Reflections On Digital And "Other" Sociabilities And Cyberfeminisms In Three Music Initiatives
DOI:
https://doi.org/10.11606/rm.v19i1.158127Keywords:
cybereminisms in music, online feminisms in music / networked feminisms in music, feminists digital activisms in musicAbstract
This research presents reflections on experiences of cyberfeminisms in the field of music, through a clipping that focuses on three experiences of feminist performances in digital networks (but not circumscribed to them): Sonora International Cycle / Festival of Composers, Sonora Network / Group Sonora - feminisms, and #HearAllComposers. The objective is to contribute to the considerations of phenomena of feminist action, articulation and organization in digital networks in the musical field, verifying the hypothesis of possible coping strategies to sexism, machismo and patriarchalism in music, and also against racism, classism, LGBTTQIphobia and ableism when intersectional perspectives are present, based on theoretical references that deal with cyberfeminisms, feminisms-in-network and feminists digital activisms. The research employs qualitative methodology, conducts bibliographical studies and introductory documentaries, discusses related literature, and presents descriptions and preliminary data collection and information of the chosen initiatives.
Downloads
References
BALTIMORE SYMPHONY ORCHESTRA. By The Numbers: The Data Behind the 2016-2017 Orchestra Season, by Ricky O'Bannon. 31 de outubro de 2016. Disponível em: <http://www.bsomusic.org/stories/the-data-behind-the-2016-2017-orchestra-season/> Acesso em: 28 de abril de 2019.
BORN, Georgina; DEVINE, Kyle. “Gender, Creativity and Education in Digital Musics and Sound Art”. Contemporary Music Review, v. 35, pp. 1-20, 04 Jul. 2016. Disponível em: <http://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/07494467.2016.1177255> Acesso em 28 de abril de 2019.
BRAIDOTTI, Rosi. Cyberfeminism with a difference. Disability Studies in Nederland Publisher, 1996. Disponível em: <https://disabilitystudies.nl/sites/disabilitystudies.nl/files/beeld/onderwijs/cyberfeminism_with_a_difference.pdf> Acesso em 28 de abril de 2019.
BRAIDOTTI, Rosi. Nomadic Subjects: Embodiment and Sexual Difference in Contemporary Feminist Theory. New York: Columbia University Press, 2011.
BRITO, Priscila. “Igualdade de gênero no Lineup dos festivais. Isso importa?” Festivalando. 06 de março de 2015. Disponível em: <http://festivalando.com.br/igualdade-de-genero-no-lineup-dos-festivais-isso-importa/> Acesso em 28 de abril de 2019.
BRITO, Sabrina. “Elxs vieram para ficar”. Suplemento Claro! - produzido pelos alunos do 3º ano de graduação em Jornalismo, como parte da disciplina Laboratório de Jornalismo Impresso III. 30 de abril de 2019. Disponível em: <http://www.usp.br/claro/index.php/2019/04/30/elxs-vieram-para-ficar/>. Acesso em 16 de maio de 2019.
CONSALVO, Mia. Cyberfeminism. Encyclopedia of New Media. Ed. Thousand Oaks, CA: SAGE, 2002, pp. 109-10. SAGE Reference Online. Web. 4 Apr. 2012. <http://study.sagepub.com/sites/default/files/Ch17_Cyberfeminism.pdf > Acesso em 28 de abril de 2019.
DANIELS, Jessie. “Rethinking Cyberfeminism(s): Race, Gender, and Embodiment”. WSQ: Women's Studies Quarterly, v. 37, n. 1-2, 2009, pp. 101-124 <https://muse.jhu.edu/article/266600/pdf> Acesso em 28 de abril de 2019.
DE MICHELIS, Vanessa. A Critical Analyses of Work: Creative Industries, Cultural Labour, Organized Feminisms and Their Implications in the Shaping of New Brazilian Sound Art, Department of Film, Media and Cultural Studies. London: BirkBeck University of London, 2019.
EDITAL SONORA – CICLO INTERNACIONAL DE COMPOSITORAS, 2017. Disponível em: <https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLSfjGln5ZNvX8pkFJCrG6aX0-eEldTY4vrI8KPchWI2YJCVoqA/viewform> Sem data de publicação. Acesso em 28 de abril de 2019.
FEMALE: PRESSURE. Facts Survey 2017. Disponível em: <https://femalepressure.wordpress.com/> Sem data de publicação. Acesso em 28 de março de 2019.
FUNARTE. Prêmio Funarte de Música Clássica. Disponível em:<http://www.funarte.gov.br/edital/premio-funarte-de-composicao-classica-2016/> 26 de agosto de 2016. Acesso em 20 março de 2019.
GULARTE, Jana. “A quem serve seu feminismo?” Portal Catarinas. <https://catarinas.info/quem-serve-seu-feminismo/> 03 de julho de 2017. Acesso em 16 de maio de 2019.
HARAWAY, Donna. A Cyborg Manifesto: Science, Technology, and Socialist-Feminism in the Late Twentieth Century, in Simians, Cyborgs and Women: The Reinvention of Nature. New York; Routledge, 1991, pp. 149-181. Disponível em: <https://wayback.archive.org/web/20120214194015/http://www.stanford.edu/dept/HPS/Haraway/CyborgManifesto.html> Acesso em 28 de março de 2019.
I CARE IF YOU LISTEN. “5 Questions About #HearAllComposers”. Interview by Thomas Deneuville with Amanda Feery, Finola Merivale, Mika Godbole, Annika Socolofsky. 31 de março de 2017. Disponível em: <https://www.icareifyoulisten.com/2017/03/5-questions-hearallcomposers/> Acesso em 28 de abril de 2019.
MARTIN, Courtney E. e VALENTI, Vanessa. #FemFuture: Online Revolution. NEW FEMINIST SOLUTIONS 8 - Barnard Center for Research on Women (BCRW). Volume 8, pp. 1-3, April, 2013. Disponível em: <http://bcrw.barnard.edu/wp-content/nfs/reports/NFS8-FemFuture-Executive-Summary.pdf>Acesso em 28 de abril de 2019.
MOISALA, Pirkko. “A Negociação de Gênero da compositora Kaija Saariaho na Finlândia: a Mulher Compositora como Sujeito Nômade”. Tradução de: Camila Durães Zerbinatti. Revista Vórtex, v.3, n.2, pp.1-24, dezembro, 2015. Disponível em: <http://periodicos.unespar.edu.br/index.php/vortex/article/view/886/473>Acesso em 16 de maio de 2019.
NEW MUSIC GATHERING 2018 PROGRAM. Disponível em; <https://drive.google.com/file/d/11IUwO1swXS_YAJZHe7bheXEka59DgRt_/view>. Acesso em 26 de maio de 2018.
PAASONEN, Susanna. “Revisiting Cyberfeminism”. The European Journal of Communication Research, v. 36, pp. 335–352, 2011. Disponível em: < https://www.arifyildirim.com/ilt510/susanna.paasonen.pdf> Acesso em 06 de maio de 2019.
SONORA – CICLO INTERNACIONAL DE COMPOSITORAS. Primeira Edição. 2016. Sem data de publicação. Disponível em: < https://docs.wixstatic.com/ugd/590eaf_58f51a57d371474f81f21201f94729aa.pdf> Acesso em 16 de maio de 2019.
SONORA – FESTIVAL INTERNACIONAL DE COMPOSITORAS 2017. Postagem com a lista do resultado de novas cidades selecionadas pelo Edital de 2017. 04 de maio de 2017. <https://www.facebook.com/sonorafestivalbrasil/photos/a.1027327414026867/1378634498896155/?type=3&theater>. Acesso em 16 de maio de 2019.
SONORA - FESTIVAL INTERNACIONAL DE COMPOSITORAS 2018. Comunicado oficial. 15 de julho de 2018. Disponível em: <https://www.facebook.com/sonorafestivalbrasil/photos/a.1027327414026867/1827452034014397/?type=3&theater>. Acesso em 16 de maio de 2019.
SONORA - FESTIVAL INTERNACIONAL DE COMPOSITORAS 2018. Postagem com listagem de cidades, países e produtoras da edição de 2018. 20 de abril de 2018. <https://www.facebook.com/sonorafestivalbrasil/posts/1725029267590008>. Acesso em 16 de maio de 2019.
SONORA – FESTIVAL INTERNACIONAL DE COMPOSITORAS. Edições anteriores. Sem data de publicação. Disponível em: <http://sonorafestival.com/pb/english-last-years/>. Acesso em 16 de maio de 2019.
SONORA – MÚSICAS E FEMINISMOS. Sem data de publicação. Disponível em: <http://www.sonora.me/>. Acesso em 16 de maio de 2019.
SONORA – MÚSICAS E FEMINISMOS. Presentation 2016. December, 2016. Disponível em: <http://www.sonora.me/wp-content/uploads/2015/10/Presentation-December_2016.pdf> Acesso em 16 de maio de 2019.
SONORA SOMA. Sem data de publicação. Disponível em: <https://www.facebook.com/pg/sonorasoma/about/?ref=page_internal>.Acesso em 16 de maio de 2019.
VAN MAGAZINE. A #HearAllComposers Playlist. 23 de março de 2017. Disponível em: <https://van-us.atavist.com/hearallcomposers-playlist>. Acesso em 16 de maio de 2019.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2019 Isabel Nogueira, Tania Mello Neiva, Camila Durães Zerbinatti

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
- Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a CC Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).