Apropriação da cidade enquanto experiência cenográfica e embate contra a ditadura militar: Na selva das cidades (Teatro Oficina e Lina Bo Bardi, 1969)

Authors

  • Patricia Morales Bertucci Universidade de São Paulo. Escola de Comunicação e Artes

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2447-9772.i15p150-163

Keywords:

Scenographic experience, Symbolic space, Urban transformation, Appropriation of the city, Military Dictatorship

Abstract

The group Teatro Oficina was heavily affected by the construction of the East-West Link Road complex, located on Jaceguai Street, in the Bixiga neighbourhood of São Paulo. The group resisted this violent urban transformation that tore the neighbourhood, and they opposed the demolitions and expropriations promoted by the State performing the play "In the Jungle of Cities" (1969), during a time when those who stood against the dictatorship suffered serious consequences. Given this context of intensified social and political conflicts in the city, I discuss in this article about the scenic experience of the play that appropriated the rubble of the Bixiga neighbourhood and diverted the symbolic production of the city's space, against the military dictatorship that implanted a plan of authoritarian urban and ideological transformation.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Patricia Morales Bertucci, Universidade de São Paulo. Escola de Comunicação e Artes

    Doutora em Artes Cênicas.

References

ARAÚJO, Antonio. Ações disruptivas no espaço urbano. ABRACE Digital [online], p. 1-6, 2011.

BERMAN, Marshall. Tudo que é sólido desmancha no ar: a aventura da modernidade. São Paulo: Companhia das Letras, 2005.

BRECHT, Bertolt. Teatro completo em 12 volumes. v. 2. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1987.

FAVARETTO, Celso Fernando. A Invenção de Hélio Oiticica. São Paulo: Editora da Universidade de São Paulo, 2015.

FISCHER-LICHTE, Erika. The show and the gaze of the theatre. Iowa City: Iowa University Press, 1997.

FISCHER-LICHTE, Erika. The transformative power of performance: a new aesthetics. Nova York: Routledge, 2008.

FISCHER LICHTE, Erika; BONFITO, Matteo. “Entrevista com Erika Fischer Lichte”. In: Conceição/Conception. Campinas, SP, v. 2, n. 1, p. 131-141, jan./jun. 2013.

HORKHEIMER, M. Eclipse da razão. Rio de Janeiro: Ed. Labor, 1976.

JACOBS, Jane. Morte e vida de grandes cidades. São Paulo: Editora WMF Martins Fontes, 2011.

JAMESON, Fredric. “‘End of Art’ or ‘end of History’”. In: The cultural turn: selected writings on the postmodern 1983-1998. Londres /Nova York: Verso, 1998.

KOUDELA, Ingrid. Brecht: um jogo de aprendizagem. São Paulo: Perspectiva, 1991.

MOSTAÇO, Edélcio. Na selva (antropofágica) das cidades. Comunicação apresentada no Simpósio Nacional De História ANPUH – XXV, Fortaleza, 2009.

PENIDO, Gandara. As promessas do Oficina. Revista Veja. São Paulo: Abril, n. 172, 22 dez. 1971.

PECORELLI FILHO, Biagio. A pulsão performativa de Jaceguai: aproximações e distanciamentos entre o campo artístico da performance e a prática cênica do Teat(r)o Oficina nos espetáculos Macumba Antropófaga e Acordes.: São Paulo, 2014 [Dissertação de Mestrado defendida na Universidade de São Paulo].

OITICICA, Hélio. “Brasil Diarreia”. In: Arte brasileira contemporânea. Caderno de Textos 1: O Moderno e o Contemporâneo (o novo e o outro novo). Rio de Janeiro: Funarte, 1980, pp. 26-27.

SCHECHNER, Richard. Environmental Theatre: an expanded new edition. Nova York: Applause, 1973.

WISNIK, Guilherme. Dentro do nevoeiro: diálogos cruzados entre arte e arquitetura contemporânea. São Paulo, 2012 [Tese de Doutorado defendida na Universidade de São Paulo].

Published

2021-12-01

Issue

Section

Artigos

How to Cite

Bertucci, P. M. (2021). Apropriação da cidade enquanto experiência cenográfica e embate contra a ditadura militar: Na selva das cidades (Teatro Oficina e Lina Bo Bardi, 1969). Rapsódia, 1(15), 150-163. https://doi.org/10.11606/issn.2447-9772.i15p150-163