Inclusive Museum Exhibition: The FCT-UNESP Regional Archaeological Museum, Presidente Prudente, SP
DOI:
https://doi.org/10.11606/issn.2448-1750.revmae.2022.179951Keywords:
Accessibility in Museums, Guarani Culture, Tactile exposure, Regional Archeology, SociomuseologyAbstract
This article seeks to reflect on accessibility in museums by analyzing the contribution of a tactile archaeological exhibition to learning about aspects of Guarani culture. To this end, it presents results of a practical experience lived by a monitor and blind visitors, developed during a monitored visit to the exhibition organized by the Regional Archeology Museum of FCT-UNESP, campus of Presidente Prudente, SP. The visit consisted of walking with mediation monitored by the museum's long-term exhibition area and tactile experience in an exhibition previously prepared by the museum's researchers with the participation of a blind academic. The experience with the academic took place over a period of six months, with activities for selecting materials, describing parts, making identification tags and training for monitoring. Visitors, also blind, had contact with the exhibition for a period of 2 hours, when they were able to learn about aspects of the Guarani culture through the tactile experience through the characteristics of making ceramic vessels. Experience has shown that it is possible to guarantee the accessibility of museum communication through exhibitions previously thought out and prepared for this purpose.
Downloads
References
AIDAR, G. (2002). Museus e inclusão social. Ciências & Letras, n. 31, p. 53-52. Disponível em: <http://professor.ufop.br/sites/default/files/mas/files/aidar_g._museus_como_inclusao_social_0.pdf>. Acesso em: 06 nov. 2020.
BRASIL. Presidência da República. Casa Civil. Subchefia para Assuntos Jurídicos. Decreto no 6.949, de 25 de agosto de 2009. Promulga a Convenção Internacional sobre os Direitos das Pessoas com Deficiência e seu Protocolo Facultativo, assinados em Nova York, em 30 de março de 2007.
BRASIL. Presidência da República. Secretaria-Geral. Subchefia para Assuntos Jurídicos. (2015). Lei nº 13.146, de 6 de julho de 2015. Institui a Lei Brasileira de Inclusão da Pessoa com Deficiência (Estatuto da Pessoa com Deficiência). Disponível em: <http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2015-2018/2015/lei/l13146.htm>. Acesso em: 06 nov. 2020.
CENCI, A. (2015) A retomada da defectologia na compreensão da teoria histórico-cultural de Vygotski. In: 37ª Reunião Nacional da ANPEd. UFSC Florianópolis, 04 a 08 de outubro, p. 1-17. Disponível em: <http://www.anped.org.br/sites/default/files/trabalho-gt20-3680.pdf>. Acesso em: 29 abr. 2017.
CURY, M. X. (2005). Comunicação museológica: uma perspectiva teórica e metodológica de recepção. (Tese de Doutorado em Ciências da Comunicação). Escola de Comunicações e Artes da Universidade de São Paulo.
FIGURELLI, G. R. (2013). O público interno dos museus: reflexões sobre os funcionários de museus enquanto público-alvo das ações educativas museológicas. Cadernos de Museologia, v. 46, n. 2, p. 29-46. Disponível em: <https://revistas.ulusofona.pt/index.php/cadernosociomuseologia/article/view/4521>. Acesso em: 06 nov. 2020.
FLEURY, L. (2009). Sociologia da cultura e das práticas culturais. Editora Senac, São Paulo.
MOUTINHO, M. C. (2014). Definição evolutiva de Sociomuseologia: proposta para reflexão. Revista Cadernos do CEOM, v. 27, n. 41, p. 423-427. Disponível em: <https://bell.unochapeco.edu.br/revistas/index.php/rcc/article/view/2617>. Acesso em: 24 jul. 2017.
MANTOAN, M. T. E. (2015). Inclusão escolar – o que é? Por quê? Como fazer? 1 reimpr. Editora Summus, São Paulo.
MOREIRA, A. F. B. (2001). A recente produção científica sobre currículo e multiculturalismo no Brasil (1995-200): avanços, desafios e tensões. In: Revista Brasileira de Educação, n. 18, p. 65-81. Disponível em: <https://www.scielo.br/pdf/rbedu/n18/n18a07.pdf>. Acesso em: 24 jul. 2017.
TOJAL, A. P. da F. (2015) Política de acessibilidade comunicacional em museus: para quê e para quem? Museologia & Interdisciplinaridade, v. 1, nº 7, p. 190-202. Disponível em: <https://periodicos.unb.br/index.php/museologia/article/view/16779/15061>. Acesso em 06 nov. 2020.
VIGOTSKI, L. S. (2011). A defectologia e o estudo do desenvolvimento e da educação da criança anormal. Revista Educação e Pesquisa, v.37, n.4, p. 861-870. Disponível em: <http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1517-97022011000400012>. Acesso em: 30 abr. 2017.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Graziella Plaça Orosco de Souza, Fernando Lopes, Paulo Henrique, Neide Barrocá, Thiago de Moraes dos Pas
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.