BURLESQUE, SATIRICAL AND DOUBLE: THE FACES OF “THE DUC DE L’OMELETTE”

Authors

  • Maria Alice Ribeiro Gabriel Universidade Federal da Paraíba
  • Luciane Alves Santos Universidade Federal da Paraíba

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2316-9826.literartes.2017.127520

Keywords:

Edgar Allan Poe, Fantastic, Double

Abstract

Edgar Allan Poe’s “The Duc de L’Omelette” is a tale published
in 1832, in the The Philadelphia Saturday Courier. In this satirical work, Poe
chooses the gothic motif of pact with the devil, but his sarcasm has
specific contextual allusions and therefore literary criticism had found
that the account is not important in itself. The aim of this study is to define
the double as a possible theme of the Fantastic genre that remains
present in this Poe’s burlesque narrative.

Author Biographies

  • Maria Alice Ribeiro Gabriel, Universidade Federal da Paraíba

    Doutora em História Social pela Universidade de São Paulo. Pesquisadora vinculada ao grupo de pesquisas Variações do Insólito: do mito clássico à modernidade.

  • Luciane Alves Santos, Universidade Federal da Paraíba
    Doutora em Letras pela Universidade de São Paulo. Pesquisadora vinculada ao grupo de estudos Variações do insólito: do mito clássico à modernidade (UFPB).

References

BARONIAN, Jean B. Panorama de la littérature fantastique de langue française. Paris: Stock, 1978.

BLOOM, Harold. Introduction. In: BLOOM, Harold. (Ed.). Edgar Allan Poe's the Tell-tale Heart and Other Stories. New York: Infobase, 2009, p. 1-9.

BRAVO, Nicole Fernandez. Duplo. In: BRUNEL, Pierre (Org). Dicionário de mitos literários. Rio de Janeiro: José Olympio, 2005.

BROMBERT, Victor. Em Louvor de Anti-Heróis: Figuras e Temas da

Moderna Literatura Européia 1830-1980. Tradução de José Laurenio de Melo. São Paulo: Ateliê Editorial, 2002.

CESERANI, Remo. O Fantástico. Tradução: Nilton Cezar Tridapalli.

Londrina: Eduel, 2006.

DINIEJKO, Andrzej. Benjamin Disraeli’s Silver Fork Novels. In: Victorian Web. 2010. Disponível em: http://www.victorianweb.org/authors/disraeli/silverfork.html. Acesso em: 18/04/2016.

FREUD, Sigmund. O estranho (1919). In: Edição Standard Brasileira das Obras Psicológicas Completas de Sigmund Freud. Vol. XVII. Rio de Janeiro: Imago Editora, 1976, p. 273-314.

GARRAIT-BOURRIER, Anne. Décors et doubles dans La chute de la

Maison Uscher et autres contes de Poe: le fantastique, genre de

l´inhospitalité. In: Le don de l´hospitalité – De l´échange à

l´oblation.Paris: Presses universitaires Blaise Pascal, 2001, p. 47-55.

HIRSCH, David H. “The Duc De L’Omelette” as Anti-Visionary Tale. Poe Studies, v. X, n. 2, p. 36-9, December, 1977. Disponível em: www.eapoe.org/pstudies/ps1970/p1977202.htm. Acesso em: 18/04/2016.

LAMAS, Berenice Sica. O duplo em Lygia Fagundes Telles: um estudo em Literatura e Psicologia. Porto Alegre: EDIPUCRS, 2004.

LEVERENZ, David. Spanking the Master: Mind-Body Crossings in Poe Sensationalism. In: KENNEDY, J. Gerald (Ed.). A Historical Guide to Edgar Allan Poe. New York: Oxford University Press, 2001, p. 95-128.

MOLDENHAUER, Joseph J. Reviews. Nineteenth-Century Fiction, v. 29, n. 2, p. 215-224, Sep. 1974. Disponível em: www.jstor.org/stable/2933294. Acesso em: 11/04/2016.

NEIMEYER, Mark. Poe and popular culture. In: HAYES, Kevin J. (Ed.). The Cambridge Companion to Edgar Allan Poe. Cambridge: Cambridge University Press, 2002, p. 204-224.

POE, Edgar Allan. Edgar Allan Poe: Thirty-two Stories. Edited, with

introductions and notes by Stuart Levine and Susan F. Levine.

Indianapolis/Cambridge: Hackett Publishing Company, 2000a.

POE, Edgar Allan. Ligéia. In: Edgar Allan Poe: contos de terror, de mistério e de morte. Rio de Janeiro: Editora Nova Fronteira, 1981, p. 64-79.

POE, Edgar Allan. O Duque de L’Omelette. In: Edgar Allan Poe: Poesia e Prosa. Tradução de Oscar Mendes e Milton Amado. São Paulo: Ediouro, 2000b, p. 291-296.

POE, Edgar Allan. The Duc de L’Omelette. In: MABBOTT, Thomas Ollive (Ed.). The Collected Works of Edgar Allan Poe – Vol. II: Tales and Sketches, 1831-1842. Cambridge/Massachusetts: Harvard University Press, 1978, p. 31-41. Disponível em:

http://www.eapoe.org/works/mabbott/tom2t011.htm. Acesso em:

/04/2016.

POE, Edgar Allan. William Wilson. In: Edgar Allan Poe: Poesia e Prosa. Tradução de Oscar Mendes e Milton Amado. São Paulo: Ediouro, 2000c, p. 223-234.

RANK, Otto. Don Juan et le double. Essais psychanalytiques. Traduit par le Dr S. Lautman em: Disponible: http://classiques.uqac.ca/classiques/rank_otto/don_juan/rank_donjuan_double.pdf. Acesso em: 15/04/2016.

THOMPSON, Gary Richard. Introduction. In: THOMPSON, Gary Richard. (Ed.). Great Short Works of Edgar Allan Poe. Poems, tales, Criticism. New York: Perennial Classics, 2004, p. 1-48.

THOMPSON, Gary Richard. Poe’s fiction, romantic irony in the Gothic tales. Madison: University of Wisconsin Press, 1973.

VINES, Lois David. Poe Translations in France. In: ESPLIN, Enron; GATO, Margarida Vale de (Eds.). Translated Poe. Maryland: Lehigh University Press, 2014, p. 47-54.

WALTERS, Charles T. Poe’s “Philosophy of Furniture” and Aesthetics of Ficcional Design. HUTCHISSON, James M. (Ed.). Edgar Allan Poe: Beyond Gothicism. Newark: University of Delaware Press, 2011, p. 1-16.

Published

2017-12-23

How to Cite

GABRIEL, Maria Alice Ribeiro; SANTOS, Luciane Alves. BURLESQUE, SATIRICAL AND DOUBLE: THE FACES OF “THE DUC DE L’OMELETTE”. Literartes, São Paulo, Brasil, v. 1, n. 7, p. 141–161, 2017. DOI: 10.11606/issn.2316-9826.literartes.2017.127520. Disponível em: https://journals.usp.br/literartes/article/view/127520.. Acesso em: 20 may. 2024.