Jesuit Pedagogy and Anísio Teixeira’s Pedagogy
Presuppositions of History and Historiography for a Pedagogy as Science
DOI:
https://doi.org/10.11606/issn.2447-9020.intelligere.2019.162176Abstract
From recent studies in the field of Historiography and History of Brazilian Education, we have selected two temporal markers that can also be indicators for a pedagogy as a science, which are the Jesuit pedagogy, which comes from the pioneerism of a teaching organization in Brazil founded by Pompa and Hilsdorf and Anisian pedagogy, of the new pedagogy represented by Anísio Teixeira. The bibliographical study shows that historiography and the History of Education will testify that both Jesuitical pedagogy and Anisian pedagogy bring in their core characteristics of the scientificity of education from a form of methodological, epistemological organization and the relations between the subjects which are socio-historical and cultural beings, that is, since the Jesuits pedagogy was already constituted as a science of education, as a pedagogy of science, therefore, historical and social.
Downloads
Downloads
Published
Issue
Section
License
Autores que publicam em Intelligere concordam com os seguintes termos:
- Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal), com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.