Bildung in "Campo Geral"
DOI:
https://doi.org/10.11606/issn.2448-1769.mag.2024.223194Keywords:
Bildung, Bildungsroman, João Guimarães Rosa, Johann Wolfgang von GoetheAbstract
“Campo Geral”, first of the seven narratives of João Guimarães Rosa’s Corpo de Baile, tells the story of Miguilim, an eight year-old boy who undergoes a formative process. To put it like that feels insufficient — this essay tries to show the ways by which Rosa’s novella uses constitutive elements of Bildungsroman’s tradition. To this end, a brief exposition of the concept of Bildung — more than just ‘Formation’, the german word carries a historical load that also burdens the history of literature — will serve as an introduction on what characterizes Goethe’s novel, Wilhelm Meister’s Apprenticeship, as a prototypical Bildungsroman, so that we can arrive at Miguilim’s formative trajectory.
Downloads
References
ARAÚJO, Heloísa Vilhena de. A Raiz da Alma. São Paulo: Edusp, 1992.
BIZZARRI, Edoardo. João Guimarães Rosa: correspondência com seu tradutor italiano Edoardo Bizzarri. São Paulo: T. A. Queiroz: Instituto Cultural Ítalo-Brasileiro, 1980.
BRUFORD, Walter Horace. The German tradition of self-cultivation: 'Bildung' from Humboldt to Thomas Mann. Cambridge University Press, 1975.
CANDIDO, Antonio. “Homem dos Avessos” in: CANDIDO, Antonio. Tese e Antítese. Rio de Janeiro: Ouro Sobre Azul, 2017.
GADAMER, Hans Georg. Gesammelte Werke. Band I: Wahrheit und Methode I. Tübingen: Mohr Siebeck, 1999.
GADAMER, Hans Georg. Verdade e Método I. Trad. de Flávio Paulo Meurer, nova rev. da trad. por Enio Paulo Giachini. Petrópolis: Vozes, 2005.
GOETHE, Johann Wolfgang. Sämtliche Werke, Band 9: Wilhelm Meisters theatralische Sendung, Wilhelm Meisters Lehrjahre, & Unterhaltungen deutscher Ausgewanderten. Frankfurt am Main: Bibliothek Deutscher Klassiker, 1992.
GOETHE, Johann Wolfgang. Os Anos de Aprendizado de Wilhelm Meister. Trad. Nicolino Simone Neto. São Paulo: Editora 34, 2006.
KOSELLECK, Reinhart. Begriffsgeschichten. Frankfurt am Main: Suhrkamp, 2006.
KOSELLECK, Reinhart. Histórias de Conceitos. Trad. de Markus Hediger. Rio de Janeiro: Contraponto, 2020.
LOPES, Paulo César Carneiro. Dialética da Iluminação. São Paulo: Nankin, 2014.
MAAS, Wilma Patrícia Marzari Dinardo. O Cânone Mínimo: o Bildungsroman na História da Literatura. São Paulo: Editora Unesp, 2000.
MAZZARI, Marcus Vinicius. Romance de formação em perspectiva histórica: "O Tambor de lata" de Günther Grass. Cotia: Ateliê Editorial, 1999.
MAZZARI, Marcus Vinicius. “Os Anos de Aprendizado de Wilhelm Meister: ‘Um Magnífico Arco-Íris’ na História do Romance. In: MARKS, M. C.; MAZZARI, M. V. & MARKS, Maria Cecília (Org.). Romance de Formação: Caminhos e descaminhos do herói. São Paulo: Ateliê Editorial, 2020.
ROSA, João Guimarães. Sagarana. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 1984.
ROSA, João Guimarães. Manuelzão e Miguilim. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 2001.
ROSA, João Guimarães. Grande Sertão: Veredas. São Paulo: Companhia das Letras, 2017.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Iago Lago Hamann
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
- Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution CC-BY-NC-ND que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).