Bildung in "Campo Geral"

Authors

  • Iago Lago Hamann Universidade de São Paulo

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2448-1769.mag.2024.223194

Keywords:

Bildung, Bildungsroman, João Guimarães Rosa, Johann Wolfgang von Goethe

Abstract

“Campo Geral”, first of the seven narratives of João Guimarães Rosa’s Corpo de Baile, tells the story of Miguilim, an eight year-old boy who undergoes a formative process. To put it like that feels insufficient — this essay tries to show the ways by which Rosa’s novella uses constitutive elements of Bildungsroman’s tradition. To this end, a brief exposition of the concept of Bildung — more than just ‘Formation’, the german word carries a historical load that also burdens the history of literature — will serve as an introduction on what characterizes Goethe’s novel, Wilhelm Meister’s Apprenticeship, as a prototypical Bildungsroman, so that we can arrive at Miguilim’s formative trajectory.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Iago Lago Hamann, Universidade de São Paulo

    É mestrando no Departamento de Teoria Literária e Literatura Comparada (FFLCH/USP), onde desenvolve um estudo comparatista entre Thomas Mann e Guimarães Rosa com bolsa concedida pela CAPES. 

References

ARAÚJO, Heloísa Vilhena de. A Raiz da Alma. São Paulo: Edusp, 1992.

BIZZARRI, Edoardo. João Guimarães Rosa: correspondência com seu tradutor italiano Edoardo Bizzarri. São Paulo: T. A. Queiroz: Instituto Cultural Ítalo-Brasileiro, 1980.

BRUFORD, Walter Horace. The German tradition of self-cultivation: 'Bildung' from Humboldt to Thomas Mann. Cambridge University Press, 1975.

CANDIDO, Antonio. “Homem dos Avessos” in: CANDIDO, Antonio. Tese e Antítese. Rio de Janeiro: Ouro Sobre Azul, 2017.

GADAMER, Hans Georg. Gesammelte Werke. Band I: Wahrheit und Methode I. Tübingen: Mohr Siebeck, 1999.

GADAMER, Hans Georg. Verdade e Método I. Trad. de Flávio Paulo Meurer, nova rev. da trad. por Enio Paulo Giachini. Petrópolis: Vozes, 2005.

GOETHE, Johann Wolfgang. Sämtliche Werke, Band 9: Wilhelm Meisters theatralische Sendung, Wilhelm Meisters Lehrjahre, & Unterhaltungen deutscher Ausgewanderten. Frankfurt am Main: Bibliothek Deutscher Klassiker, 1992.

GOETHE, Johann Wolfgang. Os Anos de Aprendizado de Wilhelm Meister. Trad. Nicolino Simone Neto. São Paulo: Editora 34, 2006.

KOSELLECK, Reinhart. Begriffsgeschichten. Frankfurt am Main: Suhrkamp, 2006.

KOSELLECK, Reinhart. Histórias de Conceitos. Trad. de Markus Hediger. Rio de Janeiro: Contraponto, 2020.

LOPES, Paulo César Carneiro. Dialética da Iluminação. São Paulo: Nankin, 2014.

MAAS, Wilma Patrícia Marzari Dinardo. O Cânone Mínimo: o Bildungsroman na História da Literatura. São Paulo: Editora Unesp, 2000.

MAZZARI, Marcus Vinicius. Romance de formação em perspectiva histórica: "O Tambor de lata" de Günther Grass. Cotia: Ateliê Editorial, 1999.

MAZZARI, Marcus Vinicius. “Os Anos de Aprendizado de Wilhelm Meister: ‘Um Magnífico Arco-Íris’ na História do Romance. In: MARKS, M. C.; MAZZARI, M. V. & MARKS, Maria Cecília (Org.). Romance de Formação: Caminhos e descaminhos do herói. São Paulo: Ateliê Editorial, 2020.

ROSA, João Guimarães. Sagarana. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 1984.

ROSA, João Guimarães. Manuelzão e Miguilim. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 2001.

ROSA, João Guimarães. Grande Sertão: Veredas. São Paulo: Companhia das Letras, 2017.

Published

2024-11-18

Issue

Section

Ensaios de Curso