Então Ela é Escrava? Escrava Isaura, Popular History and National Identity

Authors

  • Paula Halperin Purchase College, SUNY

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2316-7114.sig.2020.155856

Keywords:

Brazilian soap operas, Brazilian television, television and history, slavery, racism

Abstract

This paper analyzes the soap opera Escrava Isaura, aired in Brazil by the network Rede Globo from October 11, 1976 until February 5, 1977. Based on Bernardo Guimarães’ novel written in 1875, Escrava Isaura enjoyed attention from both the media and a vast national audience at a time when television had become a significant and influential medium. The narrative and aesthetics displayed showed a complex relationship between History and fiction, establishing a peculiar view of the past and slavery. Escrava Isaura launched a lively discussion in the press around slavery, patriarchy, and national identity at a time of military rule in Brazil.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Paula Halperin, Purchase College, SUNY

    Paula Halperin is Associate Professor of Cinema Studies and History at SUNY Purchase. Her research interests are media and the public sphere in Brazil and Argentina during the second half of the twentieth century, the relationship between film, television, history, and politics in Latin America, and intellectuals’ and artists’ political interventions in Brazil and Argentina during the twentieth century.

References

AIDOO, L. Slavery unseen: sex, power, and violence in Brazilian history. Durham: Duke University Press, 2018.

ALBERTO, P. Terms of inclusion: black intellectuals in twentieth-century Brazil. Chapel Hill: The University of North Carolina Press, 2011.

AMÂNCIO, T. Artes e manhas da Embrafilme: cinema estatal brasileiro em sua época de ouro, 1977-1981. Rio de Janeiro: Eduff, 2000.

ANGEL, H. “Nelson Rodrigues já curioso com o final de Escrava Isaura”. O Globo, Rio de Janeiro, p. 42, 18 out. 1976a.

ANGEL, H. “Gilberto Braga preocupado com atores negros”. O Globo, Rio de Janeiro, p. 46, 23 dez. 1976b.

ANGEL, H. “O suicídio de Leôncio”. O Globo, Rio de Janeiro, p. 12, 6 fev. 1977.

ARAÚJO, J. Z. A negação do Brasil: o negro nas telenovelas brasileiras. São Paulo: Casa de Criação, 2000.

AUTRAN, M. “Amor e liberdade em questão num folhetim de aventuras”. O Globo, Rio de Janeiro, p. 39, 11 out. 1976.

BASTOS, A. “Campos-ficção”. O Fluminense, Niterói, p. 12, 22 out. 1976.

BENAMOU, C. “Television melodrama in an era of migration”. In: SADLIER, D. (ed.). Latin American melodrama: passion, pathos, and entertainment. Chicago: University of Illinois, 2009.

CAMINHA NETO, J. G. A Escrava Isaura: uma visão multidimensional. Tese (Mestrado em Letras) – Universidade Federal de Pernambuco, Recife, 2003.

CAMPOS, C. “Na jogada”. Jornal dos Sports, Rio de Janeiro, p. 6-8,

ago. 1976.

CAMPOS, C. “Xepa no ar”. Jornal dos Sports, Rio de Janeiro, p. 8, 24 maio 1977.

CORDEIRO F. C. “No solar dos Ayrizes, em Campos, lembranças da Escrava Isaura”. O Globo, Rio de Janeiro, p. 24, 10 out. 1976.

DA TÁVOLA, A. “Não tenham medo do novelão”. O Globo, Rio de Janeiro, p. 44, 21 out. 1976a.

DA TÁVOLA, A. “Malvina e Tobías viraram churrasquinho”. O Globo, Rio de Janeiro, p. 42, 13 dez. 1976b.

DA TÁVOLA, A. “É boi com abóbora”. O Globo, Rio de Janeiro, p. 46, 18 dez. 1976c.

DA TÁVOLA, A. “O princípio do fim”. O Globo, Rio de Janeiro, p. 48, 1 fev. 1977a.

DA TÁVOLA, A. “A branca de alma negra”. O Globo, Rio de Janeiro, p. 40, 2 fev. 1977b.

DA TÁVOLA, A. “Você gostou daquelas roupas?” O Globo, Rio de Janeiro, p. 42, 3 fev. 1977c.

DOMINGUES, P. A nova abolição. São Paulo: Selo Negro, 2008.

DUTRA, M. H. “Desligue seu aparelho”. Jornal do Brasil, Rio de Janeiro. Caderno B, p. 15, 29 jan. 1977.

ELSAESSER, T. “Tales of sound and fury: observations on the family melodrama”. In: LANDY, M. (ed.). Imitations of life: a reader on film & television melodrama. Detroit: Wayne State University Press, 1991.

FICO, C. Reinventando o otimismo: ditadura, propaganda e imaginário social no Brasil. Rio de Janeiro: Editora FGV, 1997.

GIBBS, J. Mise en scène: film style and interpretation. New York: Wallflower, 2002.

GUIMARÃES, H. “Observações sobre adaptações de textos literários para programas de TV”. Revista USP, n. 32, p. 190-198, 1996-97.

HAMBURGER, E. “Telenovelas e interpretações do Brasil”. Lua Nova, São Paulo, n. 82, p. 61-86, 2011.JOHNSON, R. The film industry in Brazil: culture and the state. Pittsburgh: University of Pittsburgh Press, 1987.

JOHNSON, R. “Carnivalesque celebration in Xica da Silva”. In: JOHNSON, R.; STAM, R. (ed). Brazilian cinema. New York: Columbia University Press, 1995.

KORNIS, M. Cinema, televisão e história. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 2008.

LÂMEGO, R. A. “Airises e a ‘Escrava Isaura’”. O Globo, Rio de Janeiro. Caderno de Turismo e Automóveis, p. 2, 25 nov. 1976.

LANDSBERG, A. Engaging the past: mass culture and the production of historical knowledge. New York: Columbia University Press, 2015.

LOPES, A. M. “Our welcomed guests; telenovelas in Latin America”. In: Allen, R. (org). To be continued…: soap operas around the world. London: Routledge, 1995. p. 256-275.

LOPES, M. I. V. “Telenovela as a communicative resource”. Matrizes, São Paulo, v. 3, n. 1, p. 21-47, 2009.

MARIGNY, C. “A palhaçada do circo substitui as lágrimas da escrava Isaura”. O Fluminense, Rio de Janeiro, p. 35, 7 fev. 1977.

MARQUESI, D. “As tevês atacam de musical”. Jornal da República, São Paulo, p. 17, 17 dec. 1979.

MCKEE, A. “What’s love got to do with it?: history and melodrama in the 1940s woman’s film”. Film & History: An Interdisciplinary Journal of Film and Television Studies, Baltimore, v. 39, n. 2, p. 5-15, 2009.

MORETTIN, E. “O cinema brasileiro e os filmes históricos no regime militar: o lugar do historiador”. In: Morettin, E.; NAPOLITANO, M. (org.). O cinema e as ditaduras militares: contextos, memórias e representações audiovisuais. São Paulo: Famecos/Fapesp, 2018. p. 15-32.

NAPOLITANO, M. Comunistas brasileiros: cultura política e produção. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2012.

NAPOLITANO, M. 1964: história do Regime Militar brasileiro. São Paulo: Contexto, 2016.

ORTIZ, R. Cultura brasileira e identidade nacional. Rio de Janeiro: Brasiliense, 2012.

RIBKE, N. “Telenovela writers under the military regime in Brazil: beyond the cooption and resistance dichotomy”. Media, Culture & Society, Thousand Oaks, v. 33, n. 5, p. 659-673, 2011.

RIDENTI, M. Em busca do povo brasileiro: artistas da revolução, do CPC à era da TV. São Paulo: Record, 2000.

SENZALA modelo. Veja, São Paulo, p. 28, 17 nov. 1976.

SIMBALISTA, E. “Bonifácio se explica sobre novela”. Jornal do Brasil, Rio de Janeiro, p. 3, 5 jan. 1977.

STAM, R. Tropical multiculturalism: a comparative history of race in Brazilian cinema and culture. Durham: Duke University Press, 1997.

WELLS, A. (ed.). World broadcasting: a comparative view. Norwood: Ablex Publishing, 1996.

WILLIAMS, L. “Melodrama revisited”. In: BROWNE, N. (ed.). Refiguring American film genres: history and theory. Berkeley: University of California Press, 1998. p. 43-88.

ZARZOSA, A. “Linda Williams, on the wire”. Projections, New York, v. 9, n. 2, p. 99-104, 2015.

Published

2020-05-04

How to Cite

Então Ela é Escrava? Escrava Isaura, Popular History and National Identity. (2020). Significação: Journal of Audiovisual Culture, 47(53), 162-183. https://doi.org/10.11606/issn.2316-7114.sig.2020.155856