The Contribution in the dissemination of knowledge in Ophthalmology of the first Academic League of Belo Horizonte

an experience report

Authors

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2176-7262.v52i4p329-337

Keywords:

Education, Medical, Ophthalmology, Career Choice, Education, Medical, Undergraduate, Students, Medical, Academic Performance

Abstract

The academic leagues are in Brazil since 1920 (League of Combat against Syphilis and other Sexually Transmitted Diseases). The activities are based on the triad: teaching, research, and extension. The Academic League of Ophthalmology (OFTALMOLIGA) of Medical Sciences Faculty of Minas Gerais (FCMMG), founded in 2012, provides to the medical students a greater contact with the ophthalmology that is neglected in the majority of the compulsory curriculum of the Medical course. This work aims to describe the activities experienced during the management of an academic league of ophthalmology between the years 2017-2019.  OFTALMOLIGA is a student group plenty active from the point of view theoretical-practical-scientific. Over the period analyzed, an expressive amount of scientific production was published in scientific Journals and medical conferences. Being a member of OFTALMOLIGA is something desired by many FCMMG’s medical students and from other institutions at the Metropolitan region of Belo Horizonte. We believe that the contact with different leagues during the Medical course may help students to decide better their future professional steps.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Roberto Ferreira de Almeida Araújo, Faculdade de Ciências Médicas de Minas Gerais (FCMMG), Belo Horizonte (MG), Brasil

    Acadêmico de Medicina.

  • Bruna Stefane Silva Cotta, Instituto de Olhos Ciências Médicas, Belo Horizonte (MG), Brasil

    Especializanda de Oftalmologia.

  • Leonardo Santos Resende, Faculdade de Ciências Médicas de Minas Gerais (FCMMG), Belo Horizonte (MG), Brasil

    Acadêmico de Medicina.

  • Rodrigo Pinto Coelho Alvarenga, Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG), Belo Horizonte (MG), Brasil

    Acadêmico de Medicina.

  • Larissa Lima Magalhães, Faculdade de Ciências Médicas de Minas Gerais (FCMMG), Belo Horizonte (MG), Brasil

    Acadêmica de Medicina.

  • Fabio Nishimura Kanadani, Faculdade de Ciências Médicas de Minas Gerais (FCMMG), Belo Horizonte (MG), Brasil

    Professor titular da cadeira de Oftalmologia; Pesquisador colaborador da Mayo Clinic’s, Jacksonville.

References

Silva SA, Flores O. Ligas Acadêmicas no Processo de Formação dos Estudantes. Rev Bras Educ Med. 2015; 39(3):410-7.

Santana ACDA. Ligas acadêmicas estudantis. O médico e a realidade. Medicina (Ribeirao Preto, Online). 2012; 45(1):96-8.

Cavalcante ASP, Vasconcelos MIO, Lira GV, Henriques RLM, Albuquerque INMA, Maciel GP, et al. The Academic Leagues in the Health Area: Knowledge Gaps from the Brazilian Scientific Production. Rev Bras Educ Med. 2018; 42(1):199-206.

Melo Neto AP, Martins AF, Alves PVB, Carvalho VR, Melo PGA, Pinheiro VGF. Liga acadêmica do pulmão: extensão universitária como parte da formação médica. Sanare, Revista de Políticas Públicas. 2015; 14(2)135-40.

Barbieri LG, Mendonça RR, Guimarães DF, Barbieri DGFV. Liga acadêmica de fisioterapia em ortopedia e traumatologia no esporte--lorte: um relato de experiência. Rev Ciênc Ext. 2015; 11(1)161-70.

Holanda VN, Sousa AK, Vandesmet VCS, Torres CMG, Milfonte WG, Bezerra AS, et al. Liga acadêmica de bioquímica clínica: experiência de implantação e participação na primeira liga acadêmica numa instituição de ensino superior de Juazeiro do Norte-Ceará. Revista de Ensino de Bioquímica. 2015; 13(3):87-99.

Silva JHS, Chiochettal LG, Oliveira LFT, Sousa VO, et al. Implantação de uma Liga Acadêmica de Anatomia: Desafios e Conquistas. Rev Bras Educ Med. 2015;39(2):310-5.

Silva AS, Flores O. Ligas Acadêmicas no Processo de Formação dos Estudantes. Rev Bras Educ Med. 2015;39(3):410-7.

Queiroz SJ, Andrade M, Casas ALF, Santos GMDS, Chiochetti NB. Ligas Acadêmicas e Currículo Médico: relações e relato de experiência. Fragmentos de Cultura. 2015; 25(1):47-55.

Montiel EMS, Stumpf MAM, Okamoto JM, Rodrigues MRS, Kopruszynski CP, Schrut GCA. Relatos das ações extensionistas da liga acadêmica do trato gastrointestinal e doenças metabólicas. Revista Conexão UEPG. 2016; 12(3):436-46.

Andreola GM, Brenner FAM. O papel das Ligas Acadêmicas de Dermatologia na formação acadêmica: adaptando o ensino da Dermatologia aos tempos atuais. Rev Med UFPR. 2016; 3(2):77-9.

Van Vaisberg V, Cotrim FP, Ghaffar AS, Hara LAA, Monteiro RF, Tannuri U, et al. Operation and characteristics of the Academic League of Pediatric Surgery in quaternary Center. Revista de Medicina. 2017;96(4)241-4.

Rodrigues MS, Galvão IM. Estudantes de medicina dos três primeiros anos são os principais ingressantes na Liga Acadêmica de Medicina de Urgência e Emergência. Revista de Medicina. 2017; 96(3):136-9.

Goergen DI. Ligas acadêmicas: uma revisão de várias experiências. Arquivos Catarinenses de Medicina. 2017; 46(3):183-93.

Costa BEP, Hentschke MR, Silva ACC, Barros A, Salerno M, Poli-de-Figueiredo CE, et al. Reflexões sobre a importância do currículo informal do estudante de medicina. Scientia Medica (Porto Alegre). 2012; 22(3):162-8.

Botelho NM, FERREIRA IG, Souza LEA. Ligas acadêmicas de medicina: artigo de revisão. Rev Para Med. 2013;27(4):85-8

Hamamoto Filho PT. Ligas acadêmicas: motivações e críticas a propósito de um repensar necessário. Rev Bras Educ Med. 2011; 35(4):535-43.

Soares LR, Freitas-Junior R, Ribeiro LZ, Rahal RMS. Iniciação científica na graduação: experiência da Liga da Mama da Universidade Federal de Goiás. Rev Bras Mastologia. 2017; 27(1).

Ferreira IG, Souza L, Botelho NM. Ligas Acadêmicas de Medicina: perfil e contribuições para o ensino médio. Rev Soc Bras Clín Med. 2016;14(4):239-44.

Mendes WO, Pereira MC, Freitas JC, Castro Junior FM. Liga de cirurgia de cabeça e pescoço da Universidade Federal do Ceará: 6 anos de ensino, pesquisa e extensão. Rev Bras Cir Cabeça Pescoço. 2014; 43(3):132-6.

Fernandes FG, Hortêncio LOS, Unterpertinger FV, Waisberg DR, Pêgo-Fernandes PM, JATENE FB. Cardiothoracic Surgery League from University of São Paulo Medical School: twelve years in medical education experience. Braz J Cardiovas Surg. 2010; 25(4):552-8.

Vieira EM, Barbieri CLA, Vilela DB, Ianhez Junior E, Tomé FS, Woida FM, et al. O que eles fazem depois da aula? As atividades extracurriculares dos alunos de ciências médicas da FMRP-USP. Medicina (Ribeirao Preto, Online). 2004; 37(1/2):84-90.

Vieira GD, Quintana FT, Mendonça GM, Pinto ICCS, Bezerra ICA, Braga JOS, et al. Contribuição para o ensino de Ortopedia da primeira liga da especialidade em Rondônia. Medicina (Ribeirão Preto, Online). 2014; 47(2):201-7.

Melo AMD, Silva Filho MS, Lima RBN, Medeiros BF, Aguilera KC, Alencar AMC, et al. A importância da liga acadêmica de oncologia na formação profissional e promoção da saúde: um relato de experiência. Id on Line Rev Mult Psic. 2018; 12(40).

Kato JM, Albuquerque GP, YEH CO, Resende MF, Barros MF. Associação Brasileira de Ligas Acadêmicas de Oftalmologia: perspectivas e desafios. Revista de Medicina. 2015; 94(1):48-9.

Kanadani TCM, Cotta BSS, Souza ACCR, Costa APO, Takahashi DM. Evaluation of short-term prognostic factors of ranibizumab in patients with dabetic macular edema. Revista Brasileira de Oftalmologia. 2018; 77(3):137-41.

Resende LS, Pinto ICT, Magalhaes LL, Tom Back MIPSDS, Mares VSL, Araújo RFA, et al. Perfil de pacientes em terapia intravítrea com antiangiogênicos no instituto de olhos ciências médicas. Rev Med Minas Gerais. 2018;28(Supl.7):10-6.

Beneti GC, Barbosa JC, Faria NM, Francisco FCO, Nogueira LR, Magalhaes LL, et al. Síndrome de Axenfeld-Rieger: a importância do diagnóstico precoce e da avaliação oftalmológica. Rev Med Minas Gerais. 2018; 28(Supl.7):21-5.

Kara José AC, Passos LB, Kara José FC, Kara José N. Ensino extracurricular em Oftalmologia: grupos de estudos/ ligas de alunos de graduação. Rev Bras Educ Med. 2007; 31(2):166-72.

Bastos MLS, Trajman A, Teixeira EG, Selig L, Belo MTCT. O papel das ligas acadêmicas na formação profissional. J Bras Pneumol. 2012;38(6):803-5.

FILHOI, Pedro Tadao Hamamoto. Como as ligas acadêmicas podem contribuir para a formação médica?

Monteiro LLF, Cunha MS, Oliveira WL, Bandeira NG, Menezes JV. Ligas acadêmicas: o que há de positivo? Experiência de implantação da Liga Baiana de Cirurgia Plástica. Revista Brasileira de Cirurgia Plástica. 2001;23(3):158-61.

Published

2019-12-22

Issue

Section

Papers on Medical Education

How to Cite

1.
Araújo RF de A, Cotta BSS, Resende LS, Alvarenga RPC, Magalhães LL, Kanadani FN. The Contribution in the dissemination of knowledge in Ophthalmology of the first Academic League of Belo Horizonte: an experience report. Medicina (Ribeirão Preto) [Internet]. 2019 Dec. 22 [cited 2024 Dec. 18];52(4):329-37. Available from: https://journals.usp.br/rmrp/article/view/154193