Commitment, motivation, and the creative process: one perspective and its application in the introduction to architecture design

Authors

  • Marise F. Machado Faculty of Architecture and Urbanism. Federal University of Rio de Janeiro. RJ.

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2317-2762.v20i34p34-58

Keywords:

Introduction to design. Design teaching method. Creative process. Architectural design (studying and teaching).

Abstract

This paper presents a case study on how design is taught in a second-semester introductory course of the Architecture and Urbanism undergraduate program at the Rio de Janeiro Federal University (UFRJ), in which teacher-student interactions are utilized as fundamental strategies to accomplish the course goals. The findings are based on the author’s experience as a professor of the Architectural Form Conception (CFA 2) course in the Form Analysis and Representation Department at that school. This particular learning method represents a specific approach toward the development of the design process, an approach that is part of a larger set of discussions and experimentations to prepare architectural students to design objects of architecture. Using everyone’s commitments to the established goals, the main objective is to broaden students’ awareness, to provide a critical stance on the thought and accomplishment process, and to encourage them to go beyond stereotypes and ephemeral contemporary attitudes in which excessive information numbs motivation and dulls reflexive talent.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Marise F. Machado, Faculty of Architecture and Urbanism. Federal University of Rio de Janeiro. RJ.
    Arquiteta, mestre em Arquitetura e Urbanismo pelo Proarq-FAU-UFRJ (2009), atualmente doutoranda pela mesma instituição, na linha de pesquisa “Arquitetura Brasileira Século XX”, apoiada, em ambos os cursos, por bolsa Capes de fomento à pesquisa. Professora Substituta (2008-2009) da disciplina Concepção da Forma Arquitetônica 2 – CFA2, integrante do Departamento de Análise e Representação da Forma – DARF da FAU-UFRJ.

References

ÁBALOS, Iñaki. A boa vida: visita guiada às casas da modernidade. Barcelona: Gustavo Gili, 2003. 208 p.

ALVES, Rubem. Entre a ciência e a sapiência: o dilema da educação. São Paulo: Edições Loyola, 1999. 148 p.

ARNHEIM, Rudolf. Arte e percepção visual: uma psicologia da visão criadora. São Paulo: Cengage Learning, 2008. 503 p.

ARNHEIM, Rudolf. Visual thinking. Berkeley: University of California Press, 1997. 345 p.

BAKER, Geoffrey. Design strategies in Architecture: an approach to the analysis of form. Hong Kong: Van Nostrand Reinhold, 1991 (1989). 319 p.

BARKI, José. O risco e a invenção: um estudo sobre as notações gráficas de concepção no projeto. 2003. 270 f. Tese (Doutorado em Urbanismo)-Faculdade de Arquitetura e Urbanismo, Rio de Janeiro, 2003.

BROADBENT, Geoffrey. Design in architecture: Architecture and the human sciences. New York: John Wiley & Sons, 1973. 524 p.

BOUTINET, Jean-Pierre. Antropologia do projeto. Porto Alegre: Artmed, 2002. 318 p.

CHING, Francis. Arquitetura: forma, espaço e ordem. São Paulo: Martins Fontes, 2001. 399 p.

DE MASI, Domenico. A emoção e a regra: os grupos criativos na Europa de 1850 a 1950. Rio de Janeiro: José Olympio, 1999. 419 p.

DEPLAZES, Andrea (Ed.). Constructing architecture: materials, processes, structures, a handbook. Boston: Birkhäuser, 2008. 508 p.

DUARTE, Cristiane R. et al. O lugar do projeto no ensino e na pesquisa em arquitetura e urbanismo. Rio de Janeiro: Contra Capa Livraria, 2007. 536 p.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 2006. 148 p.

EISENMAN, Peter. Ten canonical buildings: 1950-2000. New York: Rizzoli International Publications, 2008. 303 p.

GANDIN, Danilo. A prática do planejamento participativo. Petrópolis: Vozes, 2009. 184 p.

GRAHAM, Dan. El arte con relación a la arquitectura. La arquitectura com relación al arte. Barcelona: Gustavo Gili, 2009. 64 p.

HERZBERGER, Herman. Lições de Arquitetura. Rio de Janeiro: Martins Fontes, 2002. 272 p.

JONES, J. Christopher. Design methods: seeds of human futures. New York: John Wiley & Sons, 1980. 472 p.

KAHN, Louis I. Conversa com estudantes. Barcelona, Gustavo Gili, 2002. 96 p.

KAHN, Louis I.. Forma e design. São Paulo: Martins Fontes, 2010. 91 p.

LASEAU, Paul. Graphic thinking for architects and designers. New York: John Wiley & Sons, 2000. 246 p.

LE Corbusier: une enciclopédie. Ouvráge publié à l’occasion de l’exposition “L’Aventure Le Corbusier”, produite par le Centre de Création Industrielle et presentée d’octobre 1987 à janvier 1988. Paris: Editions du Centre Georges Pompidou, Collection Monographie, 1987.

MARTINEZ, Alfonso C. Ensaio sobre o projeto. Brasília: Editora UnB, 2000. 200 p.

MATURANA, Humberto. Para que serve a educação? In: . Emoções e linguagem na educação e na política. Belo Horizonte: Editora da UFMG, 2002, p. 11-14.

MATURANA, Humberto; REZEPKA, Sima N. de. Proposta reflexiva em torno da tarefa educativa. In: MATURANA, Humberto; REZEPKA, Sima N. de.Formação humana e capacitação. Petrópolis: Vozes, 2003, p. 9-12.

MUNARI, Bruno. Design e comunicação visual. Rio de Janeiro: Martins Fontes, 2008. 350 p.

NIEMEYER, Oscar. A forma na Arquitetura. Rio de Janeiro: Avenir Editora, 1977. 56 p.

PIÑON, Helio. Teoria do projeto. Porto Alegre: Livraria do Arquiteto, 2006. 227 p.

RASMUSSEN, Steen Eiler. Arquitetura vivenciada. São Paulo: Martins Fontes, 2002. 246 p.

SAVIANI, Demerval. As teorias da educação e o problema da marginalidade. In: . Escola e democracia. São Paulo: Autores Associados, 2000, p. 3-34.

SCHÖN, Donald. Educando o profissional reflexivo: um novo design para o ensino e a aprendizagem. Porto Alegre: Artmed, 2000. 257 p.

SCHULZ-DORNBURG, Julia. Arte e Arquitetura: novas afinidades. Barcelona: Gustavo Gili, 2002. 144 p.

SILVA, Ezequiel T. da. De como ser um bom professor. In: SILVA, Ezequiel T. da. O professor e o combate à alienação imposta. São Paulo: Cortez, Editores Associados, 1989. p. 32-35.

Published

2013-12-30

Issue

Section

Artigos

How to Cite

Machado, M. F. (2013). Commitment, motivation, and the creative process: one perspective and its application in the introduction to architecture design. Pós. Revista Do Programa De Pós-Graduação Em Arquitetura E Urbanismo Da FAUUSP, 20(34), 34-58. https://doi.org/10.11606/issn.2317-2762.v20i34p34-58