Visitation practices in the wineries of Serra Gaúcha: winemaking and tourism in South Brazil

Authors

  • Virgínia Aparecida Castro Universidade de São Paulo. Faculdade de Economia, Administração e Contabilidade de Ribeirão Preto
  • Glauber Eduardo de Oliveira Santos Universidade de São Paulo. Escola de Artes, Ciências e Humanidades http://orcid.org/0000-0001-8731-101X
  • Maria Henriqueta Sperandio Garcia Gimenes-Minasse Universidade Anhembi-Morumbi
  • Janaina de Moura Engracia Giraldi Universidade de São Paulo. Faculdade de Economia, Administração e Contabilidade de Ribeirão Preto

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.1984-4867.v28i3p380-402

Keywords:

Enotourism, wine, tourist visitation, wineries, Brazil.

Abstract

Wine tourism in Brazil has grown rapidly since its introduction as a regular activity in the beginning of the 1990’s. The leading winemaking and enotourism region in the country is Serra Gaúcha. This paper aims to describe the tourism visitation practices of the wineries of Serra Gaúcha with particular attention to issues related to the history of visitation, receptive structures and organization, visitation itineraries, complementary products and services, communication and promotion, number and profile of visitors. These objectives were achieved through literature review, documental research and qualitative interviews with managers of 14 wineries that are visited. The paper reveals the success of the enotourism in Serra Gaúcha and details about how this outcome is being obtained. The symbiosis between tourism and wine production is highlighted as one of the main contributing factors.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Virgínia Aparecida Castro, Universidade de São Paulo. Faculdade de Economia, Administração e Contabilidade de Ribeirão Preto

    Doutorado em Administração e professora pela Faculdade de Economia, Administração e Contabilidade de Ribeirão Preto, Universidade de São Paulo (FEA-RP/USP). Ribeirão Preto, São
    Paulo, Brasil.

  • Glauber Eduardo de Oliveira Santos, Universidade de São Paulo. Escola de Artes, Ciências e Humanidades

    Doutorado em Economia do Turismo e do Meio Ambiente (Universitat de les Illes Balears) Espanha. Doutorado em Administração de Organizações (FEA-RP/USP). Professor pela Escola de Artes, Ciências e Humanidades da Universidade de São Paulo (EACH-USP). São Paulo, São Paulo, Brasil.

  • Maria Henriqueta Sperandio Garcia Gimenes-Minasse, Universidade Anhembi-Morumbi

    Doutorado em História pela Universidade Federal do Paraná (UFPR). Professora pela Universidade Anhembi Morumbi. São Paulo, São Paulo, Brasil.

  • Janaina de Moura Engracia Giraldi, Universidade de São Paulo. Faculdade de Economia, Administração e Contabilidade de Ribeirão Preto

    Master of Science in Marketing pela Katholieke Universiteit Leuven (KULeuven) Bélgica. Livre Docente pela Faculdade de Economia, Administração e Contabilidade de Ribeirão Preto,
    Universidade de São Paulo (FEA-RP/USP). Ribeirão Preto, São Paulo, Brasil. 

Published

2017-12-06

How to Cite

CASTRO, Virgínia Aparecida; SANTOS, Glauber Eduardo de Oliveira; GIMENES-MINASSE, Maria Henriqueta Sperandio Garcia; GIRALDI, Janaina de Moura Engracia. Visitation practices in the wineries of Serra Gaúcha: winemaking and tourism in South Brazil. Revista Turismo em Análise, São Paulo, Brasil, v. 28, n. 3, p. 380–402, 2017. DOI: 10.11606/issn.1984-4867.v28i3p380-402. Disponível em: https://journals.usp.br/rta/article/view/123216.. Acesso em: 19 may. 2024.