Roberto Carlos as a cultural mediator: youth music, TV and radio

Authors

DOI:

https://doi.org/10.11606/0103-2070.ts.2020.168418

Keywords:

Roberto Carlos, Jovem Guarda, Youth, Radio, Television

Abstract

The 1960s experienced deep changes in the hierarchies of power in Brazilian popular music. Two causes for this event deserve special attention: the loss of centrality of radio, which gives way to television, and the construction of a youth music niche, a byproduct of the “Jovem Guarda” phenomenon. This article aims to study Roberto Carlos’ trajectory in this period, taking him as a cultural mediator, i. e. an agent who conformed and adapted the signs of radio to television and, at the same time, managed to conquer a position as an idol both of the masses and the youth.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Marcelo Garson, Universidade Federal do Paraná

    Professor adjunto do Departamento de Comunicação da UFPR, doutor em sociologia pela Universidade de São Paulo.

References

Araújo, Paulo Cesar. (2006), Roberto Carlos em detalhes. Rio de Janeiro, Planeta.

Bourdieu, Pierre. (1996), “A ilusão biográfica”. In: Amado, Janaina & Ferreira, Marieta de Moraes (orgs.). Uso e abusos da história oral. Rio de Janeiro, Editora da Fundação Getúlio Vargas, pp. 183-191.

Calabre, Lia. (2002), No tempo do rádio: radiodifusão e cotidiano no Brasil. 1923-1960. Rio de Janeiro, tese de doutorado, Instituto de História da Universidade Federal Fluminense.

Castro Gomes, Angela de & Hansen, Patricia Santos. (2016), Intelectuais mediadores: práticas culturais e política. Rio de Janeiro, Civilização Brasileira.

Figueiredo, Ana Cristina. (1998), Liberdade é uma calça velha, azul e desbotada: publicidade, cultura de consumo e comportamento político no Brasil, 1954-1964. São Paulo, Hucitec.

Garson, Marcelo. (2017), “Imprensa de nicho e música jovem no Brasil: ‘O Mundo é do Brotos’ e Revista do Rock (1960-1965)”. Revista Antíteses, 10: 185-210.

Janssen, Susanne & Verboord, Marc. (2015), “Cultural mediators and gatekeepers”. In: Wright, James D. International Encyclopedia of the social & behavioral sciences. 2 ed. Oxford, Elsevier, vol 5, pp. 440-446.

Kuschnir, Karina. (2000), O cotidiano da política. Rio de Janeiro, Zahar, 2000.

Marx, Karl. (1983), O capital. São Paulo, Abril Cultural, vol. i, tomo 1.

McCann, Brian. (2006), Hello, hello Brazil: popular music in the making of modern Brazil. Durham, Duke University Press.

McDonell, Andrea Marie. (2012), Just like us: celebrity gossip magazines in American popular culture. Michigan, tese de doutorado em Comunicação, Universidade de Michigan. Disponível em http://deepblue.lib.umich.edu/handle/2027.42/91613, consultado em 10/1/2020.

Monteiro, Denilson. (2008), Dez! Nota dez! Eu sou Carlos Imperial. São Paulo, Matrix.

Montoya, Nathalie. (2008), “Médiation et médiateurs culturels: quelques problèmes de définition dans la construction d’une activité professionnelle”. Lien Social et Politiques, 60: 25-35.

Ortiz Ramos, José Mário. (1995), Televisão, publicidade e cultura de massas. Petrópolis, Vozes.

Pequignot, Bruno. (2007), “Sociologie et mediation culturelle”. L’Observatoire, 32: 3-7.

Sá, Simone. (2002), Baiana internacional: as mediações culturais de Carmen Miranda. Rio de Janeiro, MIS Editorial, 2002.

Sacramento, Igor. (2012), Nos Tempos de Dias Gomes: a trajetória de um intelectual comunista nas tramas comunicacionais. Rio de Janeiro, tese de doutorado em Comunicação, Universidade Federal do Rio de Janeiro.

Velho, Gilberto & Kuschnir, Karina. (2001), Mediação, cultura e política. Rio de Janeiro, Aeroplano.

Vianna, Leticia. (1999), Bezerra da Silva, produto do morro: trajetória e obra de um sambista que não é santo. Rio de Janeiro, Jorge Zahar.

Williams, Raymond. (1979), Marxismo e literatura. Rio de Janeiro, Zahar.

Artigos de periódicos

Barbosa, A. I. (coord.). (maio 1966), “Que caminho seguir na música popular brasileira”, Revista Civilização Brasileira, “Debate”, 7: 375-385.

Carlos, Roberto. (1967a), “Roberto Carlos responde”, Contigo, p. 19.

Foracchi, Marialice. (16 abr. 1966), “O ídolo Roberto Carlos”, Manchete, pp. 10-14.

Foracchi, Marialice. (15 jan. 1967), “O carrão e seus significados ocultos”, Jornal do Brasil, p. 8.

Imperial, Carlos. (22 dez. 1962), “O mundo é dos brotos”, Revista do Rádio, p. 29.

Oliveira, José Carlos de. (19 mar. 1966), “Roberto Carlos: a canção dentro do pão”, Manchete, pp. 82-85.

Silva, Alberto. (26 jun. 1958), “Juventude Transviada ataca de noite”, O Cruzeiro, pp. 30-34.

Soares, Odacir. (22 jan. 1966), “Roberto Carlos: um fenômeno entre os fenômenos”. Manchete, pp. 28-31.

“Cauby cercado de brotos por todos os lados”. (12 jan. 1961), Revista do Rádio, p. 15.

“Como Vive o novo ídolo das fãs: Roberto Carlos”. (11 abr. 1964), Revista do Rádio, p. 14.

“Mexericos da Candinha”. (7 out. 1961), Revista do Rádio, p. 15.

“Paixões de Roberto Carlos: Brotos, música e carros”. (2 jul. 1962), Revista do Rádio, p. 13.

“Periscópio”, Diário de Notícias. (8 set. 1966), p. 7.

“Roberto Carlos foge para não ficar nu”. (5 maio 1965), Intervalo, pp. 14-5.

“Toda a vida de Roberto Carlos”. (20 fev. 1965), Revista do Rádio, p. 10.

Discos

Carlos, Roberto. (1961), Louco por você. Rio de Janeiro, CBS.

Carlos, Roberto. (1963), Splish splash. Rio de Janeiro, CBS.

Carlos, Roberto. (1964), É proibido fumar. Rio de Janeiro, CBS.

Carlos, Roberto. (1965), Roberto Carlos canta para a juventude. Rio de Janeiro, CBS.

Carlos, Roberto. (1965a), Jovem Guarda. Rio de Janeiro, CBS.

Carlos, Roberto. (1966), Roberto Carlos. Rio de Janeiro, CBS.

Carlos, Roberto. (1967b), Roberto Carlos em ritmo de aventura. Rio de Janeiro, CBS.

Carlos, Roberto. (1968), O inimitável. Rio de Janeiro, CBS.

Filme

Roberto Carlos em ritmo de aventura. (1968), Direção de Roberto Farias. 98 min., 35 mm, color, São Paulo, Sonopress; Sony Music Entertainment, DVD.

Published

2020-08-05

Issue

Section

Dossier - Trajectories of cultural consecration: between autonomy and heteronomy

How to Cite

Garson, M. (2020). Roberto Carlos as a cultural mediator: youth music, TV and radio. Tempo Social, 32(2), 101-122. https://doi.org/10.11606/0103-2070.ts.2020.168418