Bandersnatch: a process criticism

Authors

  • Rodrigo dos Santos Estorillio Universidade Estadual do Paraná

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2596-2477.i45p56-71

Keywords:

Genetic Criticism, Process Criticism, Complex Narrative, Interactivity, Narrative Map

Abstract

The complex systematization of interactive narratives takes place in man-machine innovations. They are enhanced by the use of technological tools that manipulate hypermedia application interfaces. Interfaces encode the HTML language into scripts that translate into narratological concepts and multi-plot content to users across platforms and communication networks. This article investigates the process of hypertextual creation in multi-plot, Bandersnatch, and its script writing in an interactive fiction feature film as an event-movie and a macro-episode. The narratological systematization gravitates to a process of structural readjustment due to interactive potential that the online digital medium provides to the interactor in the enjoyment of the mind game film. The occurrence of this interactive phenomenon can open the narrative work to a shared authorship with the interactor — where the multilinear dimension of the story cognitively provokes the nervous system through the “extensive involvement of the body in its psychosensory, synesthetic globality” (SANTAELLA, 2010). The aim of this paper is to demonstrate how the manipulation of the structural elements of fictional worlds in interactive narrative reveals the multiple dimension of reality in the possible worlds to relations between the "virtual" (non-actual) and the "actual" (real) operating intersemiotic complexities through the language's phenomena and other signs.

[1] SANTAELLA, L. Culturas e artes do pós-humano: da cultura das mídias à cibercultura. 4ª ed.. São Paulo: Editora Paulus, 2010, p. 227.

Downloads

Author Biography

  • Rodrigo dos Santos Estorillio, Universidade Estadual do Paraná

    Mestrando em Cinema. 

References

Referência Filmográfica

BLACK MIRROR: Bandersnatch. Direção: David Slade. Estados Unidos: Netflix inc, 2018.

Referências Bibliográficas

ECO, U. Obra aberta: forma e indeterminação nas poéticas contemporâneas. Tradução de Giovanni Cutolo. 10ª ed. São Paulo: Perspectiva, 2015.

ESTORILLIO, R. DOS S. O corpo-dispositivo versus o corpo ciborgue na forma interativa da narrativa: as dicotomias da relação homem-máquina no cinema e nas artes do vídeo na era da convergência e da cibercultura. In: Pontes para o audiovisual: teorias e métodos, pp. 153-178. / Organizadores: Adil G. Lepri e Joice Scavone. 1ª ed. Rio de Janeiro: NAU Editora, 2020.

IVARS-NICOLAS, B.; MARTINEZ-CANO, F. J. Interactivity in Fiction Series as Part of Its Transmedia Universe: The Case of Black Mirror: Bandersnatch. Londres: IntechOpen Limited, 2019. Disponível em: < https://www.intechopen.com/chapters/67690>. Acesso em: 10 out 2021.

FORTIN, S.; GOSSELIN, P. Considerações metodológicas para a pesquisa em arte no meio acadêmico. Art Research Journal/Revista de Pesquisa em Arte. ARJ: Brasil, v.1/1, jan/jun 2014, p.1-17.

JENKINS, H. Cultura da convergência. 3ª ed. Trad. S. Alexandria. São Paulo: Aleph, 2013.

LACAN, J. In: Lettres de l’EFP. La troisième. Paris: EFP, n.16, p.178-203, nov. 1975.

MACHADO, M. P. Observador. Netflix estará a preparar-se para criar mais conteúdos "interativos". Matéria publicada em: 19 jul 2021. Disponível em: <https://observador.pt/2021/07/19/netflix-estara-a-preparar-se-para-criar-mais-conteudos-interativos/>. Acesso em: 13 out 2021.

MANOVICH, L. The language of new media. 1ª ed. Cambridge, Massachusetts: MIT. Press, 2001.

MURRAY, J. Hamlet no holodeck: o futuro da narrativa no ciberespaço. 2ª ed. São Paulo: Itaú Cultural, 2006.

PLAZA, J. Arte e Interatividade: autor-obra-recepção. CONCINNITAS – Revista do Instituto de Artes da Uerj. Rio de Janeiro, v. 4, n. 4, p.7-34, Mar. 2003a.

PLAZA, J. Tradução intersemiótica. 1ª ed. São Paulo: Perspectiva, 2003b.

SALLES, C. Gesto inacabado: processo de criação artística. São Paulo: FAPESP, 1998.

SANTAELLA, L. Culturas e artes do pós-humano: da cultura das mídias à cibercultura. 4ª ed. São Paulo: Editora Paulus, 2010,

STRAUSE, J. ‘Black Mirror’ Duo on the Challenges of Netflix’s First Interactive Movie — and Why They Would Do It Again. The Hollywood Reporter. Disponível em: <https://www.hollywoodreporter.com/tv/tv-news/black-mirror-team-complexity-bandersnatch-netflix-data-1213270/>. Acesso em: 11 out 2021.

STREITFELD, D. 'Black Mirror' dá poder às pessoas. New York Times. Disponível em: <https://www.nytimes.com/2018/12/28/arts/television/black-mirror-netflix-interactive.html>. Acesso em: 09 out 2021.

THE GUARDIAN. Charlie Brooker: the dark side of our gadget addiction. Londres: Guardian News & Media Limited, 2011. Disponível em: <https://www.theguardian.com/technology/2011/dec/01/charlie-brooker-dark-side-gadget-addiction-black-mirror>. Acesso em: 10 out 2021.

Published

2021-12-30

Funding data

How to Cite

Estorillio, R. dos S. (2021). Bandersnatch: a process criticism. Manuscrítica: Revista De Crítica Genética, 45, 56-71. https://doi.org/10.11606/issn.2596-2477.i45p56-71