Language mechanisms in art production during the counter reformation

Authors

  • Benjamim Saviani Instituto Pedra. São Paulo, (SP)

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2317-2762.v22i38p192-209

Keywords:

Rhetoric. Fine Arts. Counter-Reformation. Compositional principles.

Abstract

This paper investigates composition principles in the context of the Catholic Counter- Reformation, when strongly rhetoric principles are summed up and used systematically in different artistic genres. The intent is to find a particular forma mentis, in a society that operated much by “custom”, making care to do not intend that certain concepts would exist with the same intensity and consistency throughout the entire period from the advent of the Council of Trent and the collapse of the old European monarchical regimes; but, that similar and “congenital” concepts circulated in some way, more or less consciously according to the case and its protagonists, throughout the period.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Benjamim Saviani, Instituto Pedra. São Paulo, (SP)

    Architect and Urbanist by Architecture and Urbanism College of University of São Paulo (FAUUSP). The author had academic exchanges in architectonic restoration, in Escuela Técnica Superior de Arquitectura, Madrid, and Università degli Studi, Florence. Currently, works as Project manager focused in architectonic survey and restoration, in Instituto Pedra (2014). Its first research in Art History was through a FAPESP project under the supervision of Prof. Luciano Migliaccio (FAUUSP), named “Mafai e Scipione: a Scuola Romana di Pittura no MAC-USP” (2011); this had an homonym article published by the Journal Ars (CAP/ECA-USP, 2012, v. 10(19)) and made possible the collaboration with Prof. Ana Gonçalves Magalhães curadory, “Classicismo, Realismo e Vanguarda: Pintura Italiana no Entreguerras”, at MAC-USP.
    Rua Dona Veridiana, 107, ap. 82, Santa Cecília
    01238-010 - São Paulo, SP, Brasil
    (11) 976-989-752
    b.saviani@gmail.com

References

BASTOS, Rodrigo de Almeida. A maravilhosa fábrica de virtudes: o decoro na arquitetura religiosa de Vila Rica, Minas Gerais (1711-1822). São Paulo: Editora da Universidade de São Paulo/Fapesp, 2013. 360 p.

BERNHARD, Christoph. Tractatus compositionis augmentatus. C. 1657.

BLUTEAU, Raphael. Vocabulário Portuguêz, e Latino, Aulico, Anatomico, Architectonico, Bellico, Botanico, Brasilico, Comico, Chimico, Dogmatico, Dialectico, Dendrologico, Ecclesiastico, Etymologico, Economico, Florifero, Forense, Fructifero, Geographico, Geometrico, Gnomonico, Hydrographico, Homonymico, Hierologico, Ichtyologico, Indico, Ifagogico, Laconico, Liturgico, Lithologico, Medico, Musico, Metereologico, Nautico, Numerico, Neoterico, Ortographico, Optico, Ornithoogico, poetico, Philologico, Pharmaceutico, Quidditativo, Qualitatiivo, Quantitativo, Rethorico, Rustico, Romano; Symbolico, Synonimico, Syllabico, Theologico, Terapeutico, Technologico, Uranologico, Xenophonico, Zoologico, autorizado com exemplos dos melhores escritores portuguezes, e latinos, e offerecido a el rey de Portugal, D. João V. pelo padre Raphael Bluteau, clerigo regular, doutor na Sagrada Theologia, Prêgador da Raynha de Inglaterra, Henriqueta Maria de França, & Calificador no sagrado Tribunal da Inquisição de Lisboa. Coimbra: 1712-13.

BOSCHI, Caio César. Os leigos e o poder (Irmandades leigas e política Colonizadora em minas Gerais). São Paulo: Ática, 1986.

COUTO, Mateus do. Tractado de Arquitectura que leo o Mestre, e Architect o Mattheus do Couto o velho. No anno de 1631. Microfilme de manuscrito, 1631.

GIOVIO, Paolo. Dialogo delle imprese militari et amorose (1557) di monsignor Giovio Vescovo di Nocera; con un Ragionamento di Messer Ludouico Domenichi, del medesimo soggetto. Con la tavola. In Lione, appresso Guglielmo Roviglio, 1559. Con Priuilegio del Rè.

HANSEN, João Adolfo. Alegoria: construção e interpretação da metáfora. Campinas: Hedra, 2006.

HANSEN, João Adolfo . Alguns preceitos da invenção e elocução metafóricas de emblemas e empresas. Revista chilena de literatura. n. 85, nov. 2013. p. 43-73. Disponível em: . Acesso em: 05 jan. 2015.

HANSEN, João Adolfo . Ler & ver: pressupostos da representação colonial. Desígnio: revista de história da arquitetura e do urbanismo. São Paulo: Annablume, 2009.

HANSEN, João Adolfo. Ut pictura poesis e verossimilhança na doutrina do conceito no século XVII colonial. Revista de crítica literária latinoamericana. 1997.

HERSEY, George L. Architecture and geometry in the age of the Baroque. Chicago: University of Chicago Press, 2000.

MINISTÉRIO DA CULTURA. SPHAN/PRÓ-MEMÓRIA. INVENTÁRIO NACIONAL DE BENS MÓVEIS E INTEGRADOS: Minas gerais. Módulo 2 – Região de Mariana. V. 6 – Igreja de Nossa Senhora do Carmo. Rio de Janeiro, set. 1988.

MONTEVERDI, Claudio. Madrigali guarrieri, et amorosi, con alcuni opuscoli in genere rappresentatiuo, che faranno per breui Episodij frà i canti senza gesto. Veneza: Alessandro Vincenti, 1638.

RIPA, Cesare. Iconologia o vero Descrittioni dell’Imagini Universali (1593). Cavate dall’antichità et da altri luoghi da Cesare Ripa Perugino opera non meno utile che necessaria a Poeti, Pittori, Scultori, per rappresentare le virtù, vitii, affetti, et passioni umane. In Roma, Per gli Heredi di Gio. Gigliotti M. D.XCIII Com Privilegio Et com Licenza de’Superiori.

VIEIRA, Antônio (1655). “Sermão da Sexagésima”. In: Sermões I. São Paulo: Edições Loyola, 2008. p. 13-32. WITTKOWER, Rudolf (1962). Principî architettonici dell’età dell’Umanesimo. Trento: Einaudi, 2010.

ZUVILLAGA, Javier Navarro de. Portadas, alegorías, emblemas. In: Imágenes de la perspectiva. Madri: Siruela, 1996.

Published

2015-12-18

Issue

Section

Artigos

How to Cite

Saviani, B. (2015). Language mechanisms in art production during the counter reformation. Pós. Revista Do Programa De Pós-Graduação Em Arquitetura E Urbanismo Da FAUUSP, 22(38), 192-209. https://doi.org/10.11606/issn.2317-2762.v22i38p192-209