Fiódor Dostoiévski pelo viés lotmaniano
DOI :
https://doi.org/10.11606/issn.2317-4765.rus.2015.108590Mots-clés :
Yuri Lotman, Fyodor Dostoevsky, Semiotics of Culture, Russian Literature.Résumé
The aim of this article is to describe the presence of Fyodor Dostoevsky in the oeuvre of literary theorist and semiotician Yuri Lotman. The analysis of two collections of his writings, On the Russian literature and Semiosphere reveals the Dostoevsky's entries both in texts dedicated to literary and semiotic issues. Lotman divides the main Russian writers of the nineteenth century in those who followed in their writings the binary model (as Gogol, Lermontov and Dostoevsky) or ternary model (as Pushkin, Tolstoy, and Chekhov). In Dostoevsky's case the binary features can be realized both in the plot level, and in regard to the characters. Both models, the binary and the ternary, are inseparable parts of Russian culture, responsible for its dynamism. Dostoevsky is also appointed as a deeply symbolic writer which makes his work an extremely fertile ground for semiotic studies. The Dostoevsky-Tolstoy couple marked the most important period of the Russian culture in which it was no longer receiving foreign texts and started to emit its own texts abroad.##plugins.themes.default.displayStats.downloads##
Téléchargements
Publiée
Numéro
Rubrique
Licence
Os autores que publicam na RUS concordam com os seguintes termos:
a. Os autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional (CC BY-NC-SA) que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
b. Os autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
c. Os autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).