Accounting faculty (re)formation: a reflection on Brazilian doctoral programs
DOI:
https://doi.org/10.11606/issn.1982-6486.rco.2022.191038Keywords:
Teacher education, Teaching, Research, Doctoral education, Accounting educationAbstract
In this paper, we analyze the faculty training in Brazilian Accounting doctoral programs, focusing on the curricular components' analysis of teaching and research courses. We gathered the data through the Sucupira platform, using the following information from the 2019 CAPES collection, considering the 15 doctoral courses in Accounting that exist in the country: doctoral course objectives; research lines; research projects; disciplines (training for teaching); disciplines (training for research); and teaching internships. Regarding teaching training, the current scenario is preoccupying because it presents few changes concerning previous studies. Our findings point to few initiatives for initial pedagogical training, forcing faculties to take responsibility for their own pedagogical development. As for research training, the results indicate training based on methodological and quantitative methods courses, demonstrating a mainstream-focused training. Based on these results, we hope to contribute to the reflection on faculty (re)training in Brazilian Accounting doctoral programs at a time of expansion and consolidation.
Downloads
References
Andere, M. A., & Araújo, A. M. P. (2008). Aspectos da formação do professor de ensino superior de Ciências Contábeis: uma análise dos programas de pós-graduação. Revista de Contabilidade e Finanças, 19(48), 91-102. https://doi.org/10.1590/S1519-70772008000300008
Austin, A. E. (2002). Creating a bridge to the future: preparing new faculty to face changing expectations in a shifting context. The Review of Higher Education, 26(2), 119–144. DOI: 10.1353/rhe.2002.0031
Callahan, C. M., Spiceland, C. P., David Spiceland, J., & Hairston, S. (2016). Pilot course: a teaching practicum course as an integral component of an accounting doctoral program. Issues in Accounting Education, 31(2), 191–210. DOI: 10.2308/iace-51260
Comunelo, A. L., Espejo, M. M. dos S. B., Voese, S. B., & Lima, E. M. (2012). Programas de pós-graduação stricto sensu em Contabilidade: sua contribuição na formação de professores e pesquisadores. Enfoque: Reflexão Contábil, 31(1), 7–26. DOI: 10.4025/enfoque.v31i1.13375
Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior – CAPES. (2021). Plataforma Sucupira – Cursos Avaliados e Reconhecidos. Disponível em: https://sucupira.capes.gov.br/sucupira/.
Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior – CAPES. (2019). Plataforma Sucupira – Coleta CAPES 2019. Disponível em: https://sucupira.capes.gov.br/sucupira/.
Dunn, K. A., Hooks, K. L., & Kohlbeck, M. J. (2016). Preparing future accounting faculty members to teach. Issues in Accounting Education, 31(2), 155–170. https://doi.org/10.2308/iace-50989
Farias, R. S. de, & Araújo, A. M. P. (2016). Percepção dos professores de Contabilidade quanto aos espaços formativos para o ofício da docência no Brasil. Revista de Contabilidade e Organizações, 28, 59–70. https://doi.org/10.11606/rco.v10i28.124789
Farias, R. S. D., Stanzani, L. M. L., Lima, J. P. R. D., & Araújo, A. M. P. D. (2020). Preparação para a docência universitária: um estudo dos espaços formativos. BASE: Revista de Administração e Contabilidade da Unisinos, 17(4), 606-633. https://doi.org/10.4013/base.2020.174.04
Fox, K. A. (2018). The manufacture of the academic accountant. Critical Perspectives on Accounting, 57, 1–20. https://doi.org/10.1016/j.cpa.2018.01.005
Haynes, K. (2008). Moving the gender agenda or stirring chicken's entrails? Where next for feminist methodologies in accounting?. Accounting, Auditing & Accountability Journal, 21(4), 539-555. DOI: 10.1108/09513570810872914
Hopwood, A. G. (2007). Whither accounting research. The Accounting Review, 82(5), 1365-1374. Disponível em: https://www.jstor.org/stable/30243502
Kuenzer, A. C., & Moraes, M. C. M. de. (2005). Temas e tramas na pós-graduação em educação. Educação e Sociedade, 26(93), 1341-1362. http://dx.doi.org/10.1590/S0101-73302005000400015
Joaquim, N. D. F., Boas, A. A. V., & Carrieri, A. D. P. (2013). Estágio docente: formação profissional, preparação para o ensino ou docência em caráter precário?. Educação e Pesquisa, 39(2), 351-365. https://doi.org/10.1590/S1517-97022013000200005
Laffin, M., & Gomes, S. M. S. (2014). The pedagogical training of teachers in stricto sensu programs in Accounting Sciences. Australian Journal of Basic and Applied Sciences, 8(18), 255–265. Disponível em: http://www.ajbasweb.com/old/ajbas/2014/December/255-265.pdf
Laffin, M., & Gomes, S. M. S. (2016). Formação pedagógica do professor de Contabilidade: o tema em debate. Education Policy Analysis Archives, 24, 1–31. http://dx.doi.org/10.14507/epaa.24.2372
Lei n. 9.394, de 20 de dezembro de 1996. (1996, 23 de dezembro). Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Diário Oficial da União, seção 1.
Lima, F. D. C., de Oliveira, A. C. L., Araújo, T. S., & Miranda, G. J. (2015). O choque com a realidade: dormi contador e acordei professor... REICE: Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 13(1), 49-67. Disponível em: https://revistas.uam.es/reice/article/view/2799
Lima, J. P. R. de, Vendramin, E. de O., & Casa Nova, S. P. D. C. (2017). Identidades acadêmicas em uma era de produtivismo: o (des)alojamento das mulheres contadoras. Trabalho apresentado no XX Seminários em Administração – SEMEAD, São Paulo, SP. Disponível em: http://login.semead.com.br/20semead/arquivos/1863.pdf
Lima, J. P. R. de, & Bertolin, R. V. (2022). Avaliação da aprendizagem no processo de formação docente em Contabilidade. Desafio Online, 10(1). https://doi.org/10.55028/don.v10i1.10003
Lima, R. S., Serrano, A. L. M., & Ferreira, L. O. G. (2020). Perspectiva Kuhniana sobre a Ciência Contábil: do surgimento do paradigma ao período de crise. Revista Catarinense da Ciência Contábil, 19. https://doi.org/10.16930/2237-766220202985
Martins, E. A. (2012). Pesquisa contábil brasileira: uma análise filosófica. Tese de doutorado, Faculdade de Economia, Administração e Contabilidade, Universidade de São Paulo. DOI: 10.11606/T.12.2012.tde-14022013-171839
Mendes, D., Fonseca, A. C. P. D., & Sauerbronn, F. F. (2020). Modos de ideologia e de colonialidade em materiais didáticos de Contabilidade. Education Policy Analysis Archives, 28(99). https://doi.org/10.14507/epaa.28.5061
Mendonça Neto, O. R., Cardoso, R. L., Riccio, E. L., & Sakata, M. C. G. (2008). Mudança de paradigma na Contabilidade brasileira: uma explicação fundamentada na sociologia da tradução. Contabilidade Vista & Revista, 19(2), 113-139. Disponível em: https://revistas.face.ufmg.br/index.php/contabilidadevistaerevista/article/view/356
Miranda, G. J. (2010). Docência universitária: uma análise das disciplinas na área da formação pedagógica oferecidas pelos programas de pós-graduação stricto sensu em Ciências Contábeis. Revista de Educação e Pesquisa em Contabilidade (REPeC), 4(2), 81-98. https://doi.org/10.17524/repec.v4i2.202
Miranda, G. J.; Casa Nova, S. P. C.; Cornacchione Júnior, E. B. (2012). Os saberes dos professores-referência no ensino de Contabilidade. Revista de Contabilidade e Finanças, 23(59), 142-153. https://doi.org/10.1590/S1519-70772012000200006
Moser, D. V. (2012). Is Accounting Research Stagnant? Accounting Horizons, 26(4), 845–850. DOI: 10.2308/acch-10312
Nganga, C. S. N. (2019). Abrindo caminhos: a construção das identidades docentes de mulheres pelas trilhas, pontes e muros da pós-graduação em Contabilidade. Tese de Doutorado, Faculdade de Economia, Administração e Contabilidade, Universidade de São Paulo, São Paulo. DOI: 10.11606/T.12.2019.tde-14082019-155635.
Nganga, C. S. N., Botinha, R. A., Miranda, G. J., & Leal, E. A. (2016). Mestres e doutores em Contabilidade no Brasil: uma análise dos componentes pedagógicos de sua formação inicial. REICE: Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 14(1), 83–99. DOI: 10.15366/reice2016.14.1.005
Onohara, M. M. (2018). Componentes pedagógicos oferecidos na pós-graduação stricto sensu em Ciências Contábeis no Brasil. Trabalho de conclusão de curso, Faculdade de Ciências Contábeis, Universidade Federal de Uberlândia. Disponível em: https://repositorio.ufu.br/bitstream/123456789/23746/3/ComponentesPedagogicosOferecidos.pdf
Parecer nº. 977. (1965, 03 de dezembro). Definição dos cursos de pós-graduação. Disponível em: www.capes.gov.br/images/stories/download/legislacao/Parecer_CESU_977_1965.pdf
Patrus, R., & Lima, M. C. (2014). A formação de professores e de pesquisadores em Administração: contradições e alternativas. Revista Economia e Gestão, 14(34), 4-29. https://doi.org/10.5752/P.1984-6606.2014v14n34p4
Patrus, R., Shigaki, H. B., & Dantas, D. C. (2018). Quem não conhece seu passado está condenado a repeti-lo: distorções da avaliação da pós-graduação no Brasil à luz da história da CAPES. Cadernos EBAPE.BR, 16(4), 642-655. https://doi.org/10.1590/1679-395166526
Raineri, N. (2013). The PhD program: between conformity and reflexivity. Journal of Organizational Ethnography, 2(1), 37–56. https://doi.org/10.1108/JOE-04-2012-0021
Raineri, N. (2015). Business doctoral education as a liminal period of transition: comparing theory and practice. Critical Perspectives on Accounting, 26, 99–107. https://doi.org/10.1016/j.cpa.2013.11.003
Rebele, J. E., & Pierre, E. K. S. (2015). Stagnation in accounting education research. Journal of Accounting Education, 33(2), 128-137. DOI: 10.1016/j.jaccedu.2015.04.003
Schnader, A. L., Westermann, K. D., Downey, D. H., & Thibodeau, J. C. (2016). Training teacher-scholars: a mentorship program. Issues in Accounting Education, 31(2), 171–190. https://doi.org/10.2308/iace-51041
Silva, C. F., Ferreira, L. V., Leal, E. A., & Miranda, G. J. (2019). Formação docente na área contábil: contribuições da disciplina de metodologia do ensino oferecida na pós-graduação stricto sensu. Sociedade, Contabilidade e Gestão (UFRJ), 14, 144-162. https://doi.org/10.21446/scg_ufrj.v0i0.23062
Silva, S. M. C. da. (2016). Tetos de vitrais: gênero e raça na Contabilidade no Brasil. Tese de doutorado, Faculdade de Economia, Administração e Contabilidade, Universidade de São Paulo. DOI: 10.11606/T.12.2016.tde-03082016-111152
Slomski, V. G., & Martins, G. A. (2008). O conceito de professor investigador: os saberes e as competências necessárias à docência reflexiva na área contábil. Revista Universo Contábil, 4(4), 6-21. http://dx.doi.org/10.4270/ruc.20084
Wille, S. B. (2018). “Feliz aquele que transfere o que sabe e aprende ensinando”: refletindo sobre ações de formação docente na pós-graduação em Contabilidade. Tese de doutorado, Faculdade de Economia, Administração e Contabilidade, Universidade de São Paulo. DOI: 10.11606/T.12.2018.tde-06112018-115030
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Camilla Soueneta Nascimento Nganga, Silvia Pereira de Castro Casa Nova, João Paulo Resende de Lima

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
The RCO adopts the Free Open Access policy, under the standard Creative Commons agreement (CC BY-NC-ND 4.0). The agreement provides that:
- Submission of text authorizes its publication and implies commitment that the same material is not being submitted to another journal. The original is considered definitive.
- Authors retain the copyright and grant the journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License which allows the sharing of the work with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
- Authors are authorized to take additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (e.g. publish in an institutional repository or as a book chapter), with necessary recognition of authorship and initial publication in this journal.
- Authors are allowed and encouraged to publish and distribute their work online (e.g. in institutional repositories or on their personal page) before or during the editorial process, as this can generate productive changes as well as increase the impact and citation of published work (See The Effect of Free Access).
- The journal does not pay copyright to the authors of the published texts.
- The journal's copyright holder, except those already agreed in the Free Open Access Agreement (CC BY-NC-ND 4.0), is the Accounting Department of the Faculty of Economics, Administration and Accounting of Ribeirão Preto of the University of São Paulo.
No submission or publication fees are charged.
Up to 4 authors per article are accepted. Exceptionally duly justified cases may be reviewed by the Executive Committee of the RCO. Exceptional cases are considered as: multi-institutional projects; manuscripts resulting from the collaboration of research groups; or involving large teams for evidence collection, construction of primary data, and comparative experiments.
It is recommended that the authorship be ordered by contribution of each of the individuals listed as authors, especially in the design and planning of the research project, in obtaining or analyzing and interpreting data, and writing. Authors must declare the actual contributions of each author, filling the letter to the editor, at the beginning of the submission, taking responsibility for the information given.
Authors are allowed to change throughout the evaluation process and prior to the publication of the manuscript. The Authors should indicate the composition and final order of authorship in the document signed by all those involved when accepted for publication. If the composition and authoring order is different than previously reported in the system, all previously listed authors should be in agreement.
In the case of identification of authorship without merit or contribution (ghost, guest or gift authorship), the RCO follows the procedure recommended by COPE.