The tourism product All Inclusive in Tenerife Island, Spain: Features, problematizations and Challenges

Authors

  • Christianne Luce Gomes UFMG
  • Joyce Kimarce do Carmo Pereira UFMG

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.1984-4867.v27i1p108-130

Keywords:

All inclusive, Tourist, Travel

Abstract

This article is the result of a research that aimed to understand the characteristics and influences of travel mode All Inclusive (AI) on the island of Tenerife, Spain. The research was guided by the following questions: How does this product is configured in Tenerife, and who are the tourists who consume it? How it is perceived by tourists? Tourists who purchase it have motivation to visit other tourist attractions in Tenerife? The methodology was based on the literature, documentary and interviews with it tourists staying in two hotels in the area, specialists in Tourism and Hospitality, and hotel workers. The results showed that the primary motivation for acquiring IT is related to affordability. Deponents alleged willingness to consume the products, benefits and variety of services offered in the project itself, which ultimately retaining tourists in the hotels, inhibiting visits to other attractions. Almost all respondents tourists (20 of 23) tourists had no intention of leaving the hotel to meet the other attractions of the region, to avoid extra expenses. For them the primary motivation for acquiring it refers to the affordable price. Respondents believe the package provides tranquility, rest, leisure, convenience and freedom. It was verified that the it package is governed primarily by the private sector, have caused a great impact on other services, equipment and tourist attractions of the region, is constantly growing and needs regulation by means of inter-sector tourism public policies minimize the effects generated by the product.

 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Christianne Luce Gomes, UFMG
    Doutora em Educação pela Universidade Federal de Minas Gerais, com Pós-doutorado em Ciências Políticas e Sociais (Univ. Nac. de Cuyo, Mendoza/Argentina). É professora Associada da UFMG, onde ingressou como docente efetiva em 1996. Professora da graduação em Educação Física e em Turismo; leciona, orienta e pesquisa na pós-graduação - Mestrado e Doutorado Interdisciplinar em Estudos do Lazer. Foi a primeira coordenadora do Mestrado em Lazer, único do Brasil, e subcoordenadora do Programa de Pós-Graduação Interdisciplinar em Estudos do Lazer, o único da América Latina. É líder do Grupo OTIUM - Lazer, Brasil & América Latina e do Grupo de Pesquisa LUCE - Ludicidade, Cultura e Educação (UFMG/CNPq). Integra o Comitê coordenador do Centro de Estudos Latino-americanos (CELA) da Diretoria de Relações Internacionais da UFMG. Foi coordenadora institucional de pesquisa multidisciplinar de desenvolvimento tecnológico e inovação sobre megaeventos esportivos, solicitada pelo CNPq à UFMG/Pró-Reitoria de Pesquisa. É integrante da Equipe Gestora/coordenadora dos processos formativos de Programas Sociais desenvolvidos pelo Ministério do Esporte em âmbito nacional (PELC e Vida Saudável). É Editora da Revista Brasileira de Estudos do Lazer (RBEL) e Membro do Conselho Editorial/Parecerista de periódicos brasileiros e estrangeiros indexados nas áreas de Turismo, Educação Física e Educação. Participa de sociedades científicas no Brasil e no exterior. Publicou vários livros e artigos sobre a temática do lazer. Bolsista de Produtividade em Pesquisa do CNPq (2015-2018); foi Pesquisadora DTI-A (CNPq, 2013-2014), do Programa Pesquisador Mineiro PPM/FAPEMIG (2008-2014) e da Rede Cedes/Ministério do Esporte (desde 2006).
  • Joyce Kimarce do Carmo Pereira, UFMG
    Bacharel em Turismo e Mestranda em Estudos do Lazer pela Universidade Federal de Minas Gerais. Foi bolsista de Iniciação Científica pela FAPEMIG (2011-2012). Tem experiência com iniciação à docência e organização de eventos. Atuou em diversos projetos desenvolvidos pela UFMG: Observatório de Turismo - Rota das Grutas de Lund (2012); Gestão Responsável do Turismo (2012); Programa Bem-vindo (2013); Reinventando o Ensino Médio (2013). Apresentou um trabalho sobre a pesquisa que recebeu distinção, por relevância acadêmica, da Pró-Reitora de Pesquisa da UFMG.  Integra o grupo de pesquisa Otium/UFMG.

Published

2016-04-30

Issue

Section

Articles

How to Cite

GOMES, Christianne Luce; PEREIRA, Joyce Kimarce do Carmo. The tourism product All Inclusive in Tenerife Island, Spain: Features, problematizations and Challenges. Revista Turismo em Análise, São Paulo, Brasil, v. 27, n. 1, p. 108–130, 2016. DOI: 10.11606/issn.1984-4867.v27i1p108-130. Disponível em: https://journals.usp.br/rta/article/view/109184.. Acesso em: 19 may. 2024.