PARTICIPATIVE LEARNING OF MOTHERS AND FAMILY ABOUT NEWBORN HEALTH: EXPERIENCE REPORT

Authors

  • Luciana Mara Monti Fonseca Departamento de Enfermagem Materno-Infantil e Saúde Pública da Escola de Enfermagem de Ribeirão Preto da Universidade de São Paulo (EERP-USP)
  • Natália Del’Angelo Departamento de Enfermagem Materno-Infantil e Saúde Pública da Escola de Enfermagem de Ribeirão Preto da Universidade de São Paulo (EERP-USP)
  • Fernanda Salim Ferreira de Castro Departamento de Enfermagem Materno-Infantil e Saúde Pública da Escola de Enfermagem de Ribeirão Preto da Universidade de São Paulo (EERP-USP)
  • Carmen Gracinda Silvan Scochi Departamento de Enfermagem Materno-Infantil e Saúde Pública da Escola de Enfermagem de Ribeirão Preto da Universidade de São Paulo (EERP-USP)

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2316-9060.v6i0p91-97

Keywords:

Neonatal nursing. Health education. Family.

Abstract

The health education is a crucial issue in health-disease process, contributing in prevention and rehab. The educator role in health usually behooves to nursing professional. This practice has been occurred in a traditional way, simply through content transmission. There is a new health education side that aims people’ autonomy and participative practices. This study report the experiences of a group formed to potentiate family’s emancipation in newborn care, preterm or not, and to build knowledge through collaboration and participation. Educative activities were realized in two hospitals of Ribeirão Preto, conducted by undergraduate and graduate students in nursing under supervisor orientation. The strategies used on groups were: board games, card game, educational guideline and distribution of pictures to discussion. After participation of involved people, it can be concluded that the educational activities contributed with build and integration process of know-how by families and neonatal health team, and for a more integral and humanized assistance helping to emancipate babies’ families.

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Author Biographies

  • Luciana Mara Monti Fonseca, Departamento de Enfermagem Materno-Infantil e Saúde Pública da Escola de Enfermagem de Ribeirão Preto da Universidade de São Paulo (EERP-USP)

    Professora doutora do Departamento de Enfermagem Materno-Infantil e Saúde Pública da Escola de Enfermagem de Ribeirão Preto da Universidade de São Paulo (EERP-USP)

     

  • Natália Del’Angelo, Departamento de Enfermagem Materno-Infantil e Saúde Pública da Escola de Enfermagem de Ribeirão Preto da Universidade de São Paulo (EERP-USP)

    Enfermeira e mestranda do Departamento de Enfermagem Materno-Infantil e Saúde Pública da Escola de Enfermagem de Ribeirão Preto da Universidade de São Paulo (EERP-USP)

  • Fernanda Salim Ferreira de Castro, Departamento de Enfermagem Materno-Infantil e Saúde Pública da Escola de Enfermagem de Ribeirão Preto da Universidade de São Paulo (EERP-USP)

    Enfermeira e mestranda do Departamento de Enfermagem Materno-Infantil e Saúde Pública da Escola de Enfermagem de Ribeirão Preto da Universidade de São Paulo (EERP-USP)

  • Carmen Gracinda Silvan Scochi, Departamento de Enfermagem Materno-Infantil e Saúde Pública da Escola de Enfermagem de Ribeirão Preto da Universidade de São Paulo (EERP-USP)

    Professora titular do Departamento de Enfermagem Materno-Infantil e Saúde Pública da Escola de Enfermagem de Ribeirão Preto da Universidade de São Paulo (EERP-USP)

Published

2011-10-01

Issue

Section

Articles

How to Cite

PARTICIPATIVE LEARNING OF MOTHERS AND FAMILY ABOUT NEWBORN HEALTH: EXPERIENCE REPORT. (2011). Revista De Cultura E Extensão USP, 6, 91-97. https://doi.org/10.11606/issn.2316-9060.v6i0p91-97