Human Rights and Women: can the school civilize?
DOI:
https://doi.org/10.11606/issn.2237-1095.v9p198-216Keywords:
Human rights, Violence against women, Women's rights, School and human rights, School and gender relationsAbstract
The fight for concrete rights will never be exhausted in a society marked by inequality. Economic exploitation and the different forms of oppression that produce and reproduce all forms of inequality create privileged groups that enjoy all possible rights, and others who barely know their rights, or even worse, even knowing them, still do not see their rights respected. Violence is unquestionably a powerful instrument for establishing order, for gaining and maintaining power. Women have their basic rights affected, for example, the right to come without risk of being molested; the right to dress as one wishes; the right to be able to say no to the wishes of any man, even if he is his partner; the right not to have the value of his work diminished in comparison to the work of a man; the right to be physically protected from an ex-partner, a potential murderer who repeatedly threatens him; the right to enjoy public transportation without suffering any form of harassment; in short, this list could be extended by endless items that are part of all Brazilian women, and what is even more serious, since their childhood, when most women suffer some kind of abuse or, at least, attempted sexual abuse, from more subtle forms to the most perverse, gross. Education is discussed here as a fundamental element to problematize human rights, bringing out elements that highlight the invisibility that rights, when thought from the lives of women, present.
Downloads
References
Blay, Eva A. (2003). Violência contra a mulher e políticas públicas. Estudos avançados, 17 (49).
Facio, Aida. (1991). Sexismo en el derecho de los derechos humanos. Em CLADEM Mujer y derechos humanos en America latina. (pp. 17-18.) Lima: CLADEM,
Facio, Alda. (2017). ¿Igualdad y/o Equidad? Nota para la igualdad, 1. Una agenda de gênero para el América Latina y el Caribe. Acessado em 12 de Janeiro de 2019, de: http://www.americalatinagenera.org/es/documentos/centro_gobierno/FACT-SHEET-1-DQEH2707.pdf
Freire, Nilcéa. (2007). Conferência. In: TAQUETTE, Stella R. (Org.). Violência contra a mulher adolescente/jovem. (pp. 19-22). Rio de Janeiro: EdUerj.
Hooks, Bell. (2013). Ensinando a transgredir: a educação como prática da liberdade. São Paulo: Martins Fontes.
Lacarde, Marcela. (2017). Identidad de Género y Derechos Humanos: La construcción de las humanas. Programa Oficial de Posgrao en Estudos de Xénero da Universidade de Vigo. Acessado em 11 de abril de 2019, de: http://webs.uvigo.es/xenero/profesorado/marcela_lagarde/construccion_humanas.pdf>.
Maier, Elizabeth. (1992). La mujer frente a los Derechos Humanos. Política y Cultura. Otoño, n. 1, Universidad Autónoma Metropolitana Xochimilco, Distrito Federal, México, p. 35-47. Acessado em 11 de abril de 2019, de: http://148.206.107.15/biblioteca_digital/estadistica.php?id_host=6&tipo=ARTICULO&id=3592&archivo=8-238-3592flq.pdf&titulo=La%20mujer%20frente%20a%20los%20derechos%20humanos
Organização das Nações Unidas (ONU). (2017). Declaração universal dos Direitos humanos. Acessado em 11 de abril de 2019, de: http://www.redeblh.fiocruz.br/media/decl_d_human.pdf
Ríos, Marcela L. de los. (2017). ¿A qué llamamos feminicidio? Programa Oficial de Posgrao en Estudos de Xénero da Universidade de Vigo. Acessado em 10 de outubro de 2017, de: http://webs.uvigo.es/xenero/profesorado/marcela_lagarde/feminicidio.pdf
Rohden, Fabíola. (2009). Gênero, sexualidade e raça/etnia: desafios transversais na formação do professor. Cadernos de Pesquisa, 39 (136), 157-174.
Saffioti, Heleieth I. B. (2009). Ontogênese e filogênese do gênero: ordem patriarcal de gênero e a violência masculina contra mulheres. Série Estudos e Ensaios / Ciências Sociais / FLACSO. Brasil, junho. Acessado em 21 de maio de 2019, de: http://flacso.org.br/?publication=ontogenese-e-filogenese-do-genero-ordem-patriarcal-de-genero-e-a-violencia-masculina-contra-mulheres
Saffioti, Heleieth I. B. & Almeida, Suely S. de. (1995). Violência de gênero: Poder e Impotência. Rio de Janeiro: Revinter. Acessado em 15 de abril de 2019, de: https://drive.google.com/file/d/1y88VN64tpVjALrry4c_PSo8ivnHYUjgq/view
Saffioti, Heleieth I. B. (2000). Exploração sexual de crianças. In: Amaria Amélia Azevedo, & Viviane Guerra. (Orgs.). Crianças vitimizadas: a síndrome do pequeno poder. (pp. 49-95.). São Paulo: Iglu.
Saffioti, Heleieth I. B. (2004). Gênero, patriarcado, violência. São Paulo: Perseu Abramo. Acessado em 12 de naio de 2019,de: https://edisciplinas.usp.br/pluginfile.php/1741437/mod_resource/content/1/G%C3%AAnero%2C%20Patriarcado%2C%20Viol%C3%AAncia%20%20%28livro%20completo%29.pdf
Silva, Alessandro Soares da. (2006). Marchando pelo Arco-Íris da Política: a Parada do Orgulho LGBT na construção da consciência coletiva dos movimentos LGBT no Brasil, Espanha e Portugal. Tese de Doutorado. Pontifícia Universidade Católiica de São Paulo, São Paulo. Acessado em 25 de outubro de 2019, de: https://sapientia.pucsp.br/handle/handle/17164
Silva, Alessandro Soares da. (2007). Direitos Humanos e Lugares Minoritários: um convite ao pensar sobre os processos de exclusão na escola. Em: Ministério da Educação. Programa Ética e Cidadania: construindo valores na escola e na sociedade. Acessado em 19 de maio de 2019, de: http://portal.mec.gov.br/seb/arquivos/pdf/Etica/11_soares.pdf
Silva, Alessandro S. (2009). Contribuições dos Movimentos Sociais para a Desprivatização da Ética na Perspectiva da Psicologia Política. Flávia Mori Sarti, & Gislene Aparecida dos Santos. (Org.). Ética, Pesquisa e Políticas Públicas. São Paulo: Rubio. Acessado em 19 de maio de 2019, de: https://www.researchgate.net/publication/344041671_Contribuicoes_dos_Movimentos_Sociais_para_a_Desprivatizacao_da_Etica_na_perspectiva_da_Psicologia_Politica
Silva, Alessandro Soares da. (2011). Políticas públicas, educação para os direitos humanos e diversidade sexual. Trivium - Estudos Interdisciplinares, 3(2), 58-72. Acessado em 14 de março de 2019, de: http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2176-48912011000200007&lng=es&tlng=pt
Silva, Alessandro Soares da., & D’Addio, Thomaz Ferrari. (2012). Homofobia, Violência e Direitos Humanos. Em Marco Almeida, Alessandro Silva & Felipe Corrêa. Psicologia Política: Debates e embates de um campo interdisciplinar. São Paulo: EACH Edições. Acessado em 19 de maio de 2019, de: https://www.researchgate.net/publication/344088028_Homofobia_Violencia_e_Direitos_Humanos
Silva, Alessandro Soares da., & Ortolano, Fabio. (2015). Narrativas psicopolíticas da homofobia. Trivium - Estudos Interdisciplinares, 7(1), 01-18. Acessado em 19 de maio de 2019, de: https://dx.doi.org/10.18370/2176-4891.2015v1p1
Teles, Maria Amélia A. e Melo, Mônica. (2003). O que é violência contra a Mulher. São Paulo: Brasiliense.
Vaz, Antonio Carlos. (2005). Entra mãe e sai mulher? As possibilidades de redefinição do papel feminino com base em experiências públicas na escola. Psicologia Política, 3(5), 121-140. Acesado em 12 de fevereiro de 2019, de: https://abpsicologiapolitica.files.wordpress.com/2019/06/rev.-psi-politica-v3n5.pdf
Vaz, Antonio Carlos. (2012) Violência contra as mulheres: estudo com adolescentes no município de Guarulhos. Tese de Doutorado. Universidade Estadual Paulista “Júlio de Mesquita Filho”, Araraquara. Acessado em 19 de maio de 2019, de: http://wwws.fclar.unesp.br/agenda-pos/ciencias_sociais/2790.pdf
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2019 Antonio Carlos Vaz
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
The RG&PP follows the Creative Commons (CC BY) standard, which allows remix, adaptation and creation of works derived from the original, even for commercial purposes. The new works must mention the author(s) in the credits.
The RG&PP uses the software of content similarity check - plagiarism (Crossref Similarity Check) in articles submitted to the journal.