At the foot of a tree: the study of African cosmoperceptions in Mia Couto
DOI:
https://doi.org/10.11606/va.i42.187637Keywords:
African literature, cosmoperceptions, trees, Mia CoutoAbstract
The text intends to analyze the trees as a symbolic element linked to African cosmoperceptions of the sacred, traditions, ancestry and time, present in the work “A Varanda do Frangipani”, by Mia Couto. The approach in African literature reveals that the physical representations of nature bring us closer to the cosmological universe of the past and present. In the first part, we present the vital force of trees and the power of African-Mozambican cultures. In the second, we analyze African cosmoperceptions and what “the trees” teach us in Coutiana's work. We dare to say that, when crossing walls and worlds through the word and imagination, with whole bodies and souls, we are Africanized!
Downloads
References
COSTA, Cátia Miriam. A árvore convertida em palavra. MULEMBA - Revista do Setor de Literaturas Africanas de Língua Portuguesa da UFRJ, Vol.1, nº 1, Out 2009. ISSN 2176-381X. Disponível em https://revistas.ufrj.br/index.php/mulemba. Acesso em: 09 nov. 2020.
COUTO, Mia. A varanda do Frangipani. São Paulo: Companhia das Letras, 2007.
COUTO, Mia. Que África escreve o escritor africano? Mia Couto em Pensatempos, Caminho, 2005. Intervenção na cerimónia de atribuição do Prémio Internacional dos 12 Melhores Romances de África, Cape Town, Julho de 2002. Disponível em: https://www.esquerda.net/media/soc_lit_africana.pdf. Acesso em: 20 fev. 2021.
FREIRE, Paulo. Pedagogia do Oprimido. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1987.
FREIRE, Paulo. A importância do ato de ler. São Paulo: Cortez, 1989.
HAMPÁTÉ-Bâ, A. A tradição viva. Metodologia e pré-história da África. Brasília: UNESCO, 2010.
HAMPATÉ BÂ, Amadou. A tradição viva. In: KI-ZERBO, J. (org). História Geral da África. (V.1, Metodologia e Pré-História da África). Brasília: UNESCO, 2010. p.167-202.
MACHADO, Adilbênia Freire; PETIT, Sandra Haydée. Filosofia africana para afrorreferenciar o currículo e o Pertencimento. Revista Exitus, Santarém/PA, Vol. 10, p. 01-31, e020079, 2020. ISSN 2237-9460. Disponível em: http://www.ufopa.edu.br/portaldeperiodicos/index.php/revistaexitus. Acesso em: 11 jan. 2021.
MIRANDA, Maria Geralda de. O embondeiro e a mulemba: árvores e literatura. MULEMBA - Revista do Setor de Literaturas Africanas de Língua Portuguesa da UFRJ, Vol.1, nº 1, Out 2009. ISSN 2176-381X. Disponível em : https://revistas.ufrj.br/index.php/mulemba. Acesso em: 09 nov. 2020.
OLIVEIRA, Eduardo. Cosmovisão Africana no Brasil: elementos para uma filosofia afrodescendente. Curitiba: Gráfica e Editora Popular, 2006.
OYĚWÙMÍ, Oyèrónké. Visualizando o corpo: teorias ocidentais e sujeitos africanos. Tradução: Leonardo de Freitas Neto, UFRB. Revista do PPGCS, UFRB, Novos Olhares Sociais, Vol.1, nº2, 2018.
PEIRANO, Mariza G.S. As árvores Ndembu: uma reanálise. Anuário Antropológico/90. Rio de Janeiro: Tempo Brasileiro, 1993.
SECCO, Carmen Lucia Tindo Ribeiro. O estudo das literaturas africanas no Brasil: perspectivas contemporâneas, novos desafios. AbeÁfrica: Revista da Associação Brasileira de Estudos Africanos, v.01, n.01, p. 05 – 14, out.2018/março.2019. Disponível em: https://revistas.ufrj.br/index.php/abeafrica. Acesso em: 27 jan. 2021.
TEIXEIRA, Cristhiano Santos. Mia Couto, o "arquiteto da prosa": história, literatura e cultura escrita moçambicana. Revista Vernáculo, n.42, segundo semestre/2018. Disponível em: https://revistas.ufpr.br/vernaculo. Acesso em: 14 de fev. 2021.
TURNER, Victor. The Forest of Symbols: aspects of Ndembu Ritual. Ithaca, Nova York, EUA: Cornell University Press, 1967.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 LUIS CARLOS FERREIRA
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).