Otaku tourism
imaginary and motivations of a new typology
DOI:
https://doi.org/10.11606/issn.1984-4867.v29i2p273-291Keywords:
Otaku tourism, Japanese pop culture, Globalization, Japanese animation and comicsAbstract
This article aimed to show the results of studies about the Otaku Tourism typology, which is understood as a segmentation of cultural tourism. The specific objectives were: to raise bibliographic productions about Otaku Tourism and globalization, to investigate the motivations of these tourists regarding their behavior, interests and consumption, and finally, to analyze this typology of tourism, highlighting its potential and main destinations visited. It was an exploratory nature investigation, based on bibliographical research with authors that approach Tourism, such as Molina (2003), Rodrigues (2001), Urry (2007); cultural tourism was based especially on Pereiro Pérez (2009); the Japanese Pop Culture in Sato (2007), Nagado (2006), Oka (2005), the Territorialization, Deterritorialization and Reterritorialization (TDR) process in Ortiz (2000/2006), and Otaku Tourism in Simon (2015) and Fernandes (2013). We also conducted a virtual survey, through a questionnaire, with open and closed questions, to outline the profile, interests and motivations of the public in question. However, we highlight the difficulty of bringing tourism closer to research on Japanese pop culture, given the restricted literature on the subject.
Downloads
References
Barral, É. (2000). Otaku – os filhos do virtual. São Paulo, SP: Senac.
Barroco, H. & Barroco, L. (2009). Tradição, bens culturais e tecnologias. In Camargo, P. & Cruz, G. (Orgs.), Turismo cultural: estratégias, sustentabilidade e tendências, 89-105. Ilhéus, BA: Editus.
Biernacki, P. & Waldorf, D. (1981). Snowball sampling: problems and techniques of chain referral sampling. Sociological Methods & Research, 10(2). Thousand Oaks, CA.
Brasil, Ministério do Turismo. (2006). Segmentação do turismo: marcos conceituais. Brasília, DF: Ministério do Turismo.
Comic Market. Cronologia comic market. (2016). Recuperado de https://bit.ly/1jLknxY
Featherstone, M. (1997). O desmanche da cultura: globalização, pós-modernismo e identidade. São Paulo, SP: Studio Nobel.
Fernandes, L. F. (2013). Movimentos turísticos na pós-modernidade: uma análise do anime Friends. Monografia de Graduação, Universidade Federal Fluminense, Niterói, RJ, Brasil.
Gastal, S. (2005). Turismo, imagens e imaginários. São Paulo, SP: Aleph.
Gravett, P. (2006). Mangá: como o Japão reinventou os quadrinhos. São Paulo: Conrad.
Gusman, S. (2005). Mangás: hoje, o único formador de leitores do marcado brasileiro de quadrinhos. In Luyten, S. M. B (Org.). Cultura pop japonesa – Mangá e Animê (pp. 79-84). São Paulo, SP: Hedra
Hall, S. (2015). A identidade cultural na pós-modernidade. (12ª ed.). Rio de Janeiro, RJ: Lamparina.
Issa, V. E. (2013). Curtindo a liberdade: os otakus e sua relação com o bairro oriental. Revista Parágrafo, 1(1), 147-160.
Lourenço, A. L. C. (2009). Otakus: construção e representação de si entre aficionados por cultura pop nipônica. Tese de Doutorado, Universidade Federal do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, RJ, Brasil.
Luyten, S. M. B. (2014). Mangá e animê: ícones da cultura pop japonesa. Fundação Japão em São Paulo, São Paulo, SP.
Molina, S. & Rodríguez, S. (2001). Planejamento integral do turismo: um enfoque para a América Latina. Bauru, SP: Edusc.
Molina, S. (2003). O pós-turismo. São Paulo, SP: Aleph.
Nagado, A. (2007). Almanaque da cultura pop japonesa. São Paulo, SP: Via Lettera.
Oda, E. (2011). Interpretações da “cultura japonesa” e seus reflexos no Brasil. Revista Brasileira de Ciências Sociais, 26(75), 103-117.
Oka, A. M. (2005). Mangás traduzidos no Brasil. In: Luyten, S. M. B. Cultura pop japonesa – mangá e animê (pp. 85-94). São Paulo, SP: Hedra.
Okamoto, T. (2009). A study on impact of anime on tourism in Japan: a case of “Anime Pilgrimage”. Web-journal of Tourism and Cultural Studies, 13(1), 1-12. Recuperado de https://bit.ly/2YfxjBK
Ortiz, R. (2000). O próximo e o distante: Japão e modernidade-mundo. São Paulo, SP: Brasiliense.
Ortiz, R. (2006). Mundialização e cultura. São Paulo, SP: Brasiliense.
Pereiro Pérez, X. (2009). Turismo cultural. Uma visão antropológica. El Sauzal, Espanha: Pasos.
Richards, G. (2009). Turismo cultural: padrões e implicações. In Camargo, P., & Cruz, G. (Orgs.), Turismo cultural: estratégias, sustentabilidade e tendências (pp. 25-48). Ilhéus, BA: Editus.
Rodrigues, M. (2001). Preservar e consumir: o patrimônio histórico e o turismo. In Funari, P. P. & Pinsky, J. (Orgs.), Turismo e Patrimônio Cultural (pp.13 – 24). São Paulo, SP: Contexto
Sato, C. A. (2007). Japop – o poder da cultura japonesa. São Paulo, SP: NSP Editora.
Schüler-Costa, V. (2014). O being e o becoming otaku: trajetórias e carreiras de fãs de animê e de mangá. Revista Simbiótica1, (6), 48-62.
Simon, P. (2015). Anime friends e turismo: universo otaku e motivação da demanda. Dissertação de Mestrado, Universidade Federal do Paraná, Curitiba, PR, Brasil.
Urry, J. (2007). O olhar do turista: lazer e viagens nas sociedades contemporâneas. (3ª ed.). São Paulo, SP: Studio Nobel.
Vasconcellos, P. V. F. (2006). Mangá-Dô, os caminhos das histórias em quadrinhos japonesas. Dissertação de Mestrado, Pontifícia Universidade Católica, Rio de Janeiro, RJ, Brasil.
Yamamura, T. (2009). Anime pilgrimage and local tourism promotion: an experience of Washimiya town, the sacred place for anime “Lucky Star” fans. Web-journal of Tourism and Cultural Studies, 14(1), 1-13.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Authors retain the copyright and grant the journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0), allowing the sharing of the work with recognition of its authorship and initial publication in RTA.