Burnout syndrome: an exploratory study of professors

Authors

  • Lilian Dias Bernardo Massa Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio de Janeiro
  • Talita Silvério de Souza Silva Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio de Janeiro
  • Isabela Sebastian Vieira Barbosa Sá Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio de Janeiro
  • Bárbara Costa de Sá Barreto Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio de Janeiro
  • Pedro Henrique Tavares Queiroz de Almeida Universidade de Brasília, Faculdade de Ceilândia, Curso de Terapia Ocupacional
  • Tatiana Barcelos Pontes Universidade de Brasília, Faculdade de Ceilândia, Curso de Terapia Ocupacional

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2238-6149.v27i2p180-189

Keywords:

Burnout, professional/psychology, professional/etiology, Faculty, Occupational health, Stress psychological/etiology, Stress psychological/therapy.

Abstract

The study investigated indicative signs of Burnout Syndrome in professors, as well as the coping strategies used to remain in labor activity. Forty-nine professors participated. The Burnout Characterization Scale and a questionnaire to obtain demographic data and identification of coping strategies were applied. Data were analyzed and presented in described statistics and logistic regression was used to verify the association between demographic variables and Burnout. The results show that about a quarter of the participants presented symptoms compatible with Burnout Syndrome. The dehumanization was the item with highest percentage of high level, reported by 30.6% of professors. Given the multifactorial nature of the Burnout Syndrome, it is important to understand labor and psychosocial factors that may be associated with the illness, since this can contribute to the integration of professors in interventions aimed at the welfare and quality of life at work.

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Author Biographies

  • Lilian Dias Bernardo Massa, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio de Janeiro
    Terapeuta Ocupacional, doutoranda em Saúde Coletiva pelo IMS/UERJ. Professora do Curso de Terapia Ocupacional do IFRJ, atualmente em exercício provisório no curso de TO da UFPR.
  • Talita Silvério de Souza Silva, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio de Janeiro
    Bolsista do projeto de pesquisa, curso de graduação em Terapia Ocupacional do IFRJ
  • Isabela Sebastian Vieira Barbosa Sá, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio de Janeiro
    Bolsista do projeto de pesquisa, curso de graduação em Terapia Ocupacional do IFRJ
  • Bárbara Costa de Sá Barreto, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio de Janeiro
    Bolsista do projeto de pesquisa, curso de graduação em Terapia Ocupacional do IFRJ
  • Pedro Henrique Tavares Queiroz de Almeida, Universidade de Brasília, Faculdade de Ceilândia, Curso de Terapia Ocupacional
    Professor Assistente - Universidade de Brasília – Curso de Terapia Ocupacional da Faculdade de Ceilândia
  • Tatiana Barcelos Pontes, Universidade de Brasília, Faculdade de Ceilândia, Curso de Terapia Ocupacional
    Professora Adjunto - Universidade de Brasília – Curso de Terapia Ocupacional da Faculdade de Ceilândia

Published

2016-08-17

Issue

Section

Articles

How to Cite

Massa, L. D. B., Silva, T. S. de S., Sá, I. S. V. B., Barreto, B. C. de S., Almeida, P. H. T. Q. de, & Pontes, T. B. (2016). Burnout syndrome: an exploratory study of professors. Revista De Terapia Ocupacional Da Universidade De São Paulo, 27(2), 180-189. https://doi.org/10.11606/issn.2238-6149.v27i2p180-189