Analysis of the Relationship between the Exchange Rate and Domestic and International Arrivals in Brazil

Authors

  • Daniela de Moura Pavão Farias Universidade Federal Rural de Pernambuco
  • Lara Régia de Mélo Filho Universidade Federal Rural de Pernambuco
  • Marcos Felipe Falcão Sobral Universidade Federal Rural de Pernambuco
  • André de Souza Melo Universidade Federal Rural de Pernambuco

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.1984-4867.v30i1p184-198

Keywords:

Nominal exchange rate, International tourist arrivals, Domestic tourist arrivals, Vectors autoregression

Abstract

This article aims to analyze, through an econometric test, the effects of the nominal exchange rate on the number of domestic and international tourist arrivals in Brazil from 2001 to 2016. The methodology was an exploratory and quantitative research with a secondary data, using vectors autoregression to identify Granger causality, decomposition of variance and impulse response function. The analysis shows that there is a relation of causality and influence between the variables. It was noted that the exchange rate assumed in this study, the role of the most independent variable, because it influenced the other variables, but was not influenced by them. In addition, the domestic arrivals represented the variable that most suffered impacts of the nominal exchange rate and international arrivals. The findings corroborate with other studies that say the tourist demand is affected by the exchange rate. However, the innovation of this article is to use domestic and international arrivals as variables to analyze the possible influence of the exchange rate on them.

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Author Biographies

  • Daniela de Moura Pavão Farias, Universidade Federal Rural de Pernambuco

    Mestre do Programa de Pós-Graduação em Administração e Desenvolvimento Rural pela Universidade Federal Rural de Pernambuco (UFRPE), Recife, Pernambuco, Brasil.

  • Lara Régia de Mélo Filho, Universidade Federal Rural de Pernambuco

    Mestre do Programa de Pós-Graduação em Administração e Desenvolvimento Rural pela Universidade Federal Rural de Pernambuco (UFRPE). Docente de Técnico em Logística, Técnico em Informática para Internet, Tecnólogo em Gestão da Qualidade e Tecnólogo em Informática para Internet no Instituto Federal de Pernambuco (IFPE) e docente de Bacharelado em Administração no Centro Universitário Brasileiro (UNIBRA), Recife, Pernambuco, Brasil.

  • Marcos Felipe Falcão Sobral, Universidade Federal Rural de Pernambuco

    Doutor em Engenharia da Produção pela Universidade Federal de Pernambuco (UFPE). Docente do Programa de Pós-graduação em Administração e Desenvolvimento Rural na Universidade Federal Rural de Pernambuco (UFRPE), Recife, Pernambuco, Brasil.

  • André de Souza Melo, Universidade Federal Rural de Pernambuco

    Doutor em Economia pela Universidade Federal de Pernambuco (UFPE). Docente do Programa de Pós-graduação em Administração e Desenvolvimento Rural na Universidade Federal Rural de Pernambuco (UFRPE), Recife, Pernambuco, Brasil.

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Published

2020-05-15

How to Cite

FARIAS, Daniela de Moura Pavão; MÉLO FILHO, Lara Régia de; SOBRAL, Marcos Felipe Falcão; MELO, André de Souza. Analysis of the Relationship between the Exchange Rate and Domestic and International Arrivals in Brazil. Revista Turismo em Análise, São Paulo, Brasil, v. 30, n. 1, p. 184–198, 2020. DOI: 10.11606/issn.1984-4867.v30i1p184-198. Disponível em: https://journals.usp.br/rta/article/view/148261.. Acesso em: 2 jun. 2024.