Between freedom and prison, strategies to deal with regionalism in modern Pernambuco art
DOI:
https://doi.org/10.11606/issn.2316-901X.v1i84p232-238Keywords:
Sociology of art, Regionalism, Modern art from PernambucoAbstract
Regional como opção, regional como prisão: trajetórias artísticas no modernismo pernambucano (2022) by Eduardo Dimitrov, focuses on the artists from Pernambuco trajectories, between the 1920s and 1970s, to understand, considering events, agents and institutions, the constitution of a regionalist “ruler” that became a legitimation parameter for artists and its works. The review dwells on how artists and other agents developed strategies to deal with these conventions, highlighting how this problem reverberates in contemporary production.
Downloads
References
ALBUQUERQUE JÚNIOR, Durval Muniz de. A invenção do Nordeste e outras artes. Recife: Fundaj, Editora Massangana; São Paulo: Cortez, 1999.
KWON, Miwon. Um lugar após o outro: anotações sobre site-specificity. Arte & Ensaios, Rio de Janeiro, n. 17, 2008, p. 166-187.
LIMA, Pedro Ernesto Freitas. Nordestes, curadoria e identidade: Moacir dos Anjos e o uso estratégico da “nordestinidade”. MODOS: Revista de História da Arte, Campinas, SP, v. 5, n. 1, jan. 2021, p. 33-52.
PINHEIRO, Jane. Arte contemporânea no Recife dos anos 90: Grupo Camelo, Grupo Carga e Descarga e Betânia Luna. Dissertação (Mestrado). Programa de Pós-Graduação em Antropologia, Centro de Filosofia e Ciências Humanas, Universidade Federal de Pernambuco, Recife, 1999.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Revista do Instituto de Estudos Brasileiros
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by-nc/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
- Todo o conteúdo do periódico, exceto onde está identificado, está licenciado sob uma Licença Creative Commons do tipo atribuição CC-BY.