“Northeasternness”

circulation, legitimation and institutionalization art narratives

Authors

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2316-901X.v1i76p34-49

Keywords:

Identity, northeasternness, Legitimation, curatorship

Abstract

Questioning identities legitimation, we’ll discuss the use of narratives about “nordestinidade” (“northeasternness”) in the production, circulation and institutionalization of 20th century Pernambuco's arts. We’ll analyze how events and works take identities narratives and counter-narratives. We’ll emphasize both works next to Gilberto Freyre regionalism type, as well as counter-narratives that suspend the automatic relation between Northeastern artists production and regionalism, proposed by artists such as Camelo group and by curators such as Moacir dos Anjos.  

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Pedro Ernesto Freitas Lima, Universidade de Brasília

    Pedro Ernesto Freitas Lima é doutorando do Programa de Pós-Graduação em Artes Visuais da Universidade de Brasília (UnB), na linha de pesquisa Teoria e História da Arte.

References

A COISA em Si. In: ENCICLOPÉDIA Itaú Cultural de Arte e Cultura Brasileiras. São Paulo: Itaú Cultural, 2020. Disponível em: <http://enciclopedia.itaucultural.org.br/obra22888/a-coisa-em-si>. Acesso em: 20 jan. 2018. Verbete da Enciclopédia. ISBN: 978-85-7979-060-7.

ADELANTE Comunicação Visual. Abelardo da Hora, A fome e o brado, 1947. Disponível em: <https://adelantesp.tumblr.com/post/111400675476/abelardo-da-hora-a-fome-e-o-brado-1947-bronze>. Acesso em: 20 jan. 2018.

ALBUQUERQUE JUNIOR, Durval Muniz de. A invenção do Nordeste e outras artes. Recife: Fundaj/Massangana; São Paulo: Cortez, 1999.

ANJOS, Moacir dos. Arte em trânsito. In: ANJOS, Moacir dos et al. Nordestes. Catálogo. São Paulo: Sesc Pompeia/Fundação Joaquim Nabuco, 1999.

ANJOS, Moacir dos. Desmanche de bordas: notas sobre identidade cultural no Nordeste do Brasil. In: HOLLANDA, Heloisa Buarque; RESENDE, Beatriz (Org.). Artelatina: cultura, globalização e identidades. Rio de Janeiro: Aeroplano, 2000, p. 45-59.

ANJOS JUNIOR, Moacir Tavares Rodrigues. Currículo do sistema currículo Lattes. [Brasília], última atualização 15 dez. 2019. Disponível em: <http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4787189P7>. Acesso em: nov. 2017.

CAMPOS, Marcelo. Arte contemporânea brasileira nas fronteiras do pertencimento. Arte & Ensaios. Rio de Janeiro, n. 15, 2007, p. 107-115.

COUTO, Maria de Fátima Morethy. História e imagem: João Câmara e a Era Vargas. Fênix – Revista de História e Estudos Culturais, v. 2, n. 11, jan.-mar. 2005, p. 1-14.

DIMITROV, Eduardo. Pintura e identidade: formas de pintar Pernambuco por artistas locais e seus diálogos com o Sudeste. In: ENCONTRO ANUAL DA ANPOCS, 34., Anais... Caxambu, 2010, p.1-30.

DIMITROV, Eduardo. Regional como opção, regional como prisão: trajetórias artísticas no modernismo pernambucano. Tese (Doutorado). Professora orientadora dra. Lilia K. M. Schwarcz. Programa de Pós-Graduação em Antropologia Social, Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2013.

DINIZ, Clarissa (Org.). Pernambuco experimental. Catálogo de exposição. Rio de Janeiro: Instituto Odeon, 2014.

FREYRE, Gilberto. Manifesto regionalista. In: FREYRE, Gilberto; QUINTAS, Fátima; DIMAS, Antônio. Manifesto regionalista. Recife: Fundação Joaquim Nabuco/Massangana 1996, p. 47-75.

GROYS, Boris. Introdução. In: GROYS, Boris. Arte, poder. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2015.

JUCÁ, Joselice. Joaquim Nabuco: uma instituição de pesquisa e cultura na perspectiva do tempo. Recife: Fundaj/Massangana, 1991.

LIMA, Joana D’Arc de Sousa. Cartografias das artes plásticas no Recife dos anos 1980: deslocamentos poéticos entre as tradições e o novo. Tese (Doutorado). Professor orientador dr. Antônio Paulo Rezende. Programa de Pós-Graduação em História, Universidade Federal de Pernambuco, Recife, 2011.

LIMA, Pedro Ernesto Freitas. Acusação como estratégia: Marepe e Martinho Patrício entre o regional e o contemporâneo. In: SEMINÁRIO INTERNACIONAL DE PESQUISA EM ARTE E CULTURA VISUAL, 2., Anais.... Goiânia: Universidade Federal de Goiás, 2018, p. 217-227.

LIMA, Pedro Ernesto Freitas. O “olhar” do “artista nordestino”: Moacyr dos Anjos e seu olhar sobre Marepe e Marcone Ferreira. In: SIMPÓSIO INTERNACIONAL DE RELAÇÕES SISTÊMICAS DA ARTE, 1., Anais – Arte além da arte. Maria Amélia Bulhões, Bruna Fetter, Nei Vargas da Rosa, organização. Porto Alegre: Universidade Federal do Rio Grande do Sul, 2018b p. 366-374.

LOPES, Almerinda da Silva. A arte postal durante a ditadura militar e a ideia de arquivo. In: ENCONTRO DA ASSOCIAÇÃO NACIONAL DE PESQUISADORES EM ARTES PLÁSTICAS, 23., Anais.... Belo Horizonte: ANPAP, 2014, p. 2.659-2.267.

HALL, Stuart. Quem precisa de identidade? In: SILVA, Tomas Tadeu (Org.). Identidade e diferença: a perspectiva dos estudos culturais. Petrópolis: Vozes, 2000, p. 103-133.

HALL, Stuart. A identidade cultural na pós-modernidade. Rio de Janeiro: Lamparina, 2015.

OLIVEIRA, Emerson Dionisio Gomes de. 1967. IV Salão de Arte Moderna de Brasília: os últimos modernos. In: CAVALCANTI, Ana et al. (Org.). Histórias da arte em exposições: modos de ver e exibir no Brasil. Rio Books/Fapesp, 2016, p. 159-169.

PINHEIRO, Jane. Arte contemporânea no Recife dos anos 90: Grupo Camelo, Grupo Carga e Descarga e Betânia Luna. Dissertação (Mestrado). Professora orientadora dra. Danielle Perin Rocha Pitta. Curso de Pós-Graduação em Antropologia, Centro de Filosofia e Ciências Humanas, Universidade Federal de Pernambuco, Recife, 1999.

RAMÍREZ, Mari Carmen. Identidad o legitimación? Apuntes sobre la globalización y el arte em América Latina. In: HOLLANDA, Heloisa Buarque.; RESENDE, Beatriz (Org.). Artelatina: cultura, globalização e identidades. Rio de Janeiro: Aeroplano, 2000, p. 11-34.

TEJO, Cristiana Santiago. Made in Pernambuco: Arte contemporânea e o sistema de consumo cultural globalizado. Dissertação (Mestrado). Professora orientadora dra. Ângela Freire Prysthon. Programa de Pós-Graduação em Comunicação, Universidade Federal de Pernambuco, Recife, 2005.

VESTINDO a Noiva. (1945). In: ENCICLOPÉDIA Itaú Cultural de Arte e Cultura Brasileiras. São Paulo: Itaú Cultural, 2020. Disponível em: <http://enciclopedia.itaucultural.org.br/obra5835/vestindo-a-noiva>. Acesso em: 20 jan. 2018. Verbete da Enciclopédia. ISBN: 978-85-7979-060-7.

Published

2020-08-12

Issue

Section

Articles

How to Cite

Lima, P. E. F. (2020). “Northeasternness”: circulation, legitimation and institutionalization art narratives. Revista Do Instituto De Estudos Brasileiros, 1(76), 34-49. https://doi.org/10.11606/issn.2316-901X.v1i76p34-49