Digital natives in Brazil and their behavior in front of the screens

Authors

  • Brasilina Passarelli Universidade de São Paulo. Escola de Comunicações e Artes
  • Antonio Helio Junqueira Universidade de São Paulo. Escola de Comunicações e Artes
  • Alan César Belo Angeluci Universidade Municipal de São Caetano do Sul

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.1982-8160.v8i1p159-178

Keywords:

Digital literacy, children and young, screens

Abstract

This paper is dedicated to the study of internet, cell phones, videogames and television in relation to its uses, valuations and appropriations by children and young Brazilian people in their social interaction environments in the age of digital screens. The study is done based on wide collection of quantitative data organized in four analysis axes, from where the investigation of this so-called interactive generation brings contributions beyond the understanding of emergent digital literacies and reveals traces of a contemporaneity of convergence, in which the construction of knowledge and the playful of entertainment are in constant synergy.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Brasilina Passarelli, Universidade de São Paulo. Escola de Comunicações e Artes
    Professora Titular pela ECA/USP em 2007 e Chefe do Departamento de Biblioteconomia e Documentação (CBD/ECA/USP) para os períodos 2006-2007, 2009-2011 e 2011-2013.Orientadora de mestrado e doutorado no Programa de Pós-Graduação em Ciências da Comunicação (PPGCOM) da ECA/USP.
  • Antonio Helio Junqueira, Universidade de São Paulo. Escola de Comunicações e Artes
    Doutorando em Ciências da Comunicação pela Escola de Comunicação e Artes (ECA) da Universidade de São Paulo, Mestre em Comunicação e Práticas de Consumo pela Escola Superior de Propaganda e Marketing (ESPM).
  • Alan César Belo Angeluci, Universidade Municipal de São Caetano do Sul
    Doutorando em Ciências pela Escola Politécnica da Universidade de São Paulo. Realizou Doutorado Sanduíche na University of Brighton, Inglaterra. Mestre em Televisão Digital pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho - UNESP. Bacharel em Comunicação Social - Habilitação em Jornalismo pela mesma Instituição. Professor na Escola de Comunicação da USCS - Universidade Municipal de São Caetano do Sul e em cursos de especialização da UCB (Universidade Católica de Brasília), UNISINOS (Universidade do Vale do Rio dos Sinos) e IPOG (Instituto de Pós-Graduação). Atua na área de Comunicação (Ciências Sociais Aplicadas I).

Published

2014-06-24

Issue

Section

Em Pauta/Agenda

How to Cite

Passarelli, B., Junqueira, A. H., & Angeluci, A. C. B. (2014). Digital natives in Brazil and their behavior in front of the screens. MATRIZes, 8(1), 159-178. https://doi.org/10.11606/issn.1982-8160.v8i1p159-178