Between volutes, cymas and counter-volutes: the “formless” on the historiography of Jesuit Church of Santo Alexandre in Belém do Pará

Authors

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2317-2762.psrevprogramapsgradarquiturbanfauusp.2021.174812

Keywords:

formless, church of Santo Alexandre, jesuit architecture, Colonial Amazon, cultural hybridisms

Abstract

This article analyzes historiographical case studies about the elements formed by volutes, cymas and counter-volutes on the pediment of Jesuit Church of Santo Alexandre main façade, in Belém do Pará. It aims, from a decolonialist perspective, to review the epistemological and historiographical matrices on the works of John Bury (1991), Lúcio Costa (1941), Joaquim José Codina (1784) and Philip L. Goodwin (1943, on the Brazil Builds’ exposition catalog, by the MoMA in New York) about these elements. It intends to contribute to fill a theoretical gap in the historiography of artistic objects from cultural hybridisms and exchanges on the context of the Society of Jesus’ action in the Colonial Amazon, besides discussing contemporary methodological possibilities for their analysis.

Downloads

Download data is not yet available.

References

AGOSTINHO, Santo. Confissões. Tradução de Frederico Barros. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 2012.

BAETA, Rodrigo Espinha. Teoria do Barroco. Salvador: EDUFBA/PPGAU, 2012. 216p.

BAILEY, Gauvin Alexander. ‘Le style jésuite n’existe pas’: Jesuit Corporate Culture and the Visual Arts. In: O’MALLEY, John W. et al (Ed.). The Jesuits: Cultures, Sciences, and the Arts, 1540-1773. Toronto/Buffalo/Londres: University of Toronto Press, 1999. 872p.

BARTHES, Roland. A câmara clara: nota sobre a fotografia. Tradução de Júlio Castañon Guimarães. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 2017. 112p.

BAZIN, Germain. A Arquitetura Religiosa Barroca no Brasil. Tradução de Glória Lúcia Nunes. Rio de Janeiro: Record, 1983, v. 1. 398p.

BIBIENA, Ferdinando Galli. Direzioni A’giovani Studenti nel Disegno dell’Architettura Civile, nell’Accademia Clementina dell’Instituto dela Scienze, Unite da Ferdinando Galli Bibiena. Bolonha: Stamperia di Lelio dalla Volpe, 1764, vol. 1. 143p.

BRAGA, Theodoro. Desenho linear geométrico: problemas de desenho linear geométrico. 14.ed. São Paulo: Ícone, 1997. 229p.

BRAUN, Joseph. Die belgischen Jesuitenkirchen: Ein Beitrag zur Geschichte des Kampfes zwischen Gotik und Renaissance. Freiburg in Breisgau: Herder, 1907. 208p.

BRAZÓN, Mariela. Aproximação à historiografia da arquitetura colonial brasileira as ideias de John Bury. DAPesquisa, v. 9, n. 7, p. 190-205, 2018.

BURY, John. Termos descritivos de estilos arquitetônicos com especial referência ao Brasil e a Portugal. In: BURY, John. Arquitetura e Arte no Brasil Colonial. Brasília: IPHAN/MONUMENTA, 2006. p. 204-229.

BURY, John. Arquitetura e Arte no Brasil Colonial. São Paulo: Nobel, 1991. 212p.

CHRIST, Yvan. Le ‘style jésuite’ n’existe pas. Jardin des arts, v. 86, p. 44-49, 1962.

COSTA, Lúcio. A arquitetura dos jesuítas no Brasil. ARS, São Paulo, v. 8, n. 16, p. 126-197, 2010.

DELEUZE, Gilles. A dobra: Leibniz e o barroco. 6.ed. Tradução de Luiz Orlandi. Campinas: Papirus, 2012. 240p.

DIDI-HUBERMAN, Georges. A semelhança informe: ou o gaio saber visual segundo Georges Bataille. Tradução de Caio Meira e Fernando Scheib. Rio de Janeiro: Contraponto, 2015. 460p.

FERREIRA, Alexandre Rodrigues. Diário da Viagem Philosophica pela Capitania do Grão-Pará, Rio Negro, Mato Grosso e Cuiabá – Iconografia (1783-1792): Prospectos de Cidades, Villas, Povoações, Edeficios, Rios, Cachoeiras, Serras, Da Expedição Philosophica do Pará, Rio Negro, Mato Grosso e Cuyaba. Lisboa: Real Jardim Botânico, 1800, vol. 2.

GOODWIN, Philip L. Brazil Builds: Architecture New and Old 1652-1942 / Construção Brasileira: Arquitetura Moderna e Antiga 1652-1942. New York: Modern of Modern Art, 1943. 198p.

LE BIHAN, Joseph Marie. A igreja de Santo Alexandre: exemplo ímpar da poética jesuítica na Amazônia. In: PARÁ. Secretaria de Cultura do Estado. Feliz Lusitânia: Museu de Arte Sacra, Série Restauro. Belém: Secult, 2005, p. 55-75.

LOPES, Rhuan Carlos dos Santos. O melhor sítio da terra: colégio e igreja dos Jesuítas e a paisagem da Belém do Grão-Pará. Belém: Editora Açaí, 2014. 153p.

MARTINS, Renata Maria de Almeida. Tintas da terra, tintas do reino: arquitetura e arte nas Missões Jesuíticas do Grão-Pará (1653-1759). 850f. Tese (Doutorado em História e Fundamentos da Arquitetura e do Urbanismo) – Faculdade de Arquitetura e Urbanismo da Universidade de São Paulo, São Paulo.

MENDONÇA, Isabel Mayer Godinho. António José Landi (1713/1791): um artista entre dois continentes. Lisboa: Fundação Calouste Gulbekian, 2003. 892p.

NUNES, Mateus Carvalho. Dobra barroca, dobra pós-moderna: deslocamento, repetição e trans-historicidade na arquitetura. Asas da Palavra, v. 15, n. 2, p. 7-17, 2018. DOI: http://dx.doi.org/10.17648/1415-7950-v15n2-1251.

PATETTA, Luciano. Storia e tipologia: cinque saggi sull’architettura del passato. Milão: Clup, 1989. 221p.

SERBAT, Louis. L’archicteture gothique des jésuites au XVII siècle. Bulletin monumental, n. 66, p. 315-370, 1902.

SERLIO, Sebastiano. Tvtte l’opere d’architettvra et prospetiva di Sebastiano Serlio Bolognese, dove si mettono in sidegno tvtte le maniere di Edificij, e si trattano di quelle cose, che sono più necessarie à sapere gli Architetti. Con la aggivnta delle inventioni di cinqyanta porte, e gran numero di palazzi publici, e piuati nella Città, & in Villa, e varij accidenti, che possono occorrere nel fabricare. Veneza: Appresso Giacomo de Franceschi, 1619. 792p.

SERRÃO, Vitor. A Trans-Memória das Imagens: Estudos Iconológicos de Pintura Portuguesa (Séculos XVI-XVIII). Chamusca: Edições Cosmos, 2007. 312p.

THOMPSON, D’Arcy Wentworth. On growth and form. Nova York: Macmillan Company, 1945. 1116p.

TOLEDO, Benedito Lima de. Do século XVI ao início do século XIX: maneirismo, barroco e rococó. In: ZANINI, Walter (Org.). História Geral da Arte no Brasil. São Paulo: Instituto Walter Moreira Salles, vol. 1, p.118-163, 1983.

WITTKOWER, Rudolf. Architectural Principles in the Age of Humanism. Londres: Academy Editions, 1998. 246p.

WÖLFFLIN, Heinrich. Conceitos fundamentais da História da Arte: o problema da evolução dos estilos na arte mais recente. 4.ed. Tradução de João Azenha Jr. São Paulo: Martins Fontes, 2015. 368p.

Published

2021-06-17

Issue

Section

Artigos

How to Cite

Nunes, M. C. (2021). Between volutes, cymas and counter-volutes: the “formless” on the historiography of Jesuit Church of Santo Alexandre in Belém do Pará. Pós. Revista Do Programa De Pós-Graduação Em Arquitetura E Urbanismo Da FAUUSP, 28(52), e174812. https://doi.org/10.11606/issn.2317-2762.psrevprogramapsgradarquiturbanfauusp.2021.174812