Poética dos materiais na arquitetura contemporânea

Authors

  • Ricardo Fabbrini Universidade de São Paulo. Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas. Departamento de Filosofia.

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2447-9772.i14p5-32

Keywords:

Art, Architecture, Contemporary, Sublime, Immaterial, Resistance

Abstract

This article is about the convergence between art and architecture in a poetics of materials. Starting from the reflection of “Dentro do nevoeiro” (Ubu, 2018), by Guilherme Wisnik, we investigate to what extent certain art and architecture can still promote a sense of amazement in a world characterized by the global dimension of media spectacle and techno-science. It is in the poetics of clouding that we locate residual and emerging forms of resistance to hegemonic art and architecture in neoliberal capitalism, such as the photographs by Michael Wesely; the installations by Olafur Eliasson; and the buildings of Kazuyo Sejima and Ryue Nishizawa's SANAA office; and Elizabeth Diller and Ricardo Scofidio's Diller + Scofidio office. It is in the form of the immaterial presence of mist that the works of these artists and architects open up a field of indetermination in relation to becoming, insofar as they are opposed to the usual communication and hegemonic images that only reinforce the existing reality.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Ricardo Fabbrini, Universidade de São Paulo. Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas. Departamento de Filosofia.

    Professor do departamento de filosofia da USP

References

ADORNO, Theodor W. Teoria estética. Tradução Artur Mourão. Lisboa: Edições 70, 1982. AGAMBEN, Giorgio. O que é contemporâneo? e outros ensaios. Tradução de Vinicius Nicastro Honesko. Chapecó: Argos, 20009.

BAUDRILLARD, Jean. Tela total, mito-ironias da era do virtual e da imagem. Tradução de Juremir Machado da Silva. 3ª edição. Porto Alegre: Sulina, 2005.

BOURRIAUD, Nicolas. Estética relacional. Tradução de Denise Bottmann. São Paulo: Martins Fontes, 2009.

BLANCHOT, Maurice. O espaço literário. Tradução de Álvaro Cabral. Rio de Janeiro: Rocco, 1987.

COSTA, Mario. O sublime tecnológico. Tradução de Dio Davi Macedo. São Paulo: Experimento, 1995.

DA VINCI, Leonardo. Tratado de pintura. Tradução de Angel González Garcia. 7ª. Edição. Madri: Akal, 2010. DELEUZE, Gilles. “Post-scriptum sobre as sociedades de controle”. In: Conversações: 1972-1990. Tradução de Peter Pál Pelbart. São Paulo: Editora 34, 1992.

DIDI-HUBERMAN, Georges. O que vemos, o que nos olha. Tradução de Paulo Neves. São Paulo: Editora 34, 1998.

FAVARETTO, Celso. A invenção de Hélio Oiticica. São Paulo: Edusp, 1992.

FOSTER, Hal. O complexo arte-arquitetura. Tradução de Célia Euvaldo. São Paulo: Cosac & Naify, 2015.

FOUCAULT, Michel. “Outros espaços”. In: Ditos e escritos III: Estética: literatura e pintura, música e cinema. Tradução de Inês Autran Dourado Barbosa. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2001.

GILPIN, William. Essay on prints. Londres: Creative Media Partners, 2019.

HANSEN, João Adolfo; “Pós-moderno & Cultura”. In: CHALUB, Samira. Pós-moderno: semiótica, cultura, psicanálise, literatura, artes plásticas. Rio de Janeiro: Imago, 1994.

KANT, Immanuel. Crítica da faculdade do juízo. Tradução de Valerio Rohden e Antonio Marques. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 1993.

LIPOVETSKY, Gilles & SEBASTIEN, Charles. Os tempos hipermodernos. Tradução de Mário Vitela. São Paulo: Barcarolla, 2004.

LYOTARD, Jean-François. Por que filosofar? Tradução de Marcos Marcionilo. São Paulo: Parábola, 2013.

LYOTARD, Jean-François. L’assassinat de l’experiénce par la peinture: Jacques Monory. Pandin: Le Castor Astral, 1984.

LYOTARD, Jean-François. O pós-moderno. Tradução de Ricardo Corrêa Barbosa. Rio de Janeiro: José Olympio, 1984.

LYOTARD, Jean-François. O inumano: considerações sobre o tempo. Tradução de Ana Cristina Seabra e Elisabete Alexandre. Lisboa: Estampa, 1989.

LYOTARD, Jean-François. Que peindre?: Adami, Arakawa e Buren. Paris: Éditions de la Diférence, 1987.

PARENTE, André. (Org.). Imagem-máquina: a era das tecnologias do virtual. Tradução de Eugênio Luz et al. Rio de Janeiro: Editora 34, 1993.

WISNIK, Guilherme. Dentro do nevoeiro. São Paulo: Ubu/Fapesp, 2018.

WISNIK, Guilherme. Estado crítico: à deriva nas cidades. São Paulo: Publifolha, 2009.

WISNIK, Guilherme & Julio Mariutti. Espaço em obra: cidade, arte, arquitetura. São Paulo: Edições SESC, 2018.

Published

2020-12-03

Issue

Section

Artigos

How to Cite

Fabbrini, R. (2020). Poética dos materiais na arquitetura contemporânea. Rapsódia, 1(14), 5-32. https://doi.org/10.11606/issn.2447-9772.i14p5-32