We are not Iracema: the image of indigenous women being (re)written in the arts and literature

Authors

  • Ellen Cristine Cruz de Lima Universidade do Minho

DOI:

https://doi.org/10.11606/va.i1.199345

Keywords:

colonialism, representation, indigenous, women, Yacunã Tuxá

Abstract

Colonization created several images about indigenous subjects and these representations mythologized and reduced their subjectivities over time. In the case of indigenous women, this imaginary was configured in an even more problematic way since, in addition to being inscribed in a binary colonial logic, these bodies were historically constructed and fixed on the models of a patriarchal society. This work presents a reading different from these fabrications with the work We are not Iracema by the artist and illustrator Yacunã Tuxá, an indigenous woman of the Tuxá Nation, who questions these paradigms and presents a questioning and contemporary look in her works.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Ellen Cristine Cruz de Lima, Universidade do Minho
    Doutoradomento em Modernidades Comparadas: Literaturas, Artes e Culturas, pela Universidade do Minho, Portugal.      

References

BRASIL. Ministério da Cultura. Departamento Nacional do Livro. A carta de Pero Vaz de Caminha. Disponível em: http://objdigital.bn.br/Acervo_Digital/livros_eletronicos/carta.pdf. Acesso em: 27 dez. 2020

MACEDO, Ana Gabriela; AMARAL, Ana Luísa (Orgs.). Dicionário da Crítica Feminista. Porto: Afrontamento, 2005.

MANUEL LISBOA, Maria. ‘Admirável Mundo Novo? A Primeira Missa no Brasil de Paula Rego’ in João Cézar de Castro Rocha (ed.), Nenhum Brasil existe: pequena enciclopédia (Rio

de Janeiro: Topbooks Editora, 2003), pp. 73–91.

NOCHLIN, L. Why have there been no great women artist? In: Nochlin, L. Women, art, and power. Boulder and Connor Hill: Westview Press, 1988a. p. 136-144. [ Links ]

NOCHLIN, L. Eroticism and female imagery in nineteenth-century art. In: Nochlin, L. Women, art, and power. Boulder and Connor Hill: Westview Press , 1988b. p. 145-178. [ Links ]

POLLOCK, Grizelda (2002), “A política da teoria: gerações e geografias na teoria feminista e na história das histórias de arte”. (trad. Ana Gabriela Macedo e Maria Amélia Carvalho) in Macedo, Ana Gabriela (org.), Género Identidade e Desejo: Antologia Crítica do Feminismo Contemporâneo, Lisboa: Cotovia, pp.191-220

OLIVEIRA, João Pacheco. A viagem da volta: etnicidade, política e reelaboração cultural no Nordeste indígena.2ª ed.Rio de Janeiro: Contra Capa Livraria/ LACED, 2004.

RICH, Adrienne (2002), “Notas para uma política da localização”. (trad. de Maria José Gomes), in Macedo, Ana Gabriela (org.), Género Identidade e Desejo: Antologia Crítica do Feminismo Contemporâneo, Lisboa: Cotovia, pp.19-20

RIBEIRO, Luciara , TUPINAMBÁ, Moara Véxoa: nós sabemos (ou o que não sabemos) Disponível em :https://www.select.art.br/vexoa-nos-sabemos-ou-o-que-nao-sabemos/ publi-cado em: ano 10, nº 49, jan/fev/mar 2021

SANTOS, B. de S (2019) – Fronteiras do ser e do não ser Boaventura de Sousa Santos Jornal de Letras | 8 a 21 de maio, 2019. Disponível em: https://alice.ces.uc.pt/en/index.php/homepage-posts/boaventura-de-sousa-santos-fronteiras-do-ser-e-do-nao-ser-jornal-de-letras-8-maio-2019/ acessado em 17.01.21

SANTOS, B. de S. (1993). Modernidade, identidade e a cultura de fronteira. Tempo Social, 5(1/2), 31-52. https://doi.org/10.1590/ts.v5i1/2.84940

Published

2024-04-30

Issue

Section

Dossiê 44: Colonialismo/orientalismo: figuras e figurações do Império em narrati

How to Cite

LIMA, Ellen Cristine Cruz de. We are not Iracema: the image of indigenous women being (re)written in the arts and literature. Via Atlântica, São Paulo, v. 25, n. 1, p. 709–735, 2024. DOI: 10.11606/va.i1.199345. Disponível em: https://journals.usp.br/viaatlantica/article/view/199345.. Acesso em: 17 may. 2024.