Travels of the Cabo-verdian literature between roots and rhizomes, among trees and waves: world literature for a world country home
DOI:
https://doi.org/10.11606/va.i40.157144Keywords:
Contemporary cape verdean poetry, World literature, Littérature-monde, Transarea, PostpoesiaAbstract
Reading keys for Contemporary Cape Verdean Poetry in its relation to the concepts of World Literature and Littérature-Monde, based on theoretical proposals by Zhang Longxi, David Damrosch, Armando Gnisci, Franco Moretti, Édouard Glissant, Helena Buescu and Zilá Bernd, among other researchers. Constructs such as transarea, archipelago and vectorization, defined by Ottmar Ette as well as Postpoesia, according to Augustín Fernández Mallo, will also prove productive for the study of Cape Verdean Poetry.
Downloads
References
ALMADA, André Álvares d’. Tratado breve dos rios de Guiné do Cabo Verde. Introdução, modernização do texto e notas de António Luís Ferronha. 1. ed. Lisboa: Grupo de Trabalho do Ministério da Educação para as Comemorações dos Descobrimentos Portugueses, 1994.
ALMADA, David Hopffer. Canto a Cabo Verde. Praia: Instituto Cabo-verdiano do Livro, 1988.
ALMADA, José Luís Hopffer. Sonhos caminhantes. Praia: Pedro Cardoso Livraria, 2017. Posfácio Simone Caputo Gomes.
BARBOSA, Jorge. Obra poética. Lisboa: Imprensa Nacional-Casa da Moeda, 2002.
BERND, Zilá. Colocando em xeque o conceito de literatura nacional (2007). Disponível em: <http://www.zilabernd.com/pdf/UFF2007.pdf>. Acesso em 12 de abril de 2019.
BUESCU, Helena. Experiência do incomum e boa vizinhança: Literatura Comparada e Literatura-Mundo. Porto: Porto Ed., 2013.
DAMROSCH, David. What is World Literature? Princeton: Princeton University Press, 2003.
DO(R)NELHA(S), André. Descrição da Serra Leoa e dos rios de Guiné do Cabo Verde, 1625. Introdução, notas e apêndices por Avelino Teixeira da Mota. Lisboa: Junta de Investigações Científicas do Ultramar, 1977.
DUARTE, Vera. O arquipélago da paixão. Mindelo: ARTILETRA, 2001.
ELÍSIO, Filinto. Li Cores & Ad Vinhos. Lisboa: Letras Várias, 2009.
ELÍSIO, Filinto. “Retratos”. Jornal A SEMANA, Praia, 23 de maio de 2009.
ELÍSIO, Filinto. Me_xendo no baú. Vasculhando o U. Lisboa: Letras Várias, 2011.
ELÍSIO, Filinto. Zen limites. Lisboa: Rosa de Porcelana, 2016.
ETTE, Ottmar. Von Inseln, Grenzen und Vektoren: Versuch über die fraktale Inselwelt der Karibik. In: BRAIG, Marianne/.ETTE, Ottmar/ INGENSCHAY Dieter/ MAIHOLD, Günther; (ed.): Grenzen der Macht – Macht der Grenzen. Lateinamerika im globalen Kontext. Frankfurt M.: Vervuert Verlag, 2005, p. 135-180.
ETTE; Ottmar; Müller; Gesine (eds.). Worldwide: Archipels de la mondialisation. Archipiélagos de la globalización: contribuciones en español, francés, inglés y alemán. (Spanish Edition). Madrid: Iberoamericana Editorial Vervuert, 2012.
ETTE; Ottmar. Pensar o futuro: a poética do movimento nos Estudos de Transárea. Rio de Janeiro, ALEA, v. 18/2, p. 192-209, mai-ago. 2016.
ETTE. Ottmar. Ciência da vida. Conferência em 3 partes. Rio de Janeiro: Casa de Leitura Dirce Côrtes Riedel, 4 de dezembro de 2017. Disponível em:
<https://www.youtube.com/watch?v=74F6L4JvNbM&list=PLZugpfRLjZ_qb9xNc8ApP35kT2vd-3Sn1>; <https://www.youtube.com/watch?v=nWoJICmV0zg&list=PLZugpfRLjZ_qb9xNc8ApP35kT2vd-3Sn1&index=2>; <https://www.youtube.com/watch?v=3FV6dTKLV1U&index=3&list=PLZugpfRLjZ_qb9xNc8ApP35kT2vd-3Sn1>. Acesso em 20 de abril de 2019.
FERREIRA, Manuel. O círculo do Mar e o «terra-longismo» em «Chiquinho» de Baltasar Lopes. Revista Colóquio/Letras. Notas e Comentários. Lisboa n.º 5, Jan. 1972, p. 66-70.
FERREIRA, Manuel. Literaturas africanas de expressão portuguesa. Venda Nova Amadora: Livraria Bertrand, 1977.
FIGUEIRA, Tchalé. A viagem. Mindelo: Edição do Autor, 2012.
FONSECA, Jorge Carlos. O albergue espanhol. Lisboa: Rosa de Porcelana, 2017.
FONSECA, Mário. Se a luz é para todos. Praia: Publicom, 1998.
FORTES, Corsino. A cabeça calva de Deus (Pão & fonema; Árvore & tambor; Pedras de sol & substância). Lisboa: Publicações Dom Quixote, 2001.
FORTES, Corsino. Sinos de silêncio. Lisboa: Rosa de Porcelana, 2016.
GADAMER, Hans-Georg. Verdade e método: traços fundamentais de uma hermenêutica. Trad. Flavio Paulo Meurer. São Paulo: São Francisco/Vozes, 2005, p. 156-157.
GLISSANT, Édouard. Solitaire et solidaire, entretien avec Édouard Glissant. In: Pour une littérature-monde. Paris: Gallimard, 2007, p. 78-86.
GNISCI, Armando et alii. La letteratura del mondo nel XXI secolo. Milano: Bruno Mondadori, 2010.
GOMES, Simone Caputo. Arménio Vieira: aulas magnas de arte poética. In: Mulemba. Rio de Janeiro, v. 1, n. 4, p. 44-55, jul. 2011. Disponível em:
< https://revistas.ufrj.br/index.php/mulemba/article/view/4865>. Acesso em 10 de abril de 2019.
GOMES, Simone Caputo. Impactos e afinidades do conceito de “ambiente” em textos literários cabo-verdianos e brasileiros: uma reflexão sobre a literatura na relação com a experiência traumática. In: GOMES, Simone Caputo e PEREIRA, Érica Antunes (org). Via Atlântica. São Paulo: Departamento de Letras Clássicas e Vernáculas da Universidade de São Paulo, n. 22, dezembro de 2012, p. 139-156.
GOMES, Simone Caputo; PEREIRA, Érica Antunes. Entrevista com Filinto Elísio. Contracorrente: Revista de Estudos Literários e da Cultura, Manaus: UEA, n. 7, p. 220-227, maio 2017. Disponível em: <http://periodicos.uea.edu.br/index.php/contracorrente/article/view/571>. Acesso em 13 de abril de 2019.
GUMBRECHT, Hans Ulrich. Minimizar identidades. In: JOBIM, José Luís (Org.). Literatura e identidades. Rio de Janeiro: UERJ, 1999, p. 115-124.
HORTA, José da Silva. O “nosso’ Guiné”: representações luso-africanas do espaço guineense (sécs. XVI-XVII). In: AAVV. Actas do Congresso Internacional “Espaço Atlântico de Antigo Regime: poderes e sociedades”. Lisboa: Universidade Nova de Lisboa, 2005, p. 1-14.
LONGXI, Zhang. Epilogue: The Changing Concept of World Literature. In: DAMROSCH, David. World Literature in theory. Chichester: Wiley Blackwell, 2014, p. 513-523.
LONGXI, Zhang. From Comparison to World Literature. Albany: State University of New York Press, 2015.
LONGXI, Zhang. Canon and World Literature. Journal of World Literature. University of Hong Kong. Vol. 1, No. 1, 2016, p. 119-127.
LONGXI, Zhang. Aspects of word literature. In: Letteratura e letterature, Pisa-Roma: Fabrizio Serra Editore, 11, 2017, p. 59-69.
MABANCKOU, Alain. Le chant de l’oiseau migrateur. In: Pour une littérature-monde. Paris: Gallimard, 2007, p. 54-66.
MALLO, Augustín Fernández. Postpoesía: hacia un nuevo paradigma. Barcelona: Anagrama, 2009.
MORETTI, Franco. Conjeturas sobre a Literatura Mundial. Novos Estudos CEBRAP, 58, novembro de 2000, p. 173-181.
MOTA, Teixeira da. Dois escritores quinhentistas de Cabo Verde: André Álvares de Almada e André Dornelas. Lisboa: Junta de Investigações do Ultramar, 1971.
NUNES, António. Poemas de longe. Praia: Instituto Cabo-verdiano do Livro, 1988.
OSÓRIO, Oswaldo. A sexagésima curvatura. Praia: Dada, 2007.
SPIVAK, Gayatri C. Death of a discipline. New York: Columbia University Press, 2003.
TOLENTINO, Luis. Terra gritante. Praia: Grafedito, s/d.
VIEIRA, Arménio. O poema, a viagem, o sonho. Lisboa: Editorial Caminho, 2009.
VIEIRA, Arménio. Derivações do Brumário, Lisboa: Rosa de Porcelana, 2013.
VIEIRA, Arménio. Entrevista ao programa Sempre Ligados, Lisboa, RTP, 28/10/2014. Disponível em: <https://www.youtube.com/watch?time_continue=1&v=jlJ-24eLp_g>. Acesso em 20 de abril de 2019.
VIEIRA, Arménio. Silvenius: antologia poética. Lisboa: Rosa de Porcelana, 2016.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Simone Caputo Gomes
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).