Occupational therapy practices in the first year of COVID-19 pandemic – literatura review

Authors

  • Mariana Aparecida Arthur Universidade de São Paulo. Faculdade de Medicina. Departamento de Fonoaudiologia, Fisioterapia e Terapia Ocupacional. Curso de Terapia Ocupacional https://orcid.org/0000-0001-8664-3792
  • Vitória Silvia Santos Universidade de São Paulo. Faculdade de Medicina. Departamento de Fonoaudiologia, Fisioterapia e Terapia Ocupacional. Curso de Terapia Ocupacional https://orcid.org/0000-0003-0424-1795
  • Fátima Corrêa Oliver Universidade de São Paulo. Faculdade de Medicina. Departamento de Fonoaudiologia, Fisioterapia e Terapia Ocupacional. Curso de Terapia Ocupacional
  • Ana Cristina Fagundes Souto Universidade de São Paulo. Faculdade de Medicina. Departamento de Fonoaudiologia, Fisioterapia e Terapia Ocupacional. Curso de Terapia Ocupacional https://orcid.org/0000-0002-6959-0374

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2238-6149.v32i1-3pe205891

Keywords:

Occupational therapy, Pandemic, COVID-19, Scientific and technical activities

Abstract

In 2020, COVID-19 arrives in Brazil and community transmission is soon confirmed. Debates are held in the midst of a lack of national coordination, which produces different responses at each level of government. There is an emphasis on hospital care, necessary for the care of severe cases. Changes in care occur in all levels of Health, Education and Social Assistance in which occupational therapists work. The objective was to know and group the scientific communications of occupational therapists in the first year of the pandemic. In March 2021, a bibliographic review was carried out in the Virtual Health Library, which includes the Scientific Electronic Library Online database, the Journal Portal of the Coordination for the Improvement of Higher Education Personnel, in addition to screening the electronic pages of seven Ibero-American journals of Occupational therapy. The descriptors “occupational therapy” were used combined with the descriptors “COVID-19”, “coronavirus”, “pandemics”, “quarantine”, “syndemics”. Items with practices implemented during the pandemic, written by at least one occupational therapist, whose text was fully available, were included, totaling 17 articles grouped by field, level of care, population. Hospital care with practices adapted to containment of biohazards predominates, followed by Primary Care, and wide adoption of Telehealth.

 

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Author Biographies

  • Mariana Aparecida Arthur, Universidade de São Paulo. Faculdade de Medicina. Departamento de Fonoaudiologia, Fisioterapia e Terapia Ocupacional. Curso de Terapia Ocupacional

    Este trabalho é parte do relatório final do Projeto “Explorando estratégias de aprendizado a partir da identificação e análise das práticas de Terapia Ocupacional no contexto da pandemia de COVID-19” do Programa Unificado de Bolsas Edital 2020-2021 da Pro-reitoria de Graduação da USP.

    Discente do curso de graduação de Terapia Ocupacional da USP, bolsista do Programa Unificado de Bolsas Edital 2020-2021 no Projeto “Explorando estratégias de aprendizado a partir da identificação e análise das práticas de Terapia Ocupacional no contexto da pandemia de COVID-19”. 

  • Vitória Silvia Santos, Universidade de São Paulo. Faculdade de Medicina. Departamento de Fonoaudiologia, Fisioterapia e Terapia Ocupacional. Curso de Terapia Ocupacional

    Este trabalho é parte do relatório final do Projeto “Explorando estratégias de aprendizado a partir da identificação e análise das práticas de Terapia Ocupacional no contexto da pandemia de COVID-19” do Programa Unificado de Bolsas Edital 2020-2021 da Pro-reitoria de Graduação da USP.

    Discente do curso de graduação de Terapia Ocupacional da USP, bolsista do Programa Unificado de Bolsas Edital 2020-2021 no Projeto “Explorando estratégias de aprendizado a partir da identificação e análise das práticas de Terapia Ocupacional no contexto da pandemia de COVID-19”. 

  • Fátima Corrêa Oliver, Universidade de São Paulo. Faculdade de Medicina. Departamento de Fonoaudiologia, Fisioterapia e Terapia Ocupacional. Curso de Terapia Ocupacional

    Este trabalho é parte do relatório final do Projeto “Explorando estratégias de aprendizado a partir da identificação e análise das práticas de Terapia Ocupacional no contexto da pandemia de COVID-19” do Programa Unificado de Bolsas Edital 2020-2021 da Pro-reitoria de Graduação da USP.

    Docente do curso de Terapia Ocupacional da USP, responsável pelo Projeto do Programa Unificado de Bolsas Edital 2020-2021 “Explorando estratégias de aprendizado a partir da identificação e análise das práticas de Terapia Ocupacional no contexto da pandemia de COVID-19”. 

  • Ana Cristina Fagundes Souto, Universidade de São Paulo. Faculdade de Medicina. Departamento de Fonoaudiologia, Fisioterapia e Terapia Ocupacional. Curso de Terapia Ocupacional

    Este trabalho é parte do relatório final do Projeto “Explorando estratégias de aprendizado a partir da identificação e análise das práticas de Terapia Ocupacional no contexto da pandemia de COVID-19” do Programa Unificado de Bolsas Edital 2020-2021 da Pro-reitoria de Graduação da USP.

    Terapeuta ocupacional do curso de Terapia Ocupacional da USP, responsável pelo acompanhamento e orientação das bolsistas do Projeto “Explorando estratégias de aprendizado a partir da identificação e análise das práticas de Terapia Ocupacional no contexto da pandemia de COVID-19”. 

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Published

2022-12-29

Issue

Section

Article Reviews

How to Cite

Arthur, M. A. ., Santos, V. S. ., Oliver, F. C. ., & Souto, A. C. F. (2022). Occupational therapy practices in the first year of COVID-19 pandemic – literatura review. Revista De Terapia Ocupacional Da Universidade De São Paulo, 32(1-3), e205891. https://doi.org/10.11606/issn.2238-6149.v32i1-3pe205891