Why Potlatch? Contributions of the Lettrists International's newsletter to the stablishment of a new civilization
DOI:
https://doi.org/10.11606/1984-4506.risco.2022.160623Keywords:
Letterist International, Urban space, Everyday lifeAbstract
Potlatch is the title of the Lettrist International's newsletter, that circulated from its production center, Paris, between 1954 and 1957. The L.I., being formed as a rupture of an artistic avant-garde (Isidore Isou’s lettrism), proposes, in its small vehicle, practices, theoretical and critical formulations that will later base the organization of the Situationist International. In this article, we analyze this material in an attempt to understand its originality in relation to art, the urban space and daily life, as well as the political content of its actions and experiments, directed, above all, to explore the possibilities of disalienation of social relations of capitalist production.
Downloads
References
BATAILLE, Georges. A Parte Maldita – precedida de A Noção de Despesa. Rio de Janeiro: Imago editora, 1975.
CHOLLET, Laurent. L’insurrection situationniste. Paris: Éditions Dagorno, 2000.
DEBORD, Guy. A Sociedade do Espetáculo. Rio de Janeiro: Contraponto, 1997.
DEBORD, Guy. Guy Debord présente Potlatch (1954-1957). Paris : Éditions Gallimard, 1996a.
DEBORD, Guy. Prefácio de Guy Debord à primeira reedição do Potlatch, pelas edições Gérard Lebo-vici, 1985. In: DEBORD, Guy. Guy Debord présente Potlatch (1954-1957). Paris : Éditions Gallimard, 1996b.
DEBORD, Guy. Mémoires – structures portantes de Asger Jorn. Paris : Éditions Allia, 2004.
DEBORD, Guy. Œuvres. Paris : Éditions Gallimard, 2006.
DEBORD, Guy. Rapport sur la construction des situations et sur les conditions de l’organisation et de l’action de la tendance situationniste internationale, 1957. Cópia eletrônica. Yale University Library, Digital Collections. Disponível em: <https://collections.library.yale.edu/catalog/10079790>.
DEBORD, Guy. Enregistremens magnétiques (1952-1961). Paris: Éditions Gallimard, 2010.
INTERNATIONALE LETTRISTE. Potlatch (1954-1957). Paris: Éditions Gallimard, 1996.
JAPPE, Anselm. Sic Transit Gloria Artis – o fim da arte segundo Theodor W. Adorno e Guy Debord. Almada (Portugal): Editorial Centelha Viva.
LEFÈBVRE, Henri. A Revolução Urbana. Trad. Sérgio Martins; revisão técnica Margarida Maria de Andrade. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2008.
LEFÈBVRE, Henri. La production de l’espace. Paris : Anthropos, 2000.
LEFÈBVRE, Henri. Qu’est-ce que penser ? Paris : Publisud, 1985. MARCUS, Greil. Lipstick traces : Une histoire secrète du vingtième siècle. Paris: Éditions Gallimard, 2006. Traduzido do inglês por Guillaume Godard.
LOWY, Michael. A estrela da manhã :surrealismo e marxismo. São Paulo: Civilização Brasileira, 2002.
MARX, KARL. O Capital: Critica da economia política. Livro Primeiro (Tomo 2). São Paulo: Abril Cultural, 1983.
MARX, KARL. O Capital: Critica da economia política. Livro Terceiro (Tomo 1). São Paulo: Abril Cultural, 1983.
MENSION, Jean-Michel. La tribu : contributions à l’histoires de l’International situationniste et son temps. Paris : Éditions Allia, 1998.
SJÖBERH, Sami. The Vanguard Messiah : Lettrism between Jewish Mysticism and the Avant-Gard. Berlin/Boston: De Gruyter Oldenbourg, 2015
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Rachel Pacheco Vasconcellos, Thauany Freire
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by-nc-sa/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
a. Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution BY-NC-SA que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
b. Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
c. Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).