About space and experience: a look at Donald Judd's Untitled (1971) at Philip Johnson's Glass House
DOI:
https://doi.org/10.11606/issn.1984-4506.v18i0p1-17Keywords:
Donald Judd, Glass House, Philip JohnsonAbstract
The present article proposes to analyze the first site-specific work of concrete by Donald Judd, Untitled
(1971), constructed in the site of Philip Johnson´s Glass House. Through the understanding of Judd’s work within the context of minimal art, coupled with Johnson’s compositional intentions for the object implanted in the historic core of his iconic glass residence, it is intended to speculate on the crosses and overlaps of both. The different perceptions of space and experience that drive the authors, complement each other to create the object that culminates in the autonomous and complementary coexistence of Judd Johnson times.
Downloads
References
ARCHER, Michael. Arte contemporânea: uma história concisa. São Paulo: Martins Fontes, 2008.
COLQUHOUN, Alan. Modernidade e tradição clássica: ensaios sobre arquitetura 1980-87. São Paulo: Cosac & Naify, 2004.
JUDD, Flavin; MURRAY, Caitlin. Donald Judd Writings. New York: Judd Foundation; David Zwirner Books, 2016.
KRAUSS, Rosalind. Caminhos da escultura moderna [1977]. São Paulo: Martins Fontes, 1998.
MERLEAU-PONTY, Maurice. Fenomenologia da percepção [1945]. São Paulo: Martins Fontes, 1999.
ZONNO, Fabíola do Valle. Lugares Complexos, poéticas da complexidade: entre arquitetura, arte e paisagem. Rio de Janeiro: Editora FGV, 2014.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 Dely Soares Bentes
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
a. Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution BY-NC-SA que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
b. Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
c. Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).