Interactive Herculaneum – Cyber-Archaeology and Education in the development of O Último Banquete em Herculano

Authors

  • Maria Isabel D ’Agostino Fleming Universidade de São Paulo. Museu de Arqueologia e Etnologia. Laboratório de Roma Provincial https://orcid.org/0000-0002-7542-3513
  • Alex da Silva Martire Universidade de São Paulo. Museu de Arqueologia e Etnologia. Laboratório de Roma Provincial https://orcid.org/0000-0003-1744-3900
  • Alessandro Mortaio Gregori Universidade de São Paulo. Faculdade de Educação

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2448-1750.revmae.2020.161611

Keywords:

Cyber-Archaeology, Ancient Rome, Video games, Education, Basic Educacion

Abstract

The article presents the development process of the first electronic game produced by Laboratório de Arqueologia Romana Provincial (LARP-MAE-USP) entitled “O Último Banquete em Herculano” (“The Last Banquet in Herculaneum”). Initially, the technical aspects of production will be discussed, listing the processes of material collection, script writing, 3D modelling and computer programming. Afterwards, the aspect of the game applied in Education will be detailed, discussing the elaboration of a didactic guide for teachers with lesson plans and exercises.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Maria Isabel D ’Agostino Fleming, Universidade de São Paulo. Museu de Arqueologia e Etnologia. Laboratório de Roma Provincial

    Graduação em História pela Universidade de São Paulo (1973), mestrado (1978) e doutorado (1987) em Ciência Social (Antropologia Social) pela Universidade de São Paulo. Membro estrangeiro da École Française de Rome 1983-1985. Atualmente é Professor Assistente Doutor Sênior do Museu de Arqueologia e Etnologia. Coordenadora do Laboratório de Arqueologia Romana Provincial-LARP do MAE-USP (apoio FAPESP).

  • Alex da Silva Martire, Universidade de São Paulo. Museu de Arqueologia e Etnologia. Laboratório de Roma Provincial

    Bacharel em História (FFLCH-USP), Mestre e Doutor em Arqueologia (MAE-USP), possui artigos publicados sobre o diálogo entre Realidade Virtual e Arqueologia em importantes eventos acadêmicos nacionais e internacionais, como o CAA (2016), a SVR (2014/2015) e a AIAC (2013).

References

Brougère, G. 2002. Jogo e Educação. Artes Médicas, Porto Alegre.

Costa, M.A.F. 2017. Ensino de história e games: dimensões práticas em sala de aula. Appris, Curitiba.

Fleming, M.I.D’A.; Gregori, A.M. 2017. Ciberarqueologia e Aprendizagem: Os Aplicativos Digitais do LARP no Diálogo Entre Universidade e Ensino Básico. Revista de Cultura e Extensão USP 17: 69-81.

Published

2020-12-21

Funding data

How to Cite

FLEMING, Maria Isabel D ’Agostino; MARTIRE, Alex da Silva; GREGORI, Alessandro Mortaio. Interactive Herculaneum – Cyber-Archaeology and Education in the development of O Último Banquete em Herculano. Revista do Museu de Arqueologia e Etnologia, São Paulo, Brasil, n. 35, p. 36–43, 2020. DOI: 10.11606/issn.2448-1750.revmae.2020.161611. Disponível em: https://journals.usp.br/revmae/article/view/161611.. Acesso em: 19 may. 2024.