Didactic sequences for teaching and assessing comics reading
DOI:
https://doi.org/10.11606/2316-9877.Dossie.2023.e216894Keywords:
Sequência didática. Quadrinhos. Ensino de leitura. Análise do discurso. BNCC.Abstract
It aims to propose a didactic sequence for the teaching and evaluation of critical reading of comics, considering some skills foreseen in the BNCC. The methodology is based on Semiolinguistic Discourse Analysis (Charandeau, 2008), with theoretical appropriations from Ramos (2009), Groensteen (2015), Joly (2007), Kleiman (2002), Dell'Isola (1996), Dolz, Noverraz, Schneuwly (2004). The material used for the didactic sequence are a cartoon by Mau. We defend that the course of reading aims not only at understanding, but at giving meaning to the world. The results suggest that reading comics in schools is still a challenge, due to the lack of familiarity with the semiotic system of these genres.
Downloads
References
ALVES-COSTA, Lucas Piter. Quadrinhos: autorialidade, práticas institucionais e interdiscurso. [livro eletrônico]. Catu: Bordô-Grená, 2021. Disponível em: https://shre.ink/alvescostabordogrena. Acesso em: 08 mai. 2023.
BAKHTIN, Mikhail. Marxismo e filosofia da linguagem. São Paulo: Hucitec, 2010.
BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília: MEC, 2018. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_EI_EF_110518_versaofinal_site.pdf. Acesso em: 09 out. 2023.
CHARAUDEAU, P. Visadas discursivas, gêneros situacionais e construção textual. In: MACHADO, I. L.; MELLO, R. (Org.). Gêneros: reflexões em análise do discurso. Belo Horizonte: NAD/FALE/UFMG, 2004, p. 13-41.
CHARAUDEAU, P. Uma análise semiolinguística do texto e do discurso. In: PAULIUKONIS, M. A. L.; GAVAZZI, S. (Org.). Da língua ao discurso: reflexões para o ensino. Rio de Janeiro: Lucerna, 2005, p. 11-27. Disponível em: http://www.patrick-charaudeau.com/Uma-analisesemiolinguistica-do.html. Acesso em: 02 nov. 2019.
CHARAUDEAU, P. Linguagem e discurso: modos de organização. São Paulo: Editora Contexto, 2008.
COSCARELLI, C. V.; NOVAIS, A. E. Leitura: um processo cada vez mais complexo. Letras de Hoje, Porto Alegre, v. 45, n. 3, p. 35-42, jul./set. 2010. Disponível em: http://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/fale/article/viewFile/8118/5807. Acesso em: 06 jun. 2018.
COSTA, L. P. A.; SIMÕES, A. C. Reflexões sobre a leitura de quadrinhos: da interpretação à produção textual. Diálogo das Letras, Pau dos Ferros, v. 01, n. 02, p. 73-87, jul./dez. 2012. Disponível em: https://periodicos.apps.uern.br/index.php/DDL/article/view/1209. Acesso em: 30 ago. 2023.
DELL`ISOLA, R. L. P. A interação sujeito-linguagem em leitura. In: MAGALHÃES, I. (Org). As múltiplas facetas da linguagem. Brasília: UNB, 1996, p. 69-75.
DOLZ, J.; NOVERRAZ, M.; SCHNEUWLY, B. Sequências didáticas para o oral e a escrita: apresentação de um procedimento. In: SCHNEUWLY, B.; DOLZ, J. (Org.). Gêneros orais e escritos na escola. Campinas: Mercado das Letras, 2004, p. 95-128.
ECO, Umberto. O leitor-modelo. In: ECO, Umberto. Lector in fabula: a cooperação interpretativa nos textos narrativos. São Paulo: Editora Perspectiva, 1979. p. 35-49.
GROENSTEEN, Thierry. O sistema dos quadrinhos. Nova Iguaçu, RJ: Marsupial Editora, 2015.
JOLY, M. Introdução à análise da imagem. Trad. Marina Appenzeller. São Paulo: Papirus Editora, 2007.
KLEIMAN, A. Texto e leitor: aspectos cognitivos da leitura. Campinas: Pontes, 2002.
KOCH, I. V. A construção dos sentidos no texto: intertextualidade e polifonia. In: KOCH, I. V. O texto e a construção dos sentidos. São Paulo: Contexto, 2016, p. 59-74.
KOCH, I. V.; ELIAS, V. M. Ler e compreender: os sentidos do texto. São Paulo: Contexto, 2018.
MENDONÇA, M. R. S. Um gênero quadro a quadro: a história em quadrinhos. In: DIONISIO, Â. P.; MACHADO, A. R.; BEZERRA, M. A. (Org.). Gêneros textuais & ensino. 4.ed. Rio de Janeiro: Lucerna, 2005, p. 194-207.
RAMOS, Paulo. A leitura dos quadrinhos. São Paulo: Editora Contexto, 2009.
SOLÉ, I. Estratégias de leitura. Porto Alegre: Editora Artmed, 1998.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 9 Arte (São Paulo)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Este obra está licenciado com uma Licença Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional.