O olhar filológico de Warburg e a “aplicação da ideia de Vico”

Authors

  • Isabela de Vilhena Gaglianone Universidade de São Paulo. Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas. Departamento de Filosofia.

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2447-9772.i16p80-109

Keywords:

Usener, Vico, Language of gestures, Dynamograms, Thiasus, Philology, Metamorphoses

Abstract

The article intends to show the coherence between the “philological gaze” Aby Warburg (1866 - 1929) elicited in 1900, which he directed to the soil from which the ancient nymph flourished in Quattrocento paintings, and the “application of Vico’s idea”, as the author described the objective of his Mnemosyne project nearly three decades later. Based on Warburg’s conception of thiasus as a kinetic matrix, as well as on the understanding of Atlas Mnemosyne (1926 - 1929) as a recapitulation and result of the set of the author’s previous research, the article is intended to demonstrate how philology provides Warburg with a method of analyzing and interpreting the meaning cells of image forms and leads him to investigate the “root’s morphology” of pathetic gesture’s language, which allows him to recognize the metamorphoses of the inheritance of non-chronologically stratified phobic engrams in human memory and to identify the heraldic skeleton of forms.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Isabela de Vilhena Gaglianone, Universidade de São Paulo. Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas. Departamento de Filosofia.

    Mestre em filosofia, FFLCH-USP

References

AUERBACH, E. Ensaios de literatura ocidental: filologia e crítica. 2. ed. Organização de Davi Arrigucci Jr. e Samuel Titan Jr., tradução de Samuel Titan Jr. e José Marcos Mariani de Macedo. São Paulo: Editora 34, 2012.

BORDIGNON, G.; CENTANNI, M.; LAUDE, S.; SACCO, D. (coord.). “Orientation: cosmology, geography, genealogy. A reading of Panel A of Mnemosyne Bilderatlas”. Tradução do italiano para o inglês de Elizabeth Thomson. In: La Rivista di Engramma [On-line], n. 135, abr./maio 2016, n/p. Disponível em: www.engramma.it/eOS/index.php?id_articolo=2831. Acesso em: 8 jun. 2022.

CREUZER, F. Simbólica e mitologia dos povos antigos, particularmente dos gregos. Primeiro livro: Descrição geral do círculo simbólico e mítico. Excertos [1810]. Tradução de Oliver Tolle. No prelo.

DIDI-HUBERMAN, G. A imagem sobrevivente. História da arte e tempo dos fantasmas segundo Aby Warburg. Tradução de Vera Ribeiro. Rio de Janeiro: Contraponto/Museu de Arte do Rio [MAR], 2013.

DIDI-HUBERMAN, G. Ninfa fluida. Essai sur le drapé-désir. Paris: Gallimard, 2015.

GALLAND-SZYMKOWIAK, M. “La symbolique de Friedrich Creuzer. Philologie, mythologie, philosophie”. In: Revue germanique internationale [On-line], 14, 2011, n/p. Disponível em: http://journals.openedition.org/rgi/1278. Acesso em: 13 maio 2022.

GHELARDI, M. “Magia chiara”. In: BEZOLD, C. BOLL, F. Le stelle. Credenza e interpretazione. Organização de Maurizio Ghelardi, tradução de Maurizio Ghelardi e Susanne Müller. Turim: Bollati Boringhieri editore, 2011.

GHELARDI, M. Aby Warburg et la “lutte pour le style”. Tradução de Jérôme Nicolas. Paris: L’écarquillé, 2016.

GOMBRICH, E. Aby Warburg. An intellectual biography. Londres: The Warburg Institute/Universidade de Londres, 1970.

GUILLEMIN, A. “The style of linguistics: Aby Warburg, Karl Vossler, and Hermann Osthoff”. In: Journal of the History of Ideas, vol. 69, n. 4, out. 2008, p. 605-626. Disponível em: https://www.jstor.org/stable/40208081. Acesso em: 20 abr. 2022.

JOHNSON, C. D. Memory, metaphor, and Aby Warburg’s atlas of images. Ithaca: Cornell University Press; Cornell University Library, 2012.

KANY, R. “La sguardo filologico: Aby Warburg e i dettagli”. In: Annali Della Scuola Normale Superiore Di Pisa. Classe Di Lettere e Filosofia, vol. 15, n. 4, 1985, p. 1265-1283. Disponível em: www.jstor.org/stable/24306959. Acesso em: 30 abr. 2022.

LEBRUN, G. “Quem era Dioniso?”. In: A filosofia e sua história. Tradução de Maria Heloísa Noronha Barros. São Paulo: Cosacnaify, 2006.

MELO, A. M. B. “Palavra preliminar”. In: VICO, Giambattista. Ciência nova [1725]. Tradução de Jorge Vaz de Carvalho, prefácio de António M. Barbosa de Melo. Lisboa: Fundação Calouste Gulbenkian, 2005.

MICHAUD, P.-A. Aby Warburg e a imagem em movimento. Prefácio de Georges Didi-Huberman, tradução de Vera Ribeiro. Rio de Janeiro: Contraponto, 2013.

PINOTTI, A. “Materia è memoria”. In: GUIDI, B. C.; FORTI, M.; PALLOTTO, M. (orgs.). Lo sguardo di Giano. Turim: Nino Aragno Editore, 2004.

RECHT, R. “L’Atlas Mnemosyne d’Aby Warburg”. In: WARBURG, A. L’Atlas Mnemosyne. Paris: L’écarquillé, 2012.

SAMMER, R. Os caracteres poéticos de Giambattista Vico. São Paulo: Editora Unifesp, 2018.

USENER, H. “Philologie et sciences historiques” [1882]. Tradução de Sandrine Maufroy. In: Revue germanique internationale [On-line], 14, 2011, n/p. Disponível em: https://doi.org/10.4000/rgi.1283. Acesso em: 27 abr. 2022.

SEVERI, C. Le principe de la chimère. Une anthropologie de la mémoire. Paris: Presses de l’École normale supérieure/Éditions Rue d’Ulm/Musée du quai Branly, 2007.

SUZUKI, M. “A anatomia comparada em literatura”. In: HEINE, H. (Henri). Os deuses no exílio. Seleção e organização de Márcio Suzuki e Marta Kawano, tradução de Hildegard Herbold, Marta Kawano, Márcio Suzuki, Rubens Rodrigues Torres Filho e Samuel Titan Jr. São Paulo: Iluminuras, 2011.

VICO, G. Ciência nova [1725]. Tradução de Jorge Vaz de Carvalho, prefácio de António M. Barbosa de Melo. Lisboa: Fundação Calouste Gulbenkian, 2005.

WAIZBORT, L. “Apresentação”. In: WARBURG, A. Histórias de fantasma para gente grande. Escritos, esboços e conferências. Organização de Leopoldo Waizbort. Tradução de Lenin Bicudo Bárbara. São Paulo: Companhia das Letras, 2015.

WARBURG, A. Fragments sur l’expression. Organização e apresentação de Susanne Müller. Tradução de Sacha Zilberfarb. Paris: L’écarquillé, 2015a.

WARBURG, A. Histórias de fantasma para gente grande. Escritos, esboços e conferências. Organização de Leopoldo Waizbort. Tradução de Lenin Bicudo Bárbara. São Paulo: Companhia das Letras, 2015b.

WARBURG, A. A presença do antigo. Escritos inéditos – Volume I. Organização, introdução e notas de Cássio Fernandes. Campinas: Editora da Unicamp, 2018.

WARBURG, A. “Frammenti tra Manet e Mnemosyne [102.1.2]” [1929b], organização e tradução de Maurizio Ghelardi, notas de Monica Centanni. In: La Rivista di Engramma [Online], n. 165, maio de 2019, n.p. Disponível em: www.engramma.it/eOS/index.php?id_articolo=3647. Acesso em: 03 jun. 2022.

WEDEPOHL, C. “Mnemonics, mneme and mnemosyne. Aby Warburg's theory of memory”. In: Bruniana & Campanelliana, vol. 20, n. 2, 2014, p. 385–402. Disponível em: www.jstor.org/stable/24339072. Acesso em: 2 maio 2022.

WIND, E. Pagan Mysteries in the Renaissance. Toronto: Norton & Company, 1969.

WIND, E. “O conceito de Warburg de Kulturwissenschaft e sua significação para a estética” [1930]. In: WARBURG, Aby. A presença do antigo. Escritos inéditos – Volume I. Organização, introdução e notas de Cássio Fernandes. Campinas: Editora da Unicamp, 2018.

WOLDT, I. “Ur-Words of the affective language of gestures: The hermeneutics of body movement in Aby Warburg”. In: Interfaces [On-line], 40, 2018, p. 133-134. Disponível em: https://doi.org/10.4000/interfaces.605. Acesso em: 22 maio 2022.

Published

2022-12-12

Issue

Section

Artigos

How to Cite

Gaglianone, I. de V. (2022). O olhar filológico de Warburg e a “aplicação da ideia de Vico”. Rapsódia, 1(16), 80-109. https://doi.org/10.11606/issn.2447-9772.i16p80-109