Crises generated by digital influencers: proposals for crisis prevention and management

Authors

  • Issaaf Karhawi Universidade de São Paulo

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2238-2593.organicom.2021.172213

Keywords:

Crisis management, Prevention, Reputation, Digital influencers, Organizations

Abstract

The relation between brands and digital influencers is already part of the strategic communication planning of organizations. However, some can become a risk to companies’ reputation, especially in the social media. Thus, this article seeks to discuss some concepts of crisis management and their effects on the public opinion. Moreover, the author proposes a category of crises generated by digital influencers and presents some tools for preventing these situations.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Issaaf Karhawi, Universidade de São Paulo

    Mestre e doutora em Ciências da Comunicação pela Escola de Comunicações e Artes da Universidade de São Paulo (PPGCOM-ECA-USP).

References

ABIDIN, Crystal.; KARHAWI, Issaaf. Influenciadores digitais, celebridades da internet e “blogueirinhas”: uma entrevista com Crystal Abidin. Intercom, São Paulo, v. 44, n. 1, p. 289-301, 2021. doi: https://doi.org/10.1590/1809-58442021114.

ARGENTI, Paul. Comunicação empresarial. Rio de Janeiro: Elsevier, 2014.

BARGER, Christopher. O estrategista em mídias sociais. São Paulo: DVS, 2013.

CALAIS, Beatriz. Festa durante isolamento pode ter causado prejuízos de R$ 3 milhões a Gabriela Pugliesi. Forbes, Brasil, 2020. Disponível em: https://forbes.com.br/principal/2020/05/festa-durante-isolamento-pode-ter-causado-prejuizos-de-r-3-milhoes-a-gabriela-pugliesi/. Acesso em: 4 abr. 2021.

CARVALHO, Cínthia da Silva. Relações Públicas e crises na economia da reputação. In: FARIAS, Luiz Alberto de. Relações Públicas estratégicas: técnicas, conceitos e instrumentos. São Paulo: Summus, 2011. p. 119-135.

CIPRIANI, Fábio. Estratégia em mídias sociais. Rio de Janeiro: Elsevier, 2014.

CRISCUOLO, Isaque; MONTEIRO, Thaís; NAVARRO, Victória. Microinfluenciadores: quem são?. Meio & Mensagem, São Paulo, 2017. Disponível em: http://www.meioemensagem.com.br/home/midia/2017/08/08/microinfluenciadores-quem-sao.html. Acesso em: 19 jul. 2019.

DREYER, Bianca Marder. Relações públicas e influenciadores digitais: abordagens para a gestão do relacionamento na contemporaneidade. Communicare, São Paulo, v. 17, p. 56-75, 2017.

ENKE, Nadja; BORCHERS, Nils S. Social media influencers in strategic communication: a conceptual framework for strategic social media influencer communication. International Journal of Strategic Communication, Abingdon, v. 13, n. 4, p. 261-277, 2019.

FILIZOLA, Paula. Dona da Brunch, Ana Passarelli é guru do marketing de influência. Metrópoles, [S. l], 2021. Disponível em: https://www.metropoles.com/colunas/m-buzz/dona-da-brunch-ana-passarelli-e-guru-do-marketing-de-influencia. Acesso em: 4 abr. 2021.

KARHAWI, Issaaf. Quanto vale o post?: blogueiros entre o pessoal e o comercial. In: SAAD, Elizabeth (org.). Visibilidade e consumo da informação nas redes sociais. Porto: MediaXXI, 2016.

KARHAWI, Issaaf. De blogueira à influenciadora digital de moda e beleza: evolução e motivações da prática. In: SCHMITZ, Daniela; WAJNMAN, Solange (org.). A moda na mídia: produzindo costuras. Curitiba: Appris, 2018.

MARTINO, Luís Mauro Sá. Lendo “The People’s Choice” no seu 70º aniversário: do “líder de opinião” aos “influenciadores digitais”. Intercom, São Paulo, v. 41, n. 3, p. 21-32, 2018.

MOTTA, Bruna Seibert; BITTENCOURT, Maíra; VIANA, Pablo Moreno Fernandes. A influência de Youtubers no processo de decisão dos espectadores: uma análise no segmento de beleza, games e ideologia. E-compós, Brasília, DF, v. 17, p. 1-25, 2014.

NEVES, Roberto de Castro. Crises empresariais com a opinião pública. Rio de Janeiro: Mauad, 2002.

QUALIBEST. Influenciadores digitais. Instituto QualiBest, São Paulo, 2018. Disponível em: www.institutoqualibest.com/landing-influenciadores/. Acesso em: 10 mar. 2019.

CORRÊA, Elizabeth Saad. Precisamos refletir sobre influência na sociedade digitalizada. Communicare, São Paulo, v. 17, p. 26, 2017.

SILVA, Tarcízio. Monitoramento de Mídias Sociais. In: SILVA, Tarcízio. Para entender o monitoramento de mídias sociais. São Paulo: Ibpad, 2012. p. 41-45.

SILVA, Cristiane Rubim Manzina da; TESSAROLO, Felipe Maciel. Influenciadores digitais e as redes sociais enquanto plataformas de mídia. In: CONGRESSO BRASILEIRO DE CIÊNCIAS DA COMUNICAÇÃO, 39., 2016, São Paulo. Anais […]. São Paulo: USP, 2016. p. 1-14. Disponível em: http://portalintercom.org.br/anais/nacional2016/resumos/R11-2104-1.pdf. Acesso em: 20 nov. 2018.

SNG, Kylie; AU, Tsi Ying; PANG, Augustine. Social media influencers as a crisis risk in strategic communication: impact of indiscretions on professional endorsements. International Journal of Strategic Communication, Abingdon, v. 13, n. 4, p. 301-320, 2019. doi: https://doi.org/10.1080/1553118X.2019.1618305.

SOARES, Sandro Vieira; PICOLLI, Icaro Roberto Azevedo; CASAGRANDE, Jacir Leonir. Pesquisa bibliográfica, pesquisa bibliométrica, artigo de revisão e ensaio teórico em administração e contabilidade. Administração: Ensino e Pesquisa, São Paulo, v. 19, n. 2, p. 308-339, 2018.

TEIXEIRA, Patrícia Brito. Caiu na rede: e agora? – Gestão e gerenciamento de crises nas redes sociais. São Paulo, Évora, 2013.

TERRA, Carolina Frazon. Marcas influenciadoras digitais: como transformar organizações em produtoras de conteúdo digital. São Caetano do Sul: Difusão, 2021.

UNZELTE, Carolina. O que as empresas podem aprender sobre cancelamento com o BBB. Época Negócios, São Paulo, 2021. Disponível em: https://epocanegocios.globo.com/Empresa/noticia/2021/02/o-que-empresas-podem-aprender-sobre-cancelamento-com-o-bbb.html. Acesso em: 28 mar. 2021.

YOUPIX. Pesquisa ROI & influência 2021. YouPix, São Paulo, 2021. Disponível em: https://drive.google.com/file/d/1qbOuD6mJvBhPoFDv0LyNnDYUpPBwP8ko/view. Acesso em: 2 abr. 2021.

YOUPIX. Breve guia estratégico de marketing de influência. YouPix, São Paulo, 2019. Disponível em: https://tag.youpix.com.br/4104507255a2c0252e28. Acesso em: 2 abr. 2021.

ZIV, Yuli. Blogging your way to the front row: the insider’s guide to turning your fashion blog into a profitable business and launching a new career. Lexington: CreateSpace Independent Publishing, 2011.

Published

2021-07-12

How to Cite

KARHAWI, Issaaf. Crises generated by digital influencers: proposals for crisis prevention and management. Organicom, São Paulo, Brasil, v. 18, n. 35, p. 45–59, 2021. DOI: 10.11606/issn.2238-2593.organicom.2021.172213. Disponível em: https://journals.usp.br/organicom/article/view/172213.. Acesso em: 22 jul. 2024.