Playing and learning experience

a way to resist

Authors

  • Madalena Pedroso Aulicino Universidade de São Paulo. Escola de Artes, Ciências e Humanidades
  • Daniela Signorini Marcílio

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2446-7693i3p1-15

Keywords:

Play Experience Resistance

Abstract

The play is a free and serious activity, it has autonomous purpose and it is a break from everyday life (HUIZINGA, 2005; CAILLOIS, 1990). The child develops, gains experience, builds and transfer his or her ludic culture by playing (WINICOTT, 1979; BROUGÈRE, 2008). But, what kind of playing is promoted and recommended by science today? The aim of this paper is to reflect about the childhood’s time reduction for the sake of an ideology of production and consumption, that values information, knowledge and scientific and technical learning, and reduces the "knowledge of experience" (BONDIA 2002). In this context, the retaken of play as a free activity and a life experience would be a possibility of resistance to current values. We argue that Cultural Studies, as a critical strategy and policy, can contribute to rethink the play today.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Madalena Pedroso Aulicino, Universidade de São Paulo. Escola de Artes, Ciências e Humanidades

    possui bacharelado e licenciatura em Ciências Sociais pela Universidade de São Paulo, licenciatura em Estudos Sociais pela Faculdade de Ciências e Letras Teresa Martin; mestrado e doutorado em Ciências da Comunicação pela Universidade de São Paulo. Atualmente é docente do curso de Lazer e Turismo da Escola de Artes, Ciências e Humanidades da Universidade de São Paulo.

  • Daniela Signorini Marcílio

    é mestra em Estudos Culturais da Escola de Artes, Ciências e Humanidades da Universidade de São Paulo, bacharel em Lazer e Turismo pela mesma instituição, agente do brincar na IPA BRASIL - Associação Brasileira pelo Direito de Brincar e à Cultura, coordenadora de frente temática no projeto de extensão universitária Banca da Ciência – Difusão dialógica da Ciência na Primeira Infância e na Pré-Adolescência, na EACH - USP.

Published

2016-08-29

Issue

Section

ARTIGOS

How to Cite

Playing and learning experience: a way to resist. (2016). Revista Estudos Culturais, 3, 1-15. https://doi.org/10.11606/issn.2446-7693i3p1-15