Business elites, the social issue and corporate social responsibility in Brazil and Argentina

Authors

  • Luciana Oliveira Universidade Federal de Minas Gerais. Departamento de Comunicação Social e do Programa de Pós-Graduação em Comunicação Social
  • Otávio Dulci Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2238-2593.organicom.2013.139177

Keywords:

Corporate social responsibility. Social issue. Comparative history. Brazil. Argentina.

Abstract

In this article one attempts to understand why it was the business people who assumed the dissemination of discourses and practices of corporate social responsibilty (CSR) in Brazil, while it was the civil society that accomplished this in Argentina. Thus, besides the comparative effort – always useful in pointing out similarities, differences, creating scales and perceiving generalities –, one understands that there is a gap in addressing the issue that needs to be deleted: the construction of a historical milestone for the business action in relation to the social issue. As a corollary, one intends to understand the contextual framework of meaning that encompasses the term CSR in each national situation analyzed, by taking into account the fact that albeit being a global discourse it is not homogeneous.

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Author Biographies

  • Luciana Oliveira, Universidade Federal de Minas Gerais. Departamento de Comunicação Social e do Programa de Pós-Graduação em Comunicação Social
    Doutora em Ciências Humanas – Sociologia e Política pela Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG). Mestre em Sociologia da Cultura pela UFMG. Graduada em Publicidade e Propaganda pela Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais (PUC-Minas). Professora adjunta do Departamento de Comunicação Social e do Programa de Pós-Graduação em Comunicação Social da UFMG.
  • Otávio Dulci, Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais
    Doutor em Ciência Política pelo Instituto Universitário de Pesquisas do Rio de Janeiro (Iuperj). Mestre em Ciência Política pela Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG). Graduado em Ciências Sociais pela UFMG. Professor da Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais (PUC-Minas)

Published

2013-06-20

How to Cite

OLIVEIRA, Luciana; DULCI, Otávio. Business elites, the social issue and corporate social responsibility in Brazil and Argentina. Organicom, São Paulo, Brasil, v. 10, n. 18, p. 165–182, 2013. DOI: 10.11606/issn.2238-2593.organicom.2013.139177. Disponível em: https://journals.usp.br/organicom/article/view/139177.. Acesso em: 22 jul. 2024.