Academic everyday life, mental health and occupational therapy: encounters between researching and caring for self and other
DOI:
https://doi.org/10.11606/issn.2238-6149.v32i1-3pe203957Keywords:
Mental health, Students' health, Culturally sensitive care, Occupational therapyAbstract
This text was presented at an open class organized by three Post-Graduate Programs in Occupational Therapy in Brazil: Post-Graduate Program in Occupational Therapy at UFSCar, Post-Graduate Program in Occupational Studies at UFMG and Professional Masters in Occupational Therapy and Social Inclusion Processes at USP. The invitation made to me highlighted the difficult times we have been living and the various manifestations of psychic suffering of post-graduate students, and proposed an exploration of the current challenges of being an occupational therapist researcher, in dialogue with the production of care and mental health. This text is an attempt to open a conversation about how to be an occupational therapist and researcher in a way that considers distinguishing, but not separating, knowledge production, care production and mental health. Ten gestures guided the path taken: approaching the problem; putting it under analysis, considering its actualization in daily experiences in the spaces of knowledge production; looking more attentively at the spaces of knowledge production; feeling the effects on us; thinking about resistances, care, and the creation of other ways of life in the spaces of knowledge; slowing down science; listening to the feminists; embodying the becoming; becoming to care; and, imagining.
Downloads
References
Rosa MD. A clínica psicanalítica em face da dimensão sociopolítica do sofrimento. São Paulo: Escuta/FAPESP; 2016.
Gaiotto EMG, Trapé CA, Campos CMS, Fujimori, E, Otrenti, E. Carrer FCA, Barreto, J O M, Nichiata, LYI, Cordeiro L, Bortoli MC, Yonekura T, Torna TS, Soares CB. Síntese rápida para enfrentamento do sofrimento psíquico de universitários: é tempo de uma política. São Paulo: Escola de Enfermagem da USP; 2021. Disponível em: https://docs.bvsalud.org/biblioref/2021/06/1253556/ebook-saudemental-versao-final-1.pdf
Evans TM, Bira l, Gastelum JB, Weiss LT, Vanderford NL. Evidence for a mental health crisis in graduate education. Nat Biotechnol. 2018;36(3):282-4., 2018. doi: https://doi.org/10.1038/nbt.4089
Machado AM. Violência institucional e sofrimento psíquico [vídeo]. São Paulo: Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas da USP; 29 out. 2021. Disponível em: https://youtu.be/xitY3CGP4oA
Raunig G. Modulation Mode: factories of knowledge. Transversal Webjournal, 2009:1-6. Available from: https://transversal.at/pdf/journal-text/174/
Galvão AP, Cocco G, Silva G, editores. Capitalismo cognitivo: trabalho, redes e inovação. Rio de Janeiro: DP&A; 2003.
Foucault M. O governo de si e dos outros. Curso no Collège de France (1982-1983). São Paulo: Martins Fontes; 2011.
Han B-C. Sociedade do Cansaço. Petrópolis: Ed. Vozes; 2017.
Berardi F. Neoliberalismo, assexualidade e desejo de morte [Entrevista concedida a Juan Íñigo Ibáñez]. Outras Palavras (São Paulo). 2017 jan. 27. Disponível em: https://outraspalavras.net/tecnologiaemdisputa/neoliberalismo-assexualidade-e-desejo-de-morte/
Guattari F. Revolução molecular: pulsações políticas do desejo. São Paulo: Brasiliense; 1981.
Berardi F. Depois do futuro. São Paulo: Ubu Editora; 2019.
Lima EMFA, Inforsato EA, Castro ED. Corpo e duração: uma experimentação performativa. Rapsódia. 2020;14(1):33-8. https://doi.org/10.11606/issn.2447-9772.i14p33-58
Butler J. Conferência Magna. In: I Seminário Queer: Cultura e Subversões da Identidade, São Paulo, 9-10 set. 2015.
Lima EMFA. Terapia ocupacional: uma profissão feminina ou feminista? Saúde Debate. 2021; 45(130): 154-67. https://doi.org/10.1590/0103-11042021E112
Vilela E. Silêncios tangíveis: corpo, resistência e testemunho nos espaços contemporâneos do abandono. Porto: Afrontamento; 2010.
Stengers I. Another science is possible! A plea for slow science [Lecture]. Brussel: Faculté de Philosophie et Lettres, ULB; 2011. Available form: http://we.vub.ac.be/aphy/sites/default/files/stengers2011_pleaslowscience.pdf
Haraway D. Saberes localizados: a questão da ciência para o feminismo e o privilégio da perspectiva parcial. Cadernos Pagu. 1995;5(1):7-41. https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/cadpagu/article/view/1773
Braidotti R, Charkeiwicz E, Häusler S, Wieringa S. Mulher, ambiente e desenvolvimento sustentável. Lisboa: Instituto Piaget; 1994.
Collins PH. The Social Construction of Black Feminist Thought. Signs. 1989;14(4):745-773. http://www.jstor.org/stable/3174683
Ribeiro D. Lugar de fala. São Paulo: Sueli Carneiro; Pólen; 2019.
Hooks B. Ensinando a transgredir: a educação como prática de liberdade. São Paulo: Martins Fontes; 2017.
Deleuze G. Crítica e clínica. São Paulo: Ed. 34; 1997.
Favre R. Trabalhando pela biodiversidade subjetiva. Cad Subjetividade. 2010;12(1):108-23. https://doi.org/10.2354/cs.v0i12.38452
Foucault M. O filósofo mascarado. In: Motta MB, organizador. Arqueologia das ciências, história dos sistemas de pensamento. Ditos e Escritos II. Rio de Janeiro: Forense Universitária; 2000.
Deleuze G, Guattari F. Devir-intenso, devir-animal, devir-imperceptível. In: Deleuze G, Guattari F. Mil Platôs: capitalismo e esquizofrenia, vol. 4. Trad. Suely Rolnik. São Paulo: Ed. 34; 1997. Disponível em: https://territoriosdefilosofia.wordpress.com/2015/01/03/1730-devir-intenso-devir-animal-devir-imperceptivel-gilles-deleuze-felix-guattari/
Deleuze G. O abecedário de Deleuze. 2017. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=UdGJT2Fac_g
Lima EMFA. Desejando a diferença: considerações acerca das relações entre os terapeutas ocupacionais e as populações tradicionalmente atendidas por estes profissionais. Rev Ter Ocup Univ São Paulo. 2003;14(2):64-71. https://doi.org/10.11606/issn.2238-6149.v14i2p64-71
Foucault M. A ética do cuidado de si como prática de liberdade. In: Motta MB, organizador. Ética, sexualidade e política. Ditos e escritos V. Rio de Janeiro: Forense Universitária; 2004.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Elizabeth Maria Freire de Araújo Lima
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by-nc-sa/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.