"Vozes d'África": A Literary Pray
DOI:
https://doi.org/10.11606/issn.2525-8133.opiniaes.2023.206017Keywords:
Castro Alves, Vozes d'África, Sorrow, Enslavement, ElegyAbstract
Starting from Herman Gunkel’s study, that intended to map the compositional stages of the literary representation of the prayer (act of faith), we tried to demonstrate how Castro Alves, in his poem “Vozes d'África” obeys and/or transgresses the narratological path thought out by Gunkel. We also tried to show how the poet sticks to a biblical model as part of a didactical plan, intended to reach a layer of society that was indoctrinated by a biblical exegesis that legitimized the slavery of the African people. In his plan, however, Castro Alves uses the primary source of such exegesis, namely mythemes from the Judeo-Christhian tradition, to show the absurdity behind slavery.
Downloads
References
ADAMO, David; EGWUBARE, Erivwierho. The African wife of Abraham (Gn 16:1-16; 21:8-21). Old Testament Essays, vol. 18, n. 3, 2005, pp. 455-471. Disponível em: https://journals.co.za/doi/10.10520/EJC85742. Acesso em: 16/06/2023.
ALTER, Robert. The hebrew bible: a translation with commentary. New York: W. W. Norton & Company, vol.3, 2019.
ALVES, Castro. Vozes d 'África. In: ALVES, Castro. Vozes d'Africa. Navio negreiro. Cantico do calvário. Rio de Janeiro: Livraria Academica de J.G. de Azevedo, [s.d.], pp. 3-7. Disponível em: https://digital.bbm.usp.br/handle/bbm/4938. Acesso em: 16/06/2023.
AUERBACH, Erich. La cicatriz de Ulises. In: AUERBACH, Erich. Mimesis: La representación de la realidad en la literatura occidental. Buenos Aires: Fondo de Cultura Económica, 2014, pp. 9-30.
BÍBLIA. Português. Bíblia Judaica Completa: o Tanakh e a B’rit Hadashah. Tradução do original para o inglês David H. Stern; Tradução do inglês para o português de Rogério Portella, Celso Eronides Fernandes. São Paulo: Editora Vida, 2010.
BRODSKY, Joseph. A condição chamada exílio. In. Sobre o exílio. Belo Horizonte: Ayiné, 2016, pp. 15-38.
BUENO, Begoña. L. De la elegía en el sistema poético renacentista o el incierto devenir de un género. In. La elegía. Universidad de Sevilla, 1996, pp. 133-166. Disponível em: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=1250594. Acesso em: 16/06/2023.
FARIA, Jacir. El libro de los Salmos em su contexto literario. RIBLA - Revista de interpretación bíblica latinoamericana, n. 52, 2005/3, pp. 9-22.
GOLDENBERG, David. The curse of Ham. In. The curse of Ham: race and slavery in early judaism, christianity and islam. Princeton: Princeton University Press, 2003, pp. 168-177.
GUNKEL, Hermann. The Psamls: a form-critical introduction. Philadelphia: Fortress Press, 1967. Disponível em: https://archive.org/details/psalmsformcritic0000gunk/page/n3/mode/1up?view=theater. Acesso em: 16/06/2023.
HEILER, Friedrich. Prayer. A Study in the History and Psychology of Religion. Oxford University Press, 1997.
OVIDIO. Tristia. Ex ponto. (Trad. Arthur Leslie Wheeler). London: William Heinemann Ltd., 1939.
PAUL, Jordan. “NO PEOPLE, NO LAND, NO GOD, AND NO MAN”? Writing Trauma in the Jewish Poetry of Catastrophe. A Master’s Research Essay submitted to the Department of Religious Studies in conformity with the requirements for the degree of Master of Arts Queen's University Kingston. Ontario, Canada August, 2011.
PEIXOTO, Afrânio. Castro Alves: o Poeta e o Poema. SãoPaulo-Rio de Janeiro-Recife-Porto Alegre: Companhia Editora Nacional, 1942.
SILVA, Vítor. A elegia na lírica de Camões. Actas da VI reunião internacional de camonistas. Imprensa da Universidade de Coimbra, 2012, pp. 19-31. Disponível em: http://hdl.handle.net/10316.2/30738. Acesso em: 16/06/2023.
SIQUEIRA, Tércio. El lamento. RIBLA - Revista de interpretación bíblica latinoamericana, n. 52, 2005/3, pp. 23-29.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Raquel Abuin Siphone
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
A revista Opiniães não exerce cobrança pelas contribuições recebidas, garantindo o compartilhamento universal de suas publicações. Os autores mantêm os direitos autorais sobre os textos originais e inéditos que disponibilizarem e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
Funding data
-
Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior
Grant numbers 88887.630016/2021-00