An investigation on the limitations of photographic printing systems for fine art reproduction: a comparison of perceptual and colorimetric rendering intents

Authors

  • Bruno Arruda Mortara Centro Universitário SENAC

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2317-2762.v21i36p228-247

Keywords:

Digital photography. Digital image. Image development. Printing (Art). Fine arts. Rendering. Gamut. Color spaces. Colorimetry. ICC color profiles.

Abstract

Since all methods of photographic reproduction (ink on paper) result in losses in relation to the captured scene (light), this paper investigated the technical possibilities of photo reproduction – also known as “fine art” – minimizing losses in this process. The investigation used inkjet systems, with 10 colors and a Raster Image Processor (RIP) dedicated to rasterization and color management. The printed samples where made using museum-quality and high-permanence Rag Photographie Canson 310g paper, made of cotton fibers and suitable for photographic reproduction. Calibrations followed practices set by the manufacturer and produced outputs for subjective assessment of quality of reproduction and objective colorimetric reproduction fidelity. The changes took place in the use of two different rendering intents: relative colorimetric and perceptual.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Bruno Arruda Mortara, Centro Universitário SENAC

    Mestrando da FAUUSP, graduado em Filosofia pela Universidade Presbiteriana Mackenzie e pós-graduado pelo Senac, atua principalmente na indústria gráfica e no ensino de tecnologias afins à tecnologia gráfica, e filosofia com ênfase em estética. Trabalha há 20 anos nas áreas de impressão digital, pré-impressão, colorimetria e
    workflow digitais para a indústria gráfica. Centro Universitário Senac

References

ASSOCIAÇÃO BRASILEIRA DE NORMAS TÉCNICAS. NBR ISO 3664: Tecnologia gráfica e fotografia. Condições de visualização. Rio de Janeiro: ABNT, 2011. 39 p.

ASSOCIAÇÃO BRASILEIRA DE NORMAS TÉCNICAS. NBR NM-ISO 12647-1: Tecnologia gráfica: controle de processos para a separação de cores em meio-tom, prova e impressão. Parte 1 - Parâmetros de processo e métodos de ensaio. Rio de Janeiro: ABNT, 2011. 29 p.

ASSOCIAÇÃO BRASILEIRA DE NORMAS TÉCNICAS. NBR NM-ISO 12647-2: Tecnologia gráfica: controle de processo e separação de cores, prova e impressão. Parte 2 - Impressão em offset. Rio de Janeiro: ABNT, 2009. 15 p.

ASSOCIAÇÃO BRASILEIRA DE NORMAS TÉCNICAS. NBR NM-ISO 13655:2013: Tecnologia gráfica: medição espectral e cálculo colorimétrico para conteúdos de originais em artes gráficas. Rio de Janeiro: ABNT, 2013. 48 p.

BERNS, R. S. Billmeyer and Saltzman’s principles of color technology. 3rd ed. EUA: John Wiley & Sons, 2000. 247 p.

HUNT, R.W.G. The reproduction of colour. Inglaterra: John Wiley & Sons, 2004. 724 p.

INTERNATIONAL STANDARD ORGANIZATION. ISO 12640-4:2011. Graphic technology — prepress digital data exchange — Part 4: Wide gamut display-referred standard colour image data [Adobe RGB(1998)/SCID]. 2011. 25 p. (referência em: http://www.iso.org/iso/catalogue_detail.htm?csnumber=45115, visitado em 8/9/2014).

INTERNATIONAL STANDARD ORGANIZATION. ISO 15076-1:2010. Graphic technology: Image technology colour management — Architecture, profile format and data structure — Part 1: Based on ICC.1:2010. Disponível em http://www.color.org/specification/ICC1v43_2010-12.pdf, visitado em 8/9/2014.

MORTARA, Bruno. Laboratório de Impressão FINEART. 2012. 53 f. Trabalho de conclusão (Pósgraduação latu sensu). SENAC. São Paulo. 2012.

Published

2015-02-24

Issue

Section

Artigos

How to Cite

Mortara, B. A. (2015). An investigation on the limitations of photographic printing systems for fine art reproduction: a comparison of perceptual and colorimetric rendering intents. Pós. Revista Do Programa De Pós-Graduação Em Arquitetura E Urbanismo Da FAUUSP, 21(36), 228-247. https://doi.org/10.11606/issn.2317-2762.v21i36p228-247