Educators' narratives about school inclusion of students with disabilities in regular schools: indications for occupational therapy in the field of education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2238-6149.v32i1-3pe204809

Keywords:

School inclusion, Exclusion, Occupational therapy, Education, Educators, School

Abstract

The school inclusion of students with disabilities in regular schools depends on quality public education, in addition to having a relational character, with the need to consider another education in its complexity. School inclusion produces affections, such as fear and joy, and the micro and macro-structural spheres, in a dialectical inclusion/exclusion movement. The professional actions that work in the context cannot strain this dialectical relationship. This article presents partial results of an evaluative-reflexive qualitative research that intends to detect the functions of the inclusion of students with disabilities in the school routine. Semi-structured interviews were carried out with 5 teachers from a regular public school in the city of São Paulo, chosen intentionally. The results of the interviews were analyzed according to the analysis method of analysis. The difficulties of getting in touch with students with disabilities, having fear as the central affection, making it difficult to build inclusive projects and increasing the feeling of loneliness and powerlessness of educators. Friendship relationships increase the capacity of educators, reduce loneliness, allowing the creation of school inclusion projects. At a time of pro-inclusion public policies, new discoveries are being made on the subject.

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Author Biographies

  • Camila Cristina Bortolozzo Ximenes de Souza, Universidade de São Paulo, Faculdade de Medicina, Departamento de Fisioterapia, Fonoaudiologia e Terapia Ocupacional

    Docente temporária e Terapeuta Ocupacional do Curso de Terapia Ocupacional do Departamento de Fisioterapia, Fonoaudiologia e Terapia Ocupacional da Faculdade de Medicina, Universidade de São Paulo. São Paulo, SP, Brasil. Terapeuta ocupacional (USP), Mestra em ciências (USP), Doutora em Humanidades (USP).

  • Pérola Prado, Secretaria Municipal de Educação da Prefeitura de São Paulo, AMA/UBS Integrada Vila Nova Jaguaré/Projeto Rede

    O artigo é parte do Projeto de Pesquisa de Iniciação Científica intitulado “Contribuições da Terapia Ocupacional nos Processos de Inclusão de Crianças com Deficiência no Contexto Escolar” desenvolvido pela então graduanda Pérola Prado e orientado pela Profª Drª Eucenir Fredini Rocha entre 2014 e 2015, que contou com o apoio da Pró-Reitoria de Graduação da Universidade de São Paulo por meio do Programa Ensinar com Pesquisa.

    Terapeuta ocupacional em equipe Multiprofissional de atenção básica na AMA/UBS Integrada Vila Nova Jaguaré e supervisora técnica no Projeto Rede, projeto de garantia de inclusão escolar em parceria com a Secretaria Municipal de Educação da cidade de São Paulo. Terapeuta ocupacional (USP), Especialista em saúde mental (EEUSP).

  • Eucenir Fredini Rocha, Universidade de São Paulo, Faculdade de Medicina, Departamento de Fisioterapia, Fonoaudiologia e Terapia Ocupacional

    Professora Associada do Departamento de Fisioterapia, Fonoaudiologia e Terapia Ocupacional, Faculdade de Medicina, Universidade de São Paulo. São Paulo, SP, Brasil. Terapeuta Ocupacional (USP), Mestra em Psicologia Escolar (USP) e Doutora Psicologia Social (USP), Livre Docente (FMUSP). Docente do Programa de Pós-Graduação “Humanidades, Direitos e Outras Legitimidades, Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas-FFLCH/USP-DIVERSITAS” e do Mestrado Profissional “Formação Interdisciplinar em Saúde” (Odontologia/Faculdade Saúde Pública/Enfermagem/Instituto Psicologia-USP). 
    O artigo é parte do Projeto de Pesquisa de Iniciação Científica intitulado “Contribuições da Terapia Ocupacional nos Processos de Inclusão de Crianças com Deficiência no Contexto Escolar” desenvolvido pela então graduanda Pérola Prado e orientado pela Profª Drª Eucenir Fredini Rocha entre 2014 e 2015, que contou com o apoio da Pró-Reitoria de Graduação da Universidade de São Paulo por meio do Programa Ensinar com Pesquisa.

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Published

2022-12-29

Issue

Section

Articles

How to Cite

Souza, C. C. B. X. de . ., Prado, P. ., & Rocha, E. F. . (2022). Educators’ narratives about school inclusion of students with disabilities in regular schools: indications for occupational therapy in the field of education. Revista De Terapia Ocupacional Da Universidade De São Paulo, 32(1-3), e204809. https://doi.org/10.11606/issn.2238-6149.v32i1-3pe204809