Education of worker’s health in Occupational Therapy undergraduate courses: contributions to the discussion on evaluation parameters of Brazilian public education.

Authors

  • Iranise Moro Pereira Jorge Universidade Federal do Paraná, Departamento de Terapia Ocupacional
  • Angela Paula Simonelli Universidade Federal do Paraná, Departamento de Terapia Ocupacional
  • Jessica Elisa da Rosa Universidade Federal do Paraná
  • Sattylla Sanny de Matos Ferreira Universidade Federal do Paraná
  • Marina Batista Chaves Azevedo de Souza Universidade Federal da Paraíba
  • Barbara Iansã de Lima Barroso Universidade Federal da Paraíba, Departamento de Terapia Ocupacional

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2238-6149.v27i2p109-115

Keywords:

Education higher, Occupational therapy/ education, Occupational health/education.

Abstract

This study aims to investigate actions of research, education and extension developed on worker’s health field in undergraduate courses of Occupational Therapy in public universities in Brazil. It is a descriptive and exploratory research, conducted by two federal universities. The sample was formed by (n=16) Occupational Therapy undergraduate courses (n=15) in public universities. The data obtained demonstrated that the universities approach worker’s health field. They have, in most cases, professors with titration in ergonomics and, in the last three years, (n=08) internship fields, (n=14) extension projects, (n=70) and a final work for undergraduates, (n=20) projects and researches, and (n=29) publications in scientific journals.
Actions to promote sector union and discussions between institutions are needed, to enable experience exchanges and progress in education matter, both in this field and formation of
teachers responsible for worker’s health area. 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Iranise Moro Pereira Jorge, Universidade Federal do Paraná, Departamento de Terapia Ocupacional

    Professora Adjunta, Departamento de Terapia Ocupacional, Laboratório de Reabilitação, Acessibilidade e Trabalho (LABRAT).

  • Angela Paula Simonelli, Universidade Federal do Paraná, Departamento de Terapia Ocupacional

    Professora Adjunta, Departamento de Terapia Ocupacional, Laboratório de Reabilitação, Acessibilidade e Trabalho (LABRAT).

  • Jessica Elisa da Rosa, Universidade Federal do Paraná

    Acadêmica do oitavo período de Terapia Ocupacional da Universidade Federal do Paraná. Laboratório de Reabilitação, Acessibilidade e Trabalho (LABRAT).

  • Sattylla Sanny de Matos Ferreira, Universidade Federal do Paraná

    Acadêmica do sétimo período de Terapia Ocupacional da Universidade Federal do Paraná. Laboratório de Reabilitação, Acessibilidade e Trabalho (LABRAT).

  • Marina Batista Chaves Azevedo de Souza, Universidade Federal da Paraíba

    Mestranda do Programa de Pós-graduação em Administração – Ênfase em Estado e Trabalho da Universidade Federal da Paraíba, Laboratório de Saúde, Trabalho e Ergonomia (LASTE).

  • Barbara Iansã de Lima Barroso, Universidade Federal da Paraíba, Departamento de Terapia Ocupacional
    Assistente II do Depto. de Terapia Ocupacional da UFPB.

Published

2016-08-17

Issue

Section

Articles

How to Cite

Pereira Jorge, I. M., Simonelli, A. P., Rosa, J. E. da, Ferreira, S. S. de M., Souza, M. B. C. A. de, & Barroso, B. I. de L. (2016). Education of worker’s health in Occupational Therapy undergraduate courses: contributions to the discussion on evaluation parameters of Brazilian public education. Revista De Terapia Ocupacional Da Universidade De São Paulo, 27(2), 109-115. https://doi.org/10.11606/issn.2238-6149.v27i2p109-115