Perception of professors and nurses about sexism in nursing
DOI:
https://doi.org/10.11606/issn.2176-7262.rmrp.2023.203461Keywords:
Morals, Sexism, Feminism, NursingAbstract
Objective: Know the perception of professors of a higher education institution who work in nursing care about sexism in their work environment. Therefore, the guiding question of this research was: What is the perception of professors and nurses about sexism in their work environment? Methodology: Descriptive and exploratory research, with a qualitative approach, carried out with nursing professionals and professors at a private college in
the capital of Alagoas. Data were primarily collected through an electronic form developed by the researchers for qualitative analysis of the information, Bardin’s content analysis was adopted. The research was approved by the Ethics Committee with opinion number: 4,719,368 Results: The study included 16 professors from the nursing course, who mostly reported having already suffered or witnessed sexist situations during care. Conclusion: From this research, it was observed that despite the predominance of women in nursing, there is still sexism present in care on the part of professionals and patients. Part of the professors participating in this study claimed to have suffered or witnessed situations of sexism and all agreed on the interference in the effectiveness of care. Awareness
actions are needed for these professionals and the general public, including patients.
Downloads
References
SALES, Orcélia Pereira et al. Gênero masculino na enfermagem: estudo de revisão integrativa. Revista Humanidades e Inovação, [S.L], v. 5, n. 11, p. 277-288, dez. 2018. Disponível em: https://revista.unitins.br/index.php/humanidadeseinovacao/index. Acesso em: 10 mai. 2021.
SILVA, Raimunda Magalhães da et al. Estudos qualitativos: Enfoques Teóricos e Técnicas de Coleta de Informações. Sobral: Edições Uva, 2018. Disponível em: https://portais.univasf.edu.br. Acesso em: 19 nov. 2020.
CÔRTES, Janaina Ribas et al. A educação machista e seu reflexo como forma de violência institucional. In: Seminário Internacional de Educação Mercosul, não use números Romanos ou letras, use somente números Arábicos., 2015, [S.L]. [S.L]: Unicruz, p. 1-10, 2015. Disponível em: https://home.unicruz.edu.br/mercosul/. Acesso em: 10 jun. 2021.
SANTOS, Betânia Maria Pereira dos. A face feminina na linha de frente contra a pandemia de COVID-19. Nursing (São Paulo), [S.L.], v. 24, n. 275, p. 5480-5483, 9 abr. 2021. MPM Comunicação. Disponível em: http://www.revistas.mpmcomunicacao.com.br/index.php/revistanursing/index. Acesso em: 10 mai. 2021.
POIARES, Izabela Rodrigues; RIBEIRO, Mariana Borba. Representação social da enfermeira no Brasil contemporâneo. Revista Vernáculo, Paraná, v. 44, n. 44, p. 103-127, ago. 2019. Disponível em: https://revistas.ufpr.br/vernaculo. Acesso em: 10 mai. 2021.
SIQUEIRA, Dirceu Pereira; SAMPAIO, Ana Julia Fernandes. Os direitos da mulher no mercado de trabalho: da discriminação de gênero à luta pela igualdade. Revista Direito em Debate, [S.L.], v. 26, n. 48, p. 287, 28 dez. 2017. Editora Unijui. Disponível em: https://www.revistas.unijui.edu.br/index.php/revistadireitoemdebate Acesso em: 10 mai. 2021.
SÉ, Aline Coutinho Sento et al. VIOLÊNCIA FÍSICA, ABUSO VERBAL E ASSÉDIO SEXUAL SOFRIDOS POR ENFERMEIROS DO ATENDIMENTO PRÉ-HOSPITALAR. Enfermagem em Foco, [S.L], v. 11, n. 6, p. 135-142, jan. 2021. Disponível em: http://revista.cofen.gov.br/index.php/enfermagem/article/view/4087. Acesso em: 08 nov. 2021.
DRESCH, Liciane da Silva Costa et al. A SAÚDE MENTAL DO ENFERMEIRO FRENTE À PANDEMIA COVID-19. Enfermagem em Foco, [S.L], v. 11, n. 6, p. 14-20, jan. 2021. Disponível em: http://revista.cofen.gov.br/index.php/enfermagem/article/view/3675/1050. Acesso em: 08 nov. 2021.
RODRIGUES, Stephane Carvalho. A liderança feminina no mercado de trabalho. Revista Digital de Administração Faciplac, Distrito Federal, v. 1, n. 4, p. 1-12, jan. 2015. Disponível em: http://revista.faciplac.edu.br/index.php/REAF. Acesso em: 10 mai. 2021.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Pamella Semiramys Silvestre Silva, Mirian Rayle de Oliveira Nascimento, Maria Violeta dos Santos Almeida, Patrícia Maria da Silva Rodrigues

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.