The masculine in the traits and colors of the Victor Meirelles
DOI:
https://doi.org/10.11606/issn.2316-9141.rh.2019.144440Keywords:
Victor Meirelles, masculine costumes, dress narratives, study of costumes, fashion historyAbstract
This text discuss the masculine types present in the collection of Italian costumes, produced by Victor Meirelles, analyzing: quantitative aspects of the iconography associated with the genres; the recurring icons of body appearance in the characterization of the male figures in the collection and, finally, the relation of these representations with the current vestiges narratives for the masculine in the same historical period, taking into account the current history books of fashion, through his writings and illustrations. In the argumentative structure it is positioned before the images considering the present discursive relations, fomented by distinct and intermittent times of visual narration. With this purpose it is hoped to contribute to broadening the understanding of the history of western male dress and to promoting a more critical reading of the current bibliography on the past dress and the use of the artistic productions of the past in narratives of the present.
Downloads
References
AGAMBEN, Giorgio. L’image immémoriale. In: Idem. Image et mémoire: Écrits sur l’image, la danse et le cinéma. Paris: Desclée de Brouwer, 2004, p. 97-110.
BARILLI, Renato. Storia dell’arte contemporanea in Italia: da Canova alle ultime tendenze, 1789-2006. Torino: B. Boringhieri, 2007.
BENJAMIN, Walter. Sobre o conceito de história. In: Idem. Magia e técnica, arte e política: ensaios sobre literatura e história da cultura. 7ª edição. São Paulo: Brasiliense. 1994.
BOUCHER, François & DESLANDRES, Yvonne. A history of costume in the West. Londres: Thames and Hudson, 1987.
CHENOUNE, Farid. Des modes et des hommes. Paris: Flammarion, 1993.
COLI, Jorge. Meirelles em Roma. In: Idem. Victor Meirelles, um artista do Império. Rio de Janeiro: Museu Nacional de Belas Artes, 2004.
COSGRAVE, Bronwyn. História da indumentária e da moda – Da Antiguidade aos dias atuais. São Paulo: Gustavo Gili, 2012.
COURTINE, J.-J. Foucault e a história da análise do discurso, olhares e objetos. Entrevista concedida a Nilton Milanez. In: FERNANDES, C. A.; CONTI, A.; MARQUES, W. (org.). Michel Foucault e o discurso: aportes teóricos e metodológicos. Uberlândia: Edufu, 2013.
COWLING, Mary. Victorian figurative painting: domestic life and the contemporary social scene. Papadakis Publisher, 2000.
DE SANCTIS, Guglielmo. Tommaso Minardi e il suo tempo. Roma: Forzani e C. Tipografi del Senato, 1900.
DEBRET, Jean-Baptiste. Costumes italiens dessinés à Rome en 1807. Paris: Louis-Marie Petit, 1809. Disponível em: http://catalogue.bnf.fr/ark:/12148/cv39136944z.
DIDI-HUBERMAN, Georges. Ante el tiempo: historia del arte y anacronismo de las imágenes. 4ª edição. Buenos Aires: Adriana Hidalgo, 2015.
DIDI-HUBERMAN, Georges. O interminável limiar do olhar, capítulo 10. In: Idem. O que vemos, o que nos olha. São Paulo: Editora 34, 2010.
DIDI-HUBERMAN, Georges. Quand les images prennent position: l’oeil de l’histoire, vol. 1, capítulo 2: La dysposition des choses: démonter l’ordre. Paris: Les èditions de Minuit, 2009.
DUFLOS-PRIOT, Marie-Thérèse (org.). Système descriptif du costume traditionnel français. Paris: Musée National des Arts et Traditions Populaires, 1988.
FUGIER, Anne Martin. La vie d’artiste au XIX siécle. Paris: Audibert, 2007.
GUINSBURG, J. (org.). O romantismo. 4ª edição. São Paulo: Perspectiva, 2011.
KÖHLER, Karl & SICHART, Emma von. História do vestuário. 2ª edição. São Paulo: Martins Fontes, 2005.
LANDRE, Jeanne. Gavarni. Paris: L. Michaud, 1912.
LAVER, James. A roupa e a moda: uma história concisa. São Paulo: Companhia das Letras, 1989.
LE CHANU, Patrick. Le drapé: carnet de dessins. Paris: La Bibliothèque de l’Image, 2002.
LETHUILLIER, Jen-Pierre. Introdution. In: Idem. Les costumes régionaux: entre mémoire et histoire. Rennes: Presses Universitaires de Rennes, 2009.
LUCHET, Auguste. L’art industriel à l’Exposition universelle de 1867. In: CHENOUNE, Farid. Des modes et des hommes. Paris: Flammarion, 1993.
LURATI, Ottavio & BOLLA, Stefano. L’immagine della tradizione: ideologia e storia nel costume popolare: con la riproduzione di rari esempi ticinesi e svizzeri. Milão: Il Polifilo, 1990.
MARIANI, Valerio (apresentação). Costumi di Roma e dintorni: 24 acquerelli della meta dell’Oottocento. Curatoria editorial de Roberto Peliti. Roma: Stabilimento Tipografico Julia, 1971.
MELLO JÚNIOR, Donatto. Análise da composição. In: ROSA, Ângelo de Proença & PEIXOTO, Elza Ramos . Victor Meirelles de Lima: 1832-1903. Rio de Janeiro: Pinakotheke, 1982, p. 117-121.
PEREIRA, Sonia Gomes. Arte, ensino e academia: estudos e ensaios sobre a Academia de Belas Artes do Rio de Janeiro. Rio de Janeiro: Mauad/Faperj, 2016.
PÊCHEUX, Michel. Análise automática do discurso. In: GADET, Françoise & HAK, Tony (org.). Por uma análise automática do discurso: uma introdução à obra de Michel Pêcheux. Campinas: Editora da Unicamp, 1997, p. 61-162.
PIROTTE, Jean. Images et critique historique. In: JADOULE, Jean-Louis. L’histoire au prisme de l’image, vol. 1: L’historien et l’image fixe texte. Louvain/BG: Université Catholique de Louvain, 2002.
ROSA, Ângelo de Proença & PEIXOTO, Elza Ramos. Biografia. In: Idem. Victor Meirelles de Lima: 1832-1903. Rio de Janeiro: Pinakotheke, 1982.
ROSSETTI, Bartolomeo. La Roma di Bartolomeo Pinelli: una città e il suo popolo attraverso feste, misteri, ambienti e personaggi caratteristici nelle più belle incisioni del pittor de Trastevere. Roma: Newton Compton, 1981.
SANT’ANNA, Mara Rúbia. Teoria de moda. 2ª edição. São Paulo: Estação das Letras e das Cores, 2009.
SANT’ANNA, Mara Rúbia. Era uma vez a moda.: algumas histórias para se lembrar. Revista Ciência e Cultura. São Paulo, vol. 62, n. 2, 2010, p. 33-35. Disponível em: <http://cienciaecultura.bvs.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0009-67252010000200015&lng=pt&nrm=iso>. Acesso em: 18 mar. 2018.
SCARPA, Piero. La scuola romana di Tommaso Minardi segnò la fine in Europa del neoclassicismo in arte. Strenna dei Romanisti, n. 20, 1959, p. 235-242.
SILVESTRINI, Elisabetta. L’abbigliamento popolare italiano. Ricerca Folklórica, n. 14. 1986, p. 5-44.
Sites e fontes para imagens
MEIRELLES, Victor. Estudo de trajes italianos. [Diversos]. Museu Victor Meirelles. Florianópolis, SC. Disponível em: <http://museuvictormeirelles.museus.gov.br/acervos/colecao-victor-meirelles/>. Acesso em: 18 mar. 2018.
MEIRELLES, Victor. [Diversas obras, porém nenhum estudo de trajes digitalizado] Disponível em: <http://www.mnba.gov.br/portal/colecoes/pintura-brasileira>. Acesso em: 18 mar. 2018.
FRITH, Willian P. The derby day: the “first study” for the celebrated painting. 1858. Óleo sobre tela. 39.4 x 91.1 cm. Londres. Tate Britain Museum. Disponível em: <http://www.tate.org.uk/art/artworks/frith-the-derby-day-n00615>. Acesso em: 28 set. 2017.
TISSOT, James. Le Cercle de la rue Royale, 1868. Óleo sobre tela, 174,5 x 280 cm. Musée d’Orsay. Disponível em : <http://www.musee-orsay.fr/fr/collections/oeuvres-commentees/recherche/commentaire_id/le-cercle-de-la-rue-royale-22193.html?no_cache=1>. Acesso em: 29 set. 2017.
VIANNA, Fausto. O traje de cena como documento. São Paulo: Estação das Letras e das Cores, 2015.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2019 Revista de História
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by-nc/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
- Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ (CC BY). Esta licença permite que outros distribuam, remixem, adaptem e criem a partir do seu trabalho, mesmo para fins comerciais, desde que lhe atribuam o devido crédito pela criação original. É a licença mais flexível de todas as licenças disponíveis. É recomendada para maximizar a disseminação e uso dos materiais licenciados.
- Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (veja O Efeito do Acesso Livre).