Black Identity between exclusion and freedom

Authors

  • Viviane Barboza Fernandes Universidade de São Paulo
  • Maria Cecilia Cortez Christiano de Souza Universidade de São Paulo

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2316-901X.v0i63p103-120

Keywords:

black identity, social markers, social representation, africanities, education

Abstract

In this paper, we present some reflections on the influence of social markers in the social representation of Black People. We discuss the consequences of these social constructs about the “black body”, as well as their implication for the construc­tion of black identity in Brazil. In addition, it is briefly pointed out the importance of the actions of the Black Movement in the educa­tional field to the struggle for implement pu­blic policies like the Law 10.639/2003. From this perspective, the contribution of education in the deconstruction of stereotypes is pointed, as well as the importance of Africanities to create intervention possibilities in the identity formation process so that the dominant narra­tives about “how to be Black” can be challenged and help to build an educational environment to resound histories and marginalized identi­ties.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Viviane Barboza Fernandes, Universidade de São Paulo
    VIVIANE BARBOZA FERNANDES é doutoranda no programa de pós-graduação da Faculdade de Educação da Universidade de São Paulo (FE-USP). Graduada em Ciências Sociais e mestre em educação escolar pela Universidade Estadual Paulista (Unesp). Bolsista do Programa Mestrado e Doutorado – Programa de Formação Continuada de Educadores da Secretaria da Educação do Estado de São Paulo.
  • Maria Cecilia Cortez Christiano de Souza, Universidade de São Paulo
    MARIA CECILIA CORTEZ CHRISTIANO DE SOUZA é professora titular do Departamento de Filosofia da Educação e Ciências da Educação da Faculdade de Educação da Universidade de São Paulo. Orientadora e coordenadora do grupo de pesquisa dedicado às relações étnico-raciais na educação brasileira no Programa de Pós-graduação da Faculdade de Educação da Universidade de São Paulo.

Published

2016-04-29

Issue

Section

Articles

How to Cite

Fernandes, V. B., & Souza, M. C. C. C. de. (2016). Black Identity between exclusion and freedom. Revista Do Instituto De Estudos Brasileiros, 63, 103-120. https://doi.org/10.11606/issn.2316-901X.v0i63p103-120