RECOUNT! RECOUNT! RECOUNT! – The transcultural representation of north american life in Erico Verissimo's A volta do gato preto
DOI:
https://doi.org/10.11606/issn.2525-8133.opiniaes.2017.135340Keywords:
Brazilian literature, Erico Verissimo, Travel writings, Transculturation, Good Neighbor PolicyAbstract
Brazilian writer Erico Verissimo lived in the United States on different ocasions and turned his remarks and observations on the matters of such time periods into travel accounts later published. Between september of
1943 and september of 1944, Verissimo and his family lived in San Francisco and Los Angeles, when the writer performed duties as a college professor and a public speaker aiming at closing the USA-Brazil cultural relations – his travel, financed by the US government, gave origin to The return of the black cat. This paper intents to analize the travel account The return of the black cat based on Mary Louise Pratt’s Imperial eyes: travel writing and transculturation, attempting to perform a reading that is oriented mainly by transculturation, anticonquest, autoetnography, contact zone and seeing-man concepts.
Downloads
References
COSTA, Fabricio Santos da. O papel social do escritor e a sociedade no papel, de Erico Verissimo. 2012. 108f. Dissertação (Mestrado em Literatura Brasileira)–Instituto de Letras, Programa de Pós-Graduação em Letras, Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2012.
HALL, Stuart. Da diáspora: identidades e mediações culturais. Belo Horizonte: Editora UFMG; Brasília: Representação da UNESCO no Brasil, 2003.
PRATT, Mary Louise. Imperial eyes: travel writing and transculturation. Londres: Routledge, 1992.
SADLIER, Darlene J. Good neighbor cultural diplomacy in World War II. Paper. The Arts Diplomacy Festival, 2012. Disponível em: . Acesso em: 15 dez. 2017.
VERISSIMO, Erico. A volta do gato preto. 18. ed. São
Paulo: Companhia das Letras, 2007.
Downloads
Published
Issue
Section
License
A revista Opiniães não exerce cobrança pelas contribuições recebidas, garantindo o compartilhamento universal de suas publicações. Os autores mantêm os direitos autorais sobre os textos originais e inéditos que disponibilizarem e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.