Third world cinema and political hegemony: the social role of cinema
DOI:
https://doi.org/10.11606/issn.2446-7693i7p155-167Keywords:
cinema, social role, third world, political hegemonyAbstract
Cinema is one more of the various modes of cultural expression of contemporary industrial and technological society. From its earliest days, film producers and directors considered it a powerful tool for human instruction, education and reflection. The efforttoimpresstheaudience canevenbeunderstood as an operation of ideological nature. We highlight in the commentary how much cinema can be and is political through the analysis of three moments in cinematographic production: the ideological propaganda made by the media having ideological orientation, both Nazi, of the Nazi Party of 1934, in Nurenberg, and Russian Socialist of 1929; the massively produced Hollywood films; the clash between two research Brazilian institutes, CPC andIPES, on the eve of the 1964 military coup in Brazil.
Downloads
References
BAUDRY, Jean-Louis. Cinema: Efeitos Ideológicos Produzidos pelo Aparelho de Base. In: XAVIER, Ismail. A Experiência do Cinema: Antologia. Rio de Janeiro: Edições Graal: Embrafilme. 1983.
BBC NEWS. Army turns to Hollywood advice. BBC News, Monday, 8, October, 2001. Disponível em: http://news.bbc.co.uk/2/hi/entertainment/1586468.stm. Acesso em: 02 maio 2022.
CAMPOS, Mab. Le Big Mac. Genial Diálogo entre John Travolta (Vincent) e Samuel L. Jackson (Jules). Disponível em: http://cinemarcoblog.net/2018/01/10/le-bigmac-genial-dialogo-de-pulp-fiction-tempo-de-violencia. Acesso em: 05 jun. 2022.
CARDENUTO FILHO, R. Discursos de intervenção: o cinema de propaganda ideológica para o CPC e o “Ipês” às vésperas do golpe de 1964. Dissertação (Mestrado), 2009. Disponível em: http://www.teses.usp.br/teses/disponiveis/27/27153/tde-20052009-164313/. Acesso em: 15 abr. 2022.
CPI. Committee on Public Information. 2022. Disponível em: http://en.wikipedia.org.wiki/Committee on Public Information. Acesso em: 07 mar. 2022.
DINIZ, Maria Cecília G. S. P.; MARTINS, Guilherme G. Cinema e Ideologia: O Cinema Como Mecanismo de Valores Ideológicos. In: INTERCOM – SOCIEDADE BRASILEIRA DE ESTUDOS INTERDISCIPLINARES DA COMUNICAÇÃO. 42º Congresso Brasileiro de Ciências da Comunicação, Belém, PA, 02-07 set. 2019. p. 1-11.
DORFMAN, A.; MATTELART, A. Para Ler Pato Donald. São Paulo: Editora Paz e Terra. 1972.
GIACOMASSI, Fernanda. O Lado Obscuro das Produções Cinematográficas. 2015. Disponível em: http://jornalismojunior.com.br/o-lado-obscuro-das-producoescinematograficas/. Acesso em: 10 jun. 2022.
NOGUEIRA, Renata N. Propaganda ideológica no cinema: análise comparativa dos filmes Um Homem com uma Câmera, de Dziga Vertov, e O Triunfo da Vontade, de Leni Riefenstahl. 2004. 88 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Comunicação – Habilitação em Publicidade e Propaganda) – Escola de Comunicação, Universidade Federal do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2004. Disponível em: http://hdl.handle.net/11422/581. Acesso em: 02 abr. 2022.
OLIVEIRA, Roberto A. de. Cinema Político Italiano: Entretenimento e Civismo. Disponível em: https://cinemaitalianorao.blogspot.com/2018/08/cinema-politicoitaliano-entretenimento-e-civismo/. Acesso em: 10 jun. 2022.
PRUDENZI, Angela; RESEGOTTI, Elisa. Cinema Político Italiano: Anos 60 e 70. São Paulo: Cosac Naify, 2006.
THOMPSON, John B. Ideologia e Cultura Moderna. Petrópolis: Editora Vozes, 1995.
ZIZEK, S. O estrangeiro descafeinado. La Stampa, 14 nov. 2011. Disponível em: https://www.ihu.unisinos.br>noticias>502857-o-estrangeiro-descafeinado-artigode-slavoj-iek. Acesso em: 20 abr. 2022. ZIZEK. S. Identidades vazias. 2022. Disponível em: http://slavoj-zizek.blogspot.com.br. Acesso em: 25 abr. 2022.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Revista Estudos Culturais
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by-nc-sa/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.