Public intellectuals: political thought through public communication

Authors

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2447-9020.intelligere.2024.227358

Keywords:

public intellectuals, sociology of intellectuals, history of intellectuals, public sphere, engagement

Abstract

The public intellectuals achieved great notoriety during the twentieth century by actively participating in the public discussion, seeking, in general terms, to alert and/ or guide the audience that accompanied them. However, little has been produced (read theorized) about these social critics in the university, even though they are associated with public debate and political thought. The study, therefore, visits the literature regarding this social function seeking to conceptually elaborate its definition. The analysis allows to affirm that the notion of public intellectual is characterised, in synthesis, (1) by the “practice” of social communication, (2) by the concept of engagement and (3) by the application of ideas (distancing itself from mere comment or hunch).

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Arthur Freire Simões Pires, Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul

    Doutorando e mestre em Comunicação Social (PPGCOM/PUCRS) e graduado em Jornalismo (UFPel). Assina textos jornalísticos sob o pseudônimo de Arthur Grohs.

References

ARON, R. O espectador engajado: entrevistas com Jean-Louis Missika e Dominique Wolton. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 1982.

BARTHES, R. Estrutura da notícia. In: Barthes, R. Crítica e verdade. São Paulo: Perspectiva, 1970.

BOBBIO, N. Os intelectuais e o poder. São Paulo: UNESP, 1997.

CAMUS, A. Camus at Combat. Princeton: Princeton, 2007.

CHAUÍ, M. Intelectual engajado: uma figura em extinção?. In: NOVAES, A. O silêncio dos intelectuais. São Paulo: Companhia das Letras, 2006.

DIAS JUNIOR, A. Raymond Aron: Engajamento e política no contexto da sociedade industrial. Revista Brasileira de Ciências Sociais, v. 33, n. 98, p. 673-695, 2016.

DOSSE, F. A saga dos intelectuais franceses 1944-1989. São Paulo: Estação Liberdade, 2021.

ETZIONI, A.; BOWDITCH, A. Public Intellectuals an endangered species?. Lanham: Rowman & Littlefield, 2008.

GOMES, W. Esfera pública política. In: CITELLI et al, A. Dicionário de comunicação: escolas, teorias e autores. São Paulo: Contexto, 2014.

GONZÁLEZ, H. O que são intelectuais. São Paulo: Brasiliense, 2001.

GRANHAM, N. The Media and the Public Sphere. In: CALHOUN, C. Habermas and the Public Sphere. Cambridge: MIT, 1997.

GROHMANN, R. A Noção de Engajamento: sentidos e armadilhas para a pesquisa em comunicação. Revista FAMECOS, [S. l.], v. 25, n. 3, p. ID29387, 2018. DOI: 10.15448/1980-3729.2018.3.29387. Disponível em: https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/29387. Acesso em: 17 jun. 2024.

GUEDES, B.; SAMPAIO, I. Estratégias de engajamento de crianças no Instagram: entre anúncios e conteúdos da marca Danoninho. Revista FAMECOS, [S. l.], v. 31, n. 1, p. e44162, 2024. DOI: 10.15448/1980-3729.2024.1.44162. Disponível em: https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/44162. Acesso em: 17 jun. 2024.

HABERMAS, J. Mudança estrutural da esfera pública: investigações sobre uma categoria da sociedade burguesa. São Paulo: UNESP, 2014.

HOHENBERG, J. O jornalista profissional. Rio de Janeiro: Interamericana, 1981.

JACOBY, R. Os últimos intelectuais: a cultura americana na era da academia. São Paulo: Trajetória Cultural/Edusp, 1990.

JOFFE, J. The Decline of the Public Intellectual and the Rise of the Pundit. In: MELZER, A.; WEINBERGER, M.; ZINMAN, R. The Public Intellectual: Between Philosophy and Politics. Lanham: Rowman & Littlefield, 2003.

JUDT, T. O peso da responsabilidade: Blum, Camus, Aron e o século XX francês. Rio de Janeiro: Objetiva, 2014.

LUSTOSA, I.; OLIVIERI-GODET, R. Imprensa, História e Literatura – Volume 2: ser ou não ser jornalista: o fim da era romântica. 7 Letras, 2021.

MASSARANI, L.; WALTZ, I.; MEDEIROS, A. Percepção de risco e engajamento nas redes sociais: O debate público sobre vacinação durante o segundo ano da pandemia de Covid-19. Revista FAMECOS, [S. l.], v. 31, n. 1, p. e44004, 2024. DOI: 10.15448/1980-3729.2024.1.44004. Disponível em: https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/44004. Acesso em: 17 jun. 2024.

MELZER, A.; WEINBERGER, M.; ZINMAN, R. The Public Intellectual: Between Philosophy and Politics. Lanham: Rowman & Littlefield, 2003.

PINTO, M. Os precursores do jornalismo de celebridades e suas adjetivações: entre perfis, muckrakers, sob sisters e colunistas sociais. Mosaico (FGV), v. 7, n. 10, p. 1-21, 2016.

PINTO, L. Sociologia dos intelectuais. São Paulo: Edusp, 2023.

PIZA, D. Jornalismo cultural. São Paulo: Contexto, 2007.

POSNER, R. Public intellectuals: A study of decline. Cambridge: Harvard University Press, 2003.

RÜDIGER, F. As teorias da comunicação. Porto Alegre: Penso, 2011.

RÜDIGER, F. Sartre, o soberano maior dos intelectuais. Correio do Povo, 19 jun.

RÜDIGER, F. Síntese de história da publicística: estágios reflexivos da ciência da comunicação pública alemã. Florianópolis: Insular, 2019.

RÜDIGER, F. O Pensamento Jornalístico de Albert Camus: Crepúsculo do Liberalismo Tardio Europeu. Revista Brasileira de História da Mídia, v. 12, p. 28-44, 2023. DOI: 10.26664/issn.2238-5126.121202313897. Disponível em: <https://revistas.ufpi.br/index.php/rbhm/article/view/13897>.

RÜDIGER, F. Origens do pensamento acadêmico em jornalismo: Alemanha, União Soviética, Itália e Japão. Florianópolis: Insular, 2017.

RÜDIGER, F. Upton Sinclair e as origens da crítica à imprensa segundo o modelo da propaganda. Estudos em Jornalismo e Mídia (UFSC), v. 10, p. 103-120, 2013.

SAID, E. Representações do intelectual: as conferências Reith de 1993. São Paulo: Companhia das Letras, 2005.

SCHUDSON, M. The Sociology of News. New York: W. W. Norton & Company, 2003.

SILVA, F. L. O imperativo ético de Sartre. In: NOVAES, A. O silêncio dos intelectuais. São Paulo: Companhia das Letras, 2006.

SOWELL, T. Os intelectuais e a sociedade. São Paulo: É Realizações, 2011.

WAINBERG, J. Influenciadores sociais: o feitiço, a fama e a fé. Brasília: Senado, 2021.

WINOCK, M. O século dos intelectuais. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2000.

WRIGHT MILLS, C. On knowledge and power. In: ETZIONI, A.; BOWDITCH, A. Public Intellectuals an endangered species?. Lanham: Rowman & Littlefield, 2008.

WRIGHT MILLS, C. Sobre o artesanato intelectual e outros ensaios. Rio de Janeiro: Zahar, 2009.

ZOLA, É. Eu acuso!. São Paulo: Hedra, 2008.

Published

2024-11-06

Issue

Section

Artigos

How to Cite

Simões Pires, A. F. (2024). Public intellectuals: political thought through public communication. Intelligere, 17, 169-192. https://doi.org/10.11606/issn.2447-9020.intelligere.2024.227358