Archaeology and Anthropology: a possible dialogue?

Authors

  • Alexandro M. Namem Universidade Federal de Roraima

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2448-1750.revmae.2016.137348

Keywords:

Historical and cultural Laklãnõ trajectory, Archaeology and Anthropology, Interdisciplinarity, Fragmentation of knowledge

Abstract

The paper is a reflection on the importance of interdisciplinary dialogue and correlation of different data (historical, ethnological and oral) for the production of knowledge about the Laklãnõ people. The aim is to draw attention to the fragmentation of knowledge produced by the Archaeology and Anthropology front of the multiplicity of perspectives on the cultural history of this indigenous people.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Alexandro M. Namem, Universidade Federal de Roraima



References

Andrello, G. 1999. De Profetas a Pregadores: A conversão tarurepáng à religião do sétimo dia. In: Wright, R. (Org.). Transformando os Deuses: os múltiplos sentidos da conversão entre os povos indígenas no Brasil. V.1. Campinas: Ed. UNICAMP: 285-308.
Baêta Neves, L.F. 1996. Antropologia e Arqueologia e a noção de totalidade. Revista da Sociedade Brasileira de História da Ciência, (16): 65-69.
Beck, A. 1970. Os sambaquis do Brasil Meridional. Anais do Museu de Antropologia da UFSC, Florianópolis, Ano III (3): 57-70.
Coelho dos Santos, S. 1973. Índios e Brancos no Sul do Brasil: a dramática experiência dos Xokleng. Florianópolis: Edeme.
Corteletti, R.; Dickau, R.; DeBlasis, P.; Iriarte, J. 2015. Revisiting the economy and mobility of southern proto-Jê (Taquara-Itararé) groups in the southern Brazilian highlands: starch grain and phytoliths analyses from the Bonin site, Urubici, Brazil. Journal of Archaeological Science, (58): 46-61.
Eble, A. 1973. Identificação arqueológica de padrões de povoamento e de subsistência na região do Alto Vale do Itajaí – Santa Catarina. Anais do Museu de Antropologia da UFSC, Florianópolis, Ano VI (6): 63-74.
Fossari, T. 2004. A população pré-colonial Jê na paisagem da Ilha de Santa Catarina. Tese (Doutorado em Geografia) – Programa de Pós-Graduação em Geografia, Centro de Filosofia e Ciências Humanas, Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC), Florianópolis/SC.
Henry, J. 1964 [1941]. Jungle People: a Kaingáng tribe of the highlands of Brazil. New York: Vintage Books.
Iriarte, J.; DeBlasis, P.; Mayle, F.; Corteletti, R.; Fraidley, M.; Cardenas, M.; Souza, J.G. 2014. Paisagens Je Meridionais: Ecologia, História e Poder numa paisagem transicional durante o Holoceno tardio. Cadernos do
LEPAARQ (UFPEL), XI (22): 239-253.
Lavina, R. 1994. Os Xokleng de Santa Catarina: uma etnohistória e sugestões para os arqueólogos. Dissertação (Mestrado em Estudos Históricos Latino-Americanos) – Programa de Pós-Graduação em História, Instituto Anchietano de Pesquisas, Universidade do Vale do Rio dos Sinos (UNISINOS), São Leopoldo/RS.
Machado, J.S. 2013. Território e memória na TI Xokleng. Projeto de Pesquisa (Pós-Doutorado) – Museu de Arqueologia e Etnologia da Universidade de São Paulo (MAE/USP), São Paulo/SP.
Namem, A. 1994. Sobre a pré-história dos Botocudo do estado de Santa Catarina (Brasil). Revista de Arqueologia (Anais da VII Reunião Científica da Sociedade de Arqueologia Brasileira), 8(1): 157-165.
Namem, A..2015. Os Laklãnõ na região do Alto Vale do Itajaí, estado de Santa Catarina/SC, Brasil. In: Baines, S.; Silva, C.T. da; Fleischer, D.I.; Faleiro, R.P. (Org.). Variações Interétnicas: etnicidade, conflito e transformações. Brasília: IBAMA/UnB/Ceppac/IEB/ CAPES: 59-95.
Noelli, F. 1999. Repensando os rótulos e a história dos Jê no Sul do Brasil a partir de uma interpretação interdisciplinar. Revista do Museu de Arqueologia e Etnologia da Universidade de São Paulo/MAE-USP (Anais da I Reunião Internacional de Teoria Arqueológica na América do Sul), Suplemento 3: 285-302.
Noelli, F. 1999-2000. A ocupação humana na região Sul do Brasil: Arqueologia, debates e perspectivas – 1872-2000. Revista USP, (44): 218-269.
Noelli, F. 2005. Rethinking stereotypes and the history of research about Jê populations in South Brazil. An interdisciplinary point of view. In: Funari, P.P.;
Zarankin, A.; Stovel, E. (Orgs.). Global Archaeological Theory. Contextual voices and contemporary thoughts. Heidelberg: Springer Verlag: 168-190.
Piazza, W e Eble, A. 1968. Arqueologia do Vale do Itajaí (Sítio Cerâmico Rio Plate). Blumenau em Cadernos, (9): 6-14.
Urban, G. 1978. A Model of Shokleng Social Reality. Ph. D. Dissertation (Anthropology). Chicago: The University of Chicago.
Urban, G. 1996. Metaphysical Community: the interplay of the senses and the intellect. Austin: University of Texas Press.
Viveiros de Castro, E. 1997. Society. In: Barnard, A.; Spencer, J.(Ed.). Encyclopedia of Social and Cultural Anthropology. London/New York: Routledge: 514-522.
Viveiros de Castro, E. 2002a. O conceito de sociedade em antropologia. In: Viveiros de Cartro, E. A Inconstância da Alma Selvagem – e outros ensaios de antropologia. São Paulo: Cosac & Naify: 295-316.
Viveiros de Castro, E. 2002b. O nativo relativo. Mana, 8(1): 113-148.
Wiik, F. 2004. Christianity Converted: an ethnographic analysis of the Xokleng (Laklãnõ) indians and the transformations resulting from their encounter with pentecostalism. Ph. D. Dissertation (Anthropology). Chicago: The University of Chicago.

Published

2016-12-24

How to Cite

NAMEM, Alexandro M. Archaeology and Anthropology: a possible dialogue?. Revista do Museu de Arqueologia e Etnologia, São Paulo, Brasil, n. 27, p. 226–230, 2016. DOI: 10.11606/issn.2448-1750.revmae.2016.137348. Disponível em: https://journals.usp.br/revmae/article/view/137348.. Acesso em: 19 may. 2024.